مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس گفت: با رفع محدودیت منابع مالی میدان گازی پارس جنوبی از اردیبهشت ماه امسال، همه فازهای توسعه ای این میدان در مدار توسعه قرار گرفت.

 مدیرعامل نفت وگاز پارس: محدودیت مالی توسعه بزرگ ترین میدان گازی رفع شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در دولت یازهم باعث تسریع در روند اجرای پروژه های در دست اجرا در میدان عظیم گازی پارس جنوبی شد.
بر اساس تصمیم وزارت نفت در سال 1392، پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 که نسبت به سایر فازها پیشرفت بیشتری داشتند در اولویت قرار گرفتند.
در نتیجه این تصمیم، توسعه فازهای پارس جنوبی تسریع شد و در نخستین گام، فاز 12 که بزرگ ترین فاز پارس جنوبی شناخته می شود در اسفندماه پارسال به طور کامل به بهره برداری رسید.
تخمین زده می شود با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی افزون بر تامین پایدار نیاز کشور به انرژی، سالیانه ١١٢ میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود.
میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگ ترین منابع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که نزدیک هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
در همین پیوند، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس درباره آخرین وضعیت توسعه پارس جنوبی گفت: اولویت بندی توسعه فازهای پارس جنوبی که از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم انجام شد به دلیل محدودیت منابع مالی بود که اینک این محدودیت برداشته شده است و همه فازها در اولویت توسعه قرار دارند.
به گزارش وزارت نفت، «علی اکبر شعبانپور» اعلام کرد اجرای این سیاست در سه سال گذشته سبب افزایش 1.5 برابری برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی شده است.
شعبانپور افزود: تا پایان امسال نیز پنج فاز پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار می گیرند تا برداشت ایران از این میدان گازی روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اضافه کرد: چنانچه در سه سال گذشته به اولویت بندی منابع برای اجرای فازهای پارس جنوبی نمی پرداختیم به یقین شاهد افزایش ظرفیت برداشت ایران از این میدان و کاهش فاصله با قطری ها نمی شدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.