مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه گفت: به طور متوسط ۳۵ درصد روابط کشورما با سفارتخانه های خارجی افزایش پیدا کرده و با ۴۶ کشور از جمله کشورهایی اروپایی روابط کنسولی داریم.

 چگنی: افزایش ۳۵ درصدی روابط کشور با سفارتخانه های خارجی/ فلاحت پیشه: پروتکل های کنسولی باید حافظ شان شهروندان باشد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان؛ حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و علی چگنی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه میهمان خبر ساعت 18:30 شبکه خبر شد و در مورد ضرورت حفظ حرمت شهروندان ایرانی در سفارتخانه خارجی سخن گفتند.

همچنین فلاحت پیشه نیز بیان داشت: فی ما بین دولت ها در روابط  کنسولی معمولا یک پروتکلی شکل می گیرد که این پروتکل بیشتر توافقی است که در روابط کنسولی در مسائلی مثل سطوح صدور ویزا، پذیرش مسافر و... شان شهروندان هر کشور حفظ می شود.

وی افزود: به دلایلی مختلف، برخی از سفارتخانه ها در ایران متقاضیان زیادی دارند؛ به طور معمول بخشی از دلایلی که دو کشور رابطشان در حد سفارت حفظ می شود، همین حفظ روابط در حد مقتضیات است که بتوانند شان روابط شهروندان هر کشور را حفظ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بعضی اوقات این شان شهروندی دو کشور حفظ نمی شود؛ پیش از این که به این برنامه بیایم، این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد که تذکراتی را مبنی براینکه باید این شان ها حفظ شود، وزارت امورخارجه به برخی از این کشورها داده است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: طرف های غربی همچنان از روحیه استثماری برخوردارند و با وجود آنکه روابط کاملا دوستانه است شیطنت هایی می کنند و از وضع موجود سوء استفاده می کنند، این درحالیست که ایران در مقابل تبعیضات، مقابله به مثل نکرده که باید اصلاح شود.

علی چگنی اظهار کرد: 35 درصد روابط کشور با سفارتخانه های خارجی افزایش پیدا کرده است و با قریب به 46 کشور از جمله کشورهایی اروپایی روابط کنسولی داریم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه گفت: ویزا جزو امور حاکمیت هر کشور است که کسی نمی تواند این حق را پایمال کند، اما بحث مورد نظر ما، حفظ شان و احترام کسانی است که متقاضی دریافت ویزا هستند، برخی از سفارتخانه ها تا 500 هزار مراجعه کننده داشته اند که نشان دهنده توان بالای مالی ایرانیان برای سفر به خارج از کشور است که متاسفانه برخی از سفارتخانه ها احترام مسافران ایرانی را در محل سفارتخانه حفظ نمی کند و حتی با برخی از متقاضیان بدرفتاری کرده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در یکی از سفارتخانه های خارجی که اتفاقا کارمند ایرانی هم داشت با برخی از مسافران ایرانی بدرفتاری می شد که با مکاتبات صورت گرفته زمینه اخراج وی از سفارتخانه مزبور را فراهم نمودیم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه تاکید کرد: ما با کسانی که با هموطنانمان در محل سفارتخانه های خارجی، بی احترامی می کنند به شدت برخورد می کنیم، زیرا برخورد مناسب با متقاضیان ویزا در محل سفارتخانه ها حق ایرانیان است.

چگنی افزود: با مذاکرات صورت گرفته قرار شده است که برای برخی از سفارتخانه های اروپایی محلی تعریف شود تا حتی المکان از متقاضیان ایرانی پذیرایی شود و محلی برای نشستن درنظر گرفته شود تا حداقل برای دریافت ویزا در صف های عریض و طویل نایستند.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه تاکید کرد: انتظار ما از کشورهای دوست و برادرحفظ شان ایرانیان برپایه استراتژی برد - برد است، هر کسی هر شکایتی از رفتار بد سفارتخانه ها داشت می توانند از طریق سایت وزارت خارجه و نیز با شماره تلفن 61154 تماس بگیرد و در صورت لزوم می تواند به صورت حضوری به وزارت خارجه مراجعه و نسبت به رسیدگی مطالبات خود اقدام کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.