۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 412380

کارشناسان مسائل خانواده و جامعه شناسان معتقدند که بسیاری ازمردان جوان و متاسفانه حتی مردان متأهل به خاطر بدحجابی موجود در جامعه منحرف و به مسیر‌های غلط سوق داده شده اند به طوری که از هم پاشیدگی بنیان بسیاری از خانواده ها را موجب شده است و این چقدر برای بانوان جامعه اسلامی ما جای تأسف دارد که پای مسئله بدحجابی شان به دادگاه های خانواده کشیده شده است.

وقتی بدحجابی عامل طلاق می‌شود

به گزارشبه گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، بی حجابی یک مسله فردی نیست بلکه جنبه‌های اجتماعی آن بر فردگرایی، فزونی دارد در حالی که خیلی از خانم‌های بد حجاب به این مسله واقف نیستند، بد حجابی تیغ دو لبه ای است که هم زندگی بدحجاب و هم دیگران را خدشه دار می کند و بر مسائل مهم اجتماعی از قبیل ازدواج، طلاق و بیماری های روحی و جسمی تأثیر فراوانی دارد .

حجاب هایی که در تابستان آب می رود!

بدحجابی در برخی از خانم‌های ایرانی سوژه ای جدید و تازه ای نیست. آنقدر وسعت داده شده که در برخی اخبار و پرونده‌ها در می‌یابیم که در فلان روستای دور افتاده هم این معضل اجتماعی دیده می شود. انگار دیگر برای خیلی از خانم‌ها  بد حجاب بودن عادت و به نوعی تبدیل به کلاس کاری شده است! آنقدر که در در بین برخی از خانم‌های میانسال و مسن هم دیده می شود. از سوی مسؤلین اقداماتی اعم از گشت ارشاد، فرهنگسازی از طریق نمایشگاه، برگزاری سمینار، و یا به تازگی پخش برنامه پرطرفدار از لاک جیغ تا خدا ترتیب داده شد تا این معضل اجتماعی تا حدودی ریشه کن شود که البته کاهش یافت اما  چندان مقبول نبوده است.

در حال حاضر که در فصل تابستان قرار داریم اوج بدحجابی را در بسیاری از خانم‌ها شاهد هستیم که گرمی هوا بزرگترین دلیل آن‌هاست. بهانه عجیبی است چون که در روایتی خواندم خانم حضرت فاطمه (س) از نامحرمی که کاملاً نابینا بود حجاب خود را حفظ کردند. بهانه‌های امروزی برخی خانم‌ها با روایات موجود از عفاف و حجاب فاطمه(س) زمین تا آسمان تفاوت دارد. جمله ای فاقد هرگونه استدلال محکم از سوی بانوان مبنی بر اینکه « مردان چشم های خود را درویش کنند.» با نگاهی منصفانه، محکمه پسند نیست، چرا همه این حق را دارند که در مجالس و فضای عمومی جامعه با دید باز قدم بردارند و بی حجابی یک خانم دلیلی نمی‌شود یک نوجوان و جوان آقا خودش را محدود نماید بلکه بانوان باید فرهنگ و عرف جامعه اسلامی احترام بگذارند.

پاگشایی به دادگاه‌های خانواده

 کارشناسان مسائل خانواده و جامعه شناسان معتقدند که بسیاری از مردان جوان و متاسفانه حتی مردان متأهل به خاطر بد حجابی موجود در جامعه منحرف و به مسیر‌های غلط سوق داده شده اند به طوری که از هم پاشیدگی بنیان بسیاری از خانواده ها را موجب شده است و این چقدر برای بانوان جامعه اسلامی ما جای تأسف دارد که پای مسله بد حجابی شان به دادگاه های خانواده کشیده شده است.

بسیاری از دلایل مطرح شده از سوی بانوان برای طلاق آن هم به صورت توافقی دوستی با نامحرم و خیانت به همسر است، زن بدحجابی که شب  آسوده سرش را به بالین می نهد  و به فکر فردایی است که با چه مدل لباس و مانتو - تنگ و نازک- بیرون بیاید، نه تنها به زندگی خود بلکه به زندگی سایر بانوان خیانت کرده است.

تیغی دو لبه به نام بدحجابی

بی حجابی یک مسله فردی نیست بلکه جنبه‌های اجتماعی آن فزونی دارد در حالی که خیلی از خانم‌های بد حجاب به این مسله واقف نیستند، بد حجابی تیغ دو لبه ای است که هم زندگی بدحجاب و هم دیگران را خدشه دار می کند . اینکه برخی از دختران جوان معتقدند که هدفشان از پوشش نامناسب و آرایش های خارج از عرف، خودنمایی و جلب نظر دیگران نیست بلکه برای دل خودشان تیپ می‌زنند! حرفی منطقی است؟! مگر نه اینکه پسران جوان و مردانی که می خواهند عفیف و پاک بمانند در این جامعه حق حیات و زندگی سالم دارند؟! متاسفانه این نوع  دید و نگاه هنوز برای این خانم‌ها نهادینه نشده است که بدحجابی اثر اجتماعی آن غالب بر اثر فردی است.

دانشگاه‌ جایگاه و محل ظهور و بروز ایده‌های نو و متفاوت علمی است که در آینده نزدیک، حسابی‌ها و نخبگان بیرون بیایند اما وقتی وارد یک محیط فرهنگی و علمی می‌شویم اولین چیزی که ذهن یک مرد جوان دانشجو را به خود جلب می‌کند نوع پوشش دختران دانشجو است و با این وجود چه انتظاری می‌رود که تعداد نخبگان علمی فزونی یابد. متاسفانه این دسته از خانم‌ها به محل تحصیلشان هم احترام نمی‌گذارند .

هدف از تحلیل این موضوع کوبیدن خانم‌های بی حجاب نیست. تجربه نشان داده کوبش و اجبار اثر منفی دارد. کلام منطقی را همه باید قبول کنند و به آن احترام بگذارند. خداوند متعال در قرآن کریم بارها به اهمیت موضوع حجاب اشاره کرده است

حجاب و عفاف از دریچه آموزه های اسلامی و سخنان بزرگان

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[نور/۳۱] و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید.»

 خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: اگر خواستید چیزی به همسران پیامبر بدهبد و بگیرید، ضابطه ای داشته باشید (فسلوهن) سوال کنید از این‌ها (من وراء حجاب) یعنی از پشت پرده. تا به راحتی و بدون رعایت ضابطه و حریم نباشد. در مسله راه رفتن در رابطه با دختر شعیب می‌فرمایند: دختر خوبی بود ( تمشی علی استحیاء) راه می‌رفت و با حیا راه می‌رفت.و در جای دیگر خداوند بستن النگو به پا که صدا ایجاد می‌کرد را برای زنان منع کرد و در سوره احزاب آیه ۵۹ که به پیامبر وحی می‌نماید که به  دختران و زنان مومن بگو روسری‌ها و مقنعه‌های خود را بپیچانند. این آیات شریفه تنها بخشی از سفارشات خداوند متعال در قرآن کریم است که زنان  و دختران را به رعایت حجاب توصیه کرده است.

 اما گریزی به اندیشمندان و حتی هنرمندان غربی در مورد موضوع حجاب بزنیم . ادوارد یاکوب جهانگرد و طبیب آلمانی می‌گوید:در ایران در بازار به زنانی بر می‌خوریم که به هنگام صحبت کردن از طرز تکلم آن‌ها می‌توان به مقام بلندشان پی برد. زنان ایرانی در خروج از منزل آزادی بسیاری دارند و علی رغم جدار مستور خود به همه امور اعمال نفوذ دارند.

من معتقدم  زن باید مانند فیلمی پر هیجان و پر آتیک باشد و بگذارد مرد برای کشف او بیشتر به خود زحمت دهد.

آلفرد هیچکاک: زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و رویبندی که به کار می‌بردند خود به خود جذاب می‌نمودند و همین جاذبه نیرومندی به آن‌ها می‌داد اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشور‌ها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می‌دهند از جاذبه جنسی هم کاسته می‌شود. من معتقدم  زن باید مانند فیلمی پر هیجان و پر آتیک باشد و بگذارد مرد برای کشف او بیشتر به خود زحمت دهد.

خانم پروفسور یوت ساشووسکی وکیل دادگستری در آلمان می‌گوید: ما در هر ایالتی که زندگی می‌کنیم باید قوانین مربوط به آن ایالت را رعایت کنیم نه قوانین ایالت‌های دیگر را. کسی که معتقد به دین است ملزم به رعایت قوانین و دستورات آن دین می‌باشد.

وی در جایی دیگر می‌گوید: من میپندارم کسی که از روی اعتقاد دینی خود روسری بر سر دارد به هیچ وجه به حقوق دیگران تجاوز نکرده است. حجاب یکی از موانع محکم در برابر فساد و فروپاشی است.

خانم ناکاتا نویسنده ژاپنی می‌گوید: با داشتن حجاب بود که من  انسانیت و ارزش زنانگی خود را احساس کردم.حجاب به من می‌آموزد که از دسترس بیگانگان دور بمانم. تا من زنده هستم برای اسلام و حجاب تبلیغ خواهم کرد و حجاب مایه آرامش و آسایش در جامعه می‌باشد.

خانم ایوان ردلی خبرنگار و نویسنده معروف انگلیسی می‌گوید: حجاب در زندگی من و حفظ امنیت من نقش بسیار بزرگی را ایفا نمود و من با پناه آوردن به حجاب خود را در امنیت احساس می‌کنم.

آری حجاب امنیت می‌آورد. اگر توجه کرده باشید بسیاری از نگاه‌های چشم چرانی و تیکه پرانی‌های برخی آقایان هوس باز به دختران و زنان بد حجاب است و این نشان می‌دهد از لحاظ روانی یک خانم بد حجاب در خیابان امنیت روحی و مهمتر از آن جسمی ندارد و ممکن است خدای ناکرده هر لحظه مورد تجاوز قرار بگیرد کما اینکه این اتفاق متاسفانه بارها در حوادث روزنامه‌ها شاهد بودیم.

تأخیر در ازدواج و معضلی به نام بدحجابی!

 این تیتر واقعیت دارد؛ مردانی که چندان مذهبی نیستند هنگام ازدواج خود به دنبال همسر با عفیف و محجبه می‌گردند و معمولا از خانواده خود در این زمینه کمک می‌گیرند و در این زمینه هدف گزاری دختران جوانی که با آرایش غلیظ و نشان دادن برجستگی‌های بدن، قصد ربودن ذهن مردان جوانی برای ازدواج را دارند به یاد داشته باشند اکثریت غالب آقایان در مبحث انتخاب شریک زندگی به دلیل غیرتی که خداوند در وجود آن‌ها به ودیعه گذاشته است به دنبال دختران عفیف و محجبه می گردند. .

پیامدهای روحی و اخلاقی بدحجابی

پیامدهای بدحجاب و بی حجابی عبارتند از  خودکشی، اعتماد به نفس پایین، حس کم ارزشی، پرخاشگری و بی ایمانی و این در حالی است که برخی از افراد غافلانه اظهار نظرهای جالی دارند و معتقدند به جای گیر دادن به حجاب جلوی اختلاص‌ها و حقوق‌های میلونی باید گرفته شود در جواب این دسته از منتقدین باید گفت:  هر پدیده و معضل اجتماعی به نوبه خود باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. قرار نیست  بی حجابی را فراموش کنیم و به اختلاص بپردازیم. هر معضلی باید توسط تیم‌های کارشناسی مورد حل و فصل قرار گیرد.

امروزه وضعیت پوشش حجاب در جوامع غرب به معضلی اجتماعی برای این کشورها تبدیل شده است و جایز نیست که کشور اسلامی ما با سابقه چندین هزارساله فرهنگی با فراموش کردن اصالت خود دچار معضلات و پیامدهایی شود که قبلا توسط ملل دیگر تجربه شده و آسیب های زیاد دیده اند، در کشور ما علاوه حجاب علاوه بر اینکه کرامت یک خانم را حفظ می‌کند، موجب شور و نشاط جنسی هم می‌شود در حالی که خیلی از زوجین در غرب دچار افسردگی و یکنواختی زندگی زناشویی شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.