با اجرایی شدن توافق لغو روادید میان ایران و ارمنستان، از این پس اتباع دو کشور نیازی به دریافت ویزا برای تردد نخواهند داشت. همزمان، وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را برای تورهای گردشگری لغو کرده است.

لغو روادید میان ایران و ارمنستان/ سفر تورهای گردشگری به ترکیه مجاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، سفارت ایران در ارمنستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اجرایی شدن یادداشت تفاهم لغو روادید در 16 مرداد 1395 میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان از این پس اتباع دو کشور جهت ورود به کشور مقابل نیاز به ویزا نخواهند داشت.

بر اساس توافق ایران و ارمنستان شهروندان دو کشور این امکان را در دو ماه گذشته پیدا کردند که تا 90 روز بدون ویزا در کشور مقصد اقامت داشته باشند.

در اواخر سال گذشته روابط ایران و ارمنستان وارد مرحله جدیدی شد و گسترش هرچه بیش‌تر روابط در همه زمینه‌ها به شدت پیگیری شد.

با توجه به تحولات منطقه و گسترش درگیری‌ها و اعتراضات در برخی کشورهای توریستی به ویژه ترکیه که ایرانی‌های زیادی برای سفرهای سیاحتی به این کشور و شهرهای مختلف آن سفر می‌کنند، در عمل تمایل ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه کاسته شد از این رو کشورهای همسایه شمالی ایران در ماه‌های گذشته مورد اقبال گردشگران کشورمان قرار گرفتند که ایران پایتخت ارمنستان یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی برای ایرانیان بود. این موضوع مقامات دو کشور را ترغیب کرد تا تسهیلات بیش‌تر و مناسب‌تری برای شهروندان دو کشور ایجاد کنند.

لغو ممنوعیت تورهای ترکیه
در همین حال، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره تفاهم‌های انجام شده در سفر روز جمعه محمد جواد ظریف به ترکیه گفت: سفر وزیر امور خارجه به این کشور که با استقبال گرم مقامات ترکیه همراه بود، سفری سازنده و در جهت منافع مردم دو کشور می‌دانم.

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال تعدادی از خبرنگاران افزود: در این سفر مذاکرات طولانی و مفصلی درخصوص مسایل سیاسی دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر مسایل مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هم‌چنین در این دیدارها و مذاکرات به عمل آمده پیرامون همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌ها و توافقاتی انجام شد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه توضیح داد: با توجه به درخواست طرف ترکیه‌ای پیرامون برقراری مجدد تورهای گردشگری ایران به مقصد ترکیه و از آنجایی که دولت ترکیه علاقمند به برقراری مجدد این تورها است و گردشگران ایرانی را جزء بهترین گردشگران و بازدیدکنندگان از این کشور می‌دانند، در مورد امنیت و رفاه حال گردشگران ایرانی قول‌های مساعدی را به طرف ایرانی اعلام داشته‌اند. بنابراین طرف ایرانی پذیرفت که ممنوعیت سفر تورهای گردشگری به ترکیه با توجه به پذیرش تعهدات لازم از سوی دولت ترکیه را لغو کند و از این پس آژانس‌های مسافرتی کشورمان می‌توانند با صلاحدید و با بررسی‌های همه جانبه و ایجاد تمهیدات لازم، مناسب و مورد نیاز شهروندان ایرانی در هماهنگی و تماس با شرکای ترکیه‌ای خود نسبت به اعزام تورهای گردشگری به این کشور همسایه اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رفع ممنوعیت سفر گردشگران ایرانی به همراه تورهای گردشگری توسط آژانس‌های ایرانی به معنی سلب مسئولیت آژانس‌ها و مؤسسات گردشگری نخواهد بود و آنها باید در تفاهم‌های دقیق و بررسی شرایط در جهت فراهم ساختن رفاه کامل گردشگران ایرانی اقدام لازم به عمل آورند.

قاسمی تاکید کرد: ساز و کارهای لازم و چگونگی آغاز مجدد این فرآیند و اقدامات مقتضی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متعاقباً و بعد از هماهنگی‌های لازم اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.