عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی آمریکا در لغو تحریم ها گفت: زمان آن رسیده که برای طرف های مقابل جهت انجام تعهداتشان ضرب الاجلی را مشخص کنیم.

 رفت و آمد هیأت‌های اروپایی خروجی نداشت/ لزوم تعیین ضرب الاجل برای لغو تحریم‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمد جواد جمالی در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو ، در ارتباط با بدعهدی طرف های مقابل در اجرای برجام به خصوص آمریکایی ها اظهار کرد: تقریبا حدود دو سال  با طرف های غربی برای رسیدن  به توافق در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران مذاکره کردیم که در آخر نتیجه این مذاکرات منجر به توافق نامه ی برجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک سال از توافق برجام و هفت ماه از اجرایی شدن آن می گذرد، خاطر نشان کرد: در این مدت مقاماتی همچون « یوکیا آمانو»  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، «جان کری »وزیر خارجه آمریکا،  «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ... بارها اعلام کرده‌اند که ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است. ولی از دیگر سو مشاهده می‌کنیم که طرف های مقابل در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته اند و شاید بهتر بود  در این زمینه راهبرد مقام معظم رهبری را دنبال می کردیم که گفتند آنها یک قدم بردارند ما هم یک قدم ،به نحوی که اقدامات دو طرف متناسب با یکدیگر باشد.

جمالی با بیان اینکه در ظاهربسیاری از تحریم‌ها از روی کاغذ برداشته شده ولی در عمل وضعیت به گونه دیگری است، خاطر نشان کرد:بعد از برجام شاهد رفت و آمد هیأت های مختلف اروپایی به تهران بوده ایم ولی این  موضوع تاکنون خروجی  قابل ملاحظه ای نداشته است.

وی در این زمینه  ادامه داد:  هم‌چنان رکود در اقتصاد کشور حاکم است ،اشتغال زایی چندانی صورت نگرفته است و در زمینه رشد اقتصادی آمار مثبتی نداریم ؛گرچه در برخی از موارد مثل فروش نفت و محصولات پتروشیمی اقداماتی صورت گرفته ولی باید به این نکته اذعان کنیم آنچه که  از طرف های مقابل در روند اجرای برجام گرفته ایم ، متناسب با تعهداتی نیست که به آن عمل کرده ایم .

جمالی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها تاکتیک« مذاکره برای مذاکره»را برای وقت کشی و اتلاف وقت  در پیش گرفته اند، افزود :  به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده که نظام و تمام ارکان مرتبط با این موضوع دست به دست بدهند و برای طرف های مقابل جهت انجام تعهداتشان ضرب الاجلی را  مشخص کنند.

وی با بیان اینکه نمی خواهیم بگوییم که اگر طرف های غربی به برجام عمل می‌کردند تمام مشکلات موجود در کشورحل می‌شد ولی قطعا بخشی از آن مرتفع می‌شد، تاکید کرد :  برخی از مسائل در کشور را باید صرفا با تدبیر و مدیریت خوب حل کنیم.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: ما از نظر بین‌المللی ابزاری در برابر بدعهدی آمریکایی ها در انجام تعهداتشان نداریم ؛ در برجام مکانیزمی که در این ارتباط تعیین شده مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل است در حالیکه این شورا خود ابزاردست آمریکایی ها است.

جمالی در پایان گفت: در هر صورت ما باید این آمادگی را داشته باشیم که در صورت تداوم این وضعیت بتوانیم به نقطه قبل ازاجرای برجام بازگردیم ،البته ما نمی خواهیم شروع کننده بدعهدی باشیم موضوعی که طرف های مقابل به دنبال آن هستند ، بلکه در این چارچوب باید مسئولان مربوطه اسناد و مدارک بدعهدی طرف های مقابل راجمع آوری کرده و به اطلاع افکار عمومی جهان  برسانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.