نامه غیرمتعارف 'لیام فاکس' وزیر تجارت بین الملل انگلیس به 'بوریس جانسون' وزیر خارجه این کشور که روز یکشنبه بخش هایی از آن به بیرون درز کرد، مؤید وجود تعارض و تنش میان دو عضو کلیدی کابینه ترزا می' در مورد پیشبرد دستگاه دیپلماسی انگلیس در پیچ وخم 'برگزیت' است.

تنش میان دو عضو کلیدی کابینه'می' در پیچ وخم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این نامه که در اواخر ماه جولای گذشته برای جانسون ارسال و رونوشت آن برای 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس فرستاده شده است، لیام فاکس از درهم شکسته شدن دستگاه دیپلماسی این کشور و عدم توانایی اش برای پیشبرد امور تجاری سخن گفته است. 
لیام فاکس در این نامه که بخش هایی از آن در ساندی تلگراف و ساندی تایمز منشر شده، گفته است که تجارت انگلیس با سایر کشورها درصورتی که مسئولیت سیاست خارجی همچنان با وزارت خارجه این کشور باشد، شکوفا نخواهد شد.
وی با برشمرده یک سری از داده های اقتصادی، توانایی وزارت خارجه انگلیس را برای تقویت روابط اقتصادی با سایر کشورها زیر سؤال برده و پیشنهاد کرده است که بوریس جانسون بهتر است توجه اش را صرفاً بر روی 'دیپلماسی و امنیت' از جمله نظارت بر سرویس جاسوسی 'ام آی 6' متمرکز سازد.
فاکس در این نامه به جانسون گفته است در یک 'بازسازی عقلانی'، بخش دپیلماسی اقتصادی وزارت خارجه، بایستی به وزارت تجارت بین الملل منتقل شود که این مساله می تواند به تجارت و رشد انگلیس کمک کند.
ساندی تلگراف در این خصوص نوشت: وزارت خارجه انگلیس در واکنش، قویا اظهارات لیام فاکس را رد کرده و منابع دولتی هم مدعی شده اند که 'ترزا می ' نیز راضی به این حرکت نبوده است.
این نشریه افزود: این نامه مؤید اولین تنش مهم میان دو وزیر کلیدی کابینه انگلیس که دیدگاه منفی نیز به اتحادیه اروپا دارند، بشمار می آید.
ساندی تلگراف اضافه کرد: زمانی که 'ترزا می' در ماه جولای گذشته پس از انتخابش به سمت جانشینی دیوید کامرون، به طور غیرمنتظره جانسون را به عنوان وزیر خارجه معرفی و در همان حال دو پست جدید در کابینه اش برای تجارت بین الملل و مذاکرات برگزیت ایجاد کرد ، انتظار می رفت که این تنش ایجاد شود.
این نشریه افزود: 'ترزا می' نخست وزیر جدید انگلیس، لیام فاکس وزیر دفاع پیشین را به سمت وزیر تجارت بین الملل و 'دیوید دیویس' را که معاون وزیر تجارت در دولت 'جان میجر' بود را به سمت وزیر برگزیت معرفی کرد.
ساندی تلگراف اضافه کرد: بروز تنش میان این سه نفر اگر چه پیش بینی می شد اما اینکه به سرعت این مساله شروع شود، غیرمنتظره بود.
در همین حال ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت: به رغم فشار فزاینده برای دولت انگلیس برای خروج سریع تر از اتحادیه اروپا، اما به دلیل آنکه وزارتخانه های جدید «برگزیت» و «تجارت بین الملل» به طور کامل راه اندازی نشده اند، این احتمال وجود دارد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به تاخیر بیفتد.
به نوشته ساندی تایمز، به همین دلیل برخی از مقامات انگلیس، از احتمال تاخیر در خروج این کشور از اتحادیه اروپا تا اواخر سال 2019 میلادی، خبر داده اند.
این نشریه انگلیسی نیز عنوان کرد: لیام فاکس در نامه ای به بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس یادآور شده است که تجارت با سایر کشورها درحالی که مسئولیت تبیین سیاست های خارجی بر عهده وزارت خارجه است، پیشرفت نخواهد داشت.
این نشریه انگلیسی افزود: «ترزا می» نخست وزیر انگلیس قرار بود ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، را از ژانویه سال آینده میلادی فعال کند.
این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «انتخابات فرانسه و آلمان نیز از دیگر موضوعاتی است که منجر به تاخیر در برگزیت خواهد شد» افزود: مقامات انگلیسی می گویند که این کشور دست کم تا پس از انتخابات فرانسه در ماه «می» و آلمان در «سپتامبر» سال آینده ماده 50 پیمان لیسبون را فعال نخواهد کرد.
این نشریه انگلیسی افزود: پیش از این «دیوید دیویس» و «لیام فاکس» وزیران برگزیت و تجارت بین الملل از احتمال خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا تا اواخر سال 2018 میلادی خبر داده بودند. این در حالی است که مقامات دولتی انگلیس می گویند این دو وزارت خانه هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده اند. 
ساندی تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «دولت در نظر دارد که فعال سازی ماده 50 پیمان لیسبون را به اواخر پاییز سال 2017 موکول کند چرا که آنها هنوز زیرساخت های لازم را برای استخدام کارشناس در این زمینه را ندارند و هنوز نمی دانند که چه سؤالاتی را برای چانه زنی با اروپا بایستی مطرح سازند.» 
این نشریه انگلیسی افزود: یک مقام دولتی می گوید: «من مطمئن نیستم که آیا دولت خواسته هایش را از رهبران اروپایی مشخص کرده یا نه. به نظر نمی رسد که دولت از این خواسته ها اطلاع کامل داشته باشد.»
ساندی تایمز نوشت: براساس گزارش های منتشرشده لیام فاکس و دیوید دیویس، ایام تابستان سال جاری را به راه اندازی وزارتخانه های خود اختصاص داده اند. دیوید دیویس تاکنون کمتر از نصفی از 250 کارمندی که برای این وزارتخانه مورد نیاز است را استخدام کرده ضمن آنکه لیام فاکس در نظر دارد یک هزار کارشناس در امور تجاری استخدام کند اما تاکنون موفق شده یک صد تن را استخدام کند.
به نوشته ساندی تایمز، گروه وزارت تجارت بین الملل اکنون در وزارت بازرگانی مستقر هستند.
ساندی تایمز نوشت: یک مقام دولتی انگلیس می گوید: «شما نمی توانید با کسی که تکلیفش مشخص نیست، مذاکره کنید» ضمن آنکه چالش هایی در خصوص زمان برگزاری انتخابات فرانسه و آلمان نیز وجود دارد.
این نشریه در ادامه هشدار داد که تاخیر در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب خواهد شد، تا طرفداران برگزیت که خواهان خروج سریع این کشور از اتحادیه اروپا هستند به شدت نسبت به تصمیم دولت در این رابطه موضع بگیرند.
ساندی تایمز نوشت: «نایجل فاراژ» رهبر مستعفی حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) هشدار داده است درصورتی که دولت 'ترزا می ' به خواست مردم مبنی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا احترام نگذارد و شمار مهاجرت را کاهش ندهد، مواجه با تظاهرات در خیابان ها و پیوستن مردم به گروه های راست افراطی خواهد شد.
ساندی تایمز نوشت: در همین حال یک سخنگوی دفتر 'ترزا می ' بیان داشت: اجرای خواست مردم انگلیس مبنی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اولویت اصلی دولت است. 
این نشریه انگلیسی به نقل از وی افزود: نخست وزیر انگلیس موضع دولت را در خصوص فعال سازی ماده 50 پیمان لیسبون و تأسیس وزارت خانه ای جداگانه در همین رابطه مشخص کرده است.
مردم انگلیس در روز 23ژوئن 2016 برابر با سوم تیر 95 با شرکت در یک همه پرسی، رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند که این مساله منجر به استعفای دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار این کشور و روی کار آمدن دولت جدید 'ترزا می' شد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.