محمد فاطمی‌زاده: جنگ اسراییل علیه لبنان که در اسراییل به «جنگ دوم لبنان» و در لبنان به «جنگ ژوئیه» یا «جنگ تموز» معروف است، نبردی ۳۳ روزه بین ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال رژیم صهیونیستی و سراسر لبنان را در بر گرفت. این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۳ آگوست ۲۰۰۶ پایان یافت. پیروزی حزب‌الله در این جنگ موجب تقویت محور مقاومت در برابر مستکبرین شد و نقطه عطفی در تحکیم و تثبیت جبهه مقاومت محسوب می‌شود.

جنگ ۳۳ روزه توهم شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برد

 در همین راستا گروه سیاسی قدس با محمد حسن البحرانی، رئیس دفتر شبکه «المیادین» در ایران، درباره آثار این جنگ بر تحولات سیاسی منطقه و وضعیت رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو نشست که حاصل آنرا در ادامه می‌خوانید.

 

دستاوردهای ایران در حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش و استکبارستیز چیست؟

بیشک ایران به دلیل حمایت از این جنبش‌های استکبارستیز دستاورد مادی کسب نکرده اما دستاوردهای سیاسی و معنوی بسیاری متوجه ایران بوده است. از مهم‌ترین این دستاوردها، این است که ایران اطمینان و اعتماد ملت‌های منطقه و جهان بویژه ملت‌های مظلوم را جلب کرده است. بنابراین وقتی مردم و ملت‌های جهان از ایران حمایت می‌کنند، نباید تعجب کنیم. در همین راستا مردم کشورهای منطقه مانند لبنان، فلسطین، عراق و دیگر کشورها و همچنین مردم قاره‌های آفریقا و آمریکای شمالی با نظام جمهوری اسلامی همراهند و اعلام همبستگی می‌کنند. این حمایت‌ها به دلیل دادن پول نیست. زیرا عربستان نیز با دادن پول قصد داشت همراهی مردم را به دست آورد اما موفق نشد.

 

چه تحلیلی از وضعیت کنونی جبهه مقاومت دارید؟

محور مقاومت که رهبری آن را ایران بر عهده دارد، هر روز بهصورت پررنگتر ایفای نقش می‌کند و روز‌به‌روز بر گستره خود می‌افزاید. امروز محور مقاومت مانند 20 یا 30 سال پیش به ایران و فلسطین محدود نمی‌شود بلکه شمار زیادی از کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن به همراه جنبش‌های ضدصهیونیستی را در بر می‌گیرد. محور مقاومت طی سال‌های گذشته با شکل‌گیری جنبش‌هایی خاص مانند حشد الشعبی در عراق و انصارالله در یمن شاهد تحولات گسترده‌ای بوده و قادر است به صورت مستمر پیشرفت کند.

 

در سایه شکست رژیم صهیونیستی از محور مقاومت در جنگ 33 روزه، امروز تهدیدهای گفتمان مقاومت چیست؟

 امروز ما به‌صورت کلی با 3 تهدید مواجه هستیم: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و دیگر قدرت‌های استعمارگر؛ ائتلاف رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی؛ و گروه‌های تکفیری و تروریستی که برای دوره کنونی و آینده مسلمانان تهدید هستند.

 

رسانه‌های جبهه مقاومت چگونه می‌توانند در برابر هجمه‌ها و جنگ فرهنگی رسانه‌های استکباری مقابله کنند و به موفقیت دست یابند؟

رسانه‌های جبهه مقاومت باید رساندن پیام خود را در ابعاد مختلف کامل کنند و گسترش دهند. همچنین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های خود را روز‌به‌روز ارتقا دهند تا بدین صورت پیام خود را به‌شکل بهتری به مخاطبان برسانند و رسالت خود را انجام دهند. رسانه‌ها همچنان به کارشناسان عرصه رسانه‌های جدید نیاز مبرم دارند تا این کارشناسان راه‌های اقناع افکار عمومی در خصوص اهداف و شعارهایمان را بیان کنند. بنابراین ما به رسانه‌های موفقی نیازمندیم که راه‌های اثرگذاری بر روی افکار عمومی را درک کنند و بتوانند وضعیت مخاطبان را در برابر رسانه‌های استکباری که تنها درصدد فاسد‌کردن ذهن آنها هستند، بهبود ببخشند.

 

نقش پیروزی حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 33 روزه را در تقویت جبهه مقاومت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیروزی حزب‌الله بر رژیم صهیونیستی در سال 2000 و همچنین در جنگ 33 روزه در سال 2006 دستاورد بزرگی برای امت اسلامی و بویژه محور مقاومت داشت. اما دستاورد بزرگتر برای حزب‌الله از بین بردن تصور شکست‌ناپذیری ارتش اسراییل به دلیل داشتن سلاح‌های پیشرفته و حمایت قدرت‌های غربی بود. اما پیروزی حزب‌الله این توهم را از بین برد. مقاومت لبنان با داشتن سلاح، رزمندگانی جان بر کف، فرمانده‌ای صادق و مخلص و همچنین حمایت ایران و سوریه توانست علاوه بر شکست‌دادن اسراییل، معادله جدیدی را در جنگ با این رژیم ایجاد کند. این معادله حاکی از این بود که در صورت آمادگی مخلصانه و صادقانه، می‌توان زورگویی‌های اسراییل را متوقف کرد. بنابراین دستاورد بزرگ حزب‌الله این درس را به مسلمانان داد که در صورت بر عهده گرفتن وظایف و مسؤولیت‌هایشان قادر خواهند بود اسراییل را شکست دهند.

 

نظر شما در رابطه با نابودی اسراییل تا 25 سال آینده چیست؟ از سوی دیگر آیا فلسطین مسألهای محوری برای کشورهای جهان اسلام و بویژه برای دولتهای عربی است؟

ما به نابودی این غده سرطانی ایمان داریم. اما این امر منوط به تلاش ما است. اگر ما در زمینه‌های علمی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و معنوی قوی شویم، زمان نابودی اسراییل را کوتاه کرده‌ایم. این منطق قرآن است که به‌صورت دایم باید در برابر دشمن آماده بود و قدرتمند شد تا بدین صورت آنها را ترساند. اما درباره محوریت مسأله فلسطین باید گفت که در حال حاضر فلسطین به‌هیچ‌وجه برای جهان اسلام و رژیم‌های عربی دارای اولویت نیست و محوریت ندارد. از زمان تشکیل این رژیم‌های عربی در حدود 70 یا 80 سال پیش مسأله فلسطین برای این رژیم‌ها حتی دارای اولویت سوم هم نبوده است. علت آن هم مشخص است زیرا آمریکا و انگلیس در تأسیس این رژیم‌ها نقش اصلی را داشته‌اند و از سوی دیگر، همین 2 دولت رژیم صهیونیستی را ایجاد کرده‌اند. بنابراین نباید از رژیم‌های عربی که مزدور آمریکا و انگلیس هستند، انتظار فعالیت برای آزادسازی فلسطین را داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.