آژانس نظارت بر قراردادهای خارجی صنایع نظامی آمریکا در حالی قرارداد اخیر خود با عربستان را در راستای تقویت امنیت ملی آمریکا توصیف کرده که برخی از انواع این سلاح‌ها در درگیری‌های اخیر نجران از سوی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی منهدم شدند.

ناتوانی رژیم سعودی از توقف پیشروی‌های انصارالله

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فارغ از مواضع عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص ضرورت برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و تهدیدات این کشور برای مداخله زمینی در سوریه بعد از بررسی واقع‌گرایانه و ملموس عرصه یمن به ویژه در مرزهای عربستان سعودی، مشاهده می‌شود که اگر عملکرد ارتش عربستان با فرماندهان و عناصر آن در خارج بررسی شده و واقعیت‌های میدانی با اظهارات و تهدیدات مسئولان سیاسی این کشور مقایسه شود، ملاحظه می‌شود که نوعی از نفاق تبلیغاتی و سیاسی در رفتار این کشور وجود دارد. صحبت در رابطه با ماهیت قدرت ارتش عربستان در حمایت از امنیت ملی آمریکا بسیار بعید است، اما این عبارت از سوی آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی آمریکا بعد از نظارت بر فروش تسلیحات به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به عربستان مطرح شد.

در روزهای اخیر پیشروی‌های سریع و غافلگیرکننده ارتش یمن و جنبش انصارالله به ویژه در منطقه نجران و تسلط این گروه‌ها بر مواضع ارتش سعودی در بلندی‌ها و دشت‌های منتهی به منطقه نجران و عقب‌نشینی ارتش سعودی از مواضعشان با شدت گرفتن درگیری‌ها باعث شده تعداد زیادی از این عناصر کشته شوند. این در حالی است که ارتش تا بن دندان مسلح سعودی از سلاح های آمریکایی استفاده می کند. در این شرایط به صورت مشخص می‌توان گفت امنیت ملی آمریکا از طریق شریک سعودی اش مورد خدشه وارد شده و این کشور به همراه میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی از توقف پیشروی‌های عناصر انصار الله با سلاح های  ابتدایی که در اختیار دارند، ناتوان ماندند. در عین حال سلاح‌های آمریکایی از ایجاد کشتار زیاد در میان غیر نظامیان برای جبران خسارت‌های این شکست‌ها ناتوان نیستند.

اتفاقاتی که اخیراً در منطقه نجران رخ داده، باعث شده ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بر مواضع ارتش سعودی در این منطقه مسلط شود. تصاویر و فیلم‌های این عملیات از طریق رسانه‌های مقاومت منتشر شده است. این تصاویر نشان دهنده تخریب تعداد زیادی از خودروهای نظامی و تانک‌ها و خودروهای زرهی آل سعود در مواضع متعددی است که به همراه آنها تعداد زیادی از نیروهای نظامی سعودی نیز به هلاکت رسیده‌اند که جنازه برخی از آنها در میدان درگیری‌ها باقی مانده است. تصاویر زنده از حملات گسترده هواپیماهای سعودی و مواضع نظامی عربستان که در تلاش برای جلوگیری از پیشروی حوثی‌ها به این منطقه صورت گرفته، نشان دهنده شدت درگیری‌ها است. در این فیلم‌ها همچنین دیده می‌شود که خودروهای نظامی سعودی ها در برابر پیشروی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به سمت مواضع ارتش در ورودی های شهر نجران عقب‌نشینی و فرار می‌کنند. برخی از این تصاویر نشان دهنده اصابت موشک ضد زره به یک خودروی نظامی است که به همراه عناصر کادر خود در عرصه درگیری‌ها حضور دارد. همچنین دو خودروی نظامی سعودی نیز در جریان استقرار در اطراف موقعیت نظامی خاص خود با موشک های رهگیر هدف قرار گرفت که در نتیجه این اتفاق چندین نفر از عناصر ارتش عربستان کشته و زخمی شدند.

کمیته‌های مردمی همچنین موفق شدند در این عملیات یک خودروی زرهی برادلی را با موشک‌های ضد زره منهدم کنند. در همین راستا بعد از پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت یک موقعیت سعودی، خودروهای زرهی عربستان ، اقدام به فرار از منطقه درگیری‌ها کردند، عناصر سعودی در فرار از این مناطق سلاح‌های انفرادی و غنایم زیادی باقی گذاشتند و حتی جنازه یکی از عناصر ارتش را در منطقه رها کردند. تصاویر ضبط شده از این درگیری‌ها نشان دهنده کشته شدن سه نفر از نظامیان سعودی بود که جنازه‌های آنها همچنان در عرصه درگیری ها باقی مانده بود. در این عملیات همچنین چهار نظامی سعودی نیز کشته شدند. تعدادی از خودروهای نظامی سعودی نیز در این تصاویر دیده می شود که بعد از اصابت موشک‌های نیروهای مقاومت یمن منهدم شده‌اند. همچنین یک خودروی زرهی ام 113 و یک نفربر نیز در جریان فرار منهدم شدند. تصاویر مذکور همچنین یک تانک آبرامز سعودی را نشان می دهد که به صورت بی هدف به اطراف خود شلیک می کند، اما ناگهان با یک موشک رهگیر به دقت هدف قرار می گیرد.

یک تانک آبرامز دیگر نیز که در یکی از مواضع نظامی سعودی ها مستقر بود ، با برخورد موشک‌های ضد زره به صورت کامل منهدم شد. تصاویر مذکور نشان می‌دهد که برج تانک به همراه بخش توپخانه آن به هوا پرتاب می شود. همچنین دوربین‌های محور مقاومت تحرکات خودروها و خودروهای زرهی در داخل شهر نجران را از موقعیتی بسیار نزدیک نشان می‌دهد ، چرا که حوثی ها موفق شدند یکی از مواضع نظامی مشرف به این شهر را تحت سلطه خود بگیرد.

شکست ارتش سعودی در منطقه نجران در حالی است که پنتاگون چند روز پیش اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش تجهیزات نظامی به عربستان به ارزش یک میلیارد و 150 میلیون دلار موافقت کرده است. این قرارداد تسلیحاتی شامل فروش 130 تانک آبرامز و 20 خودروی زرهی به عربستان است. آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی که ناظر فروش تسلیحاتی آمریکا به خارج از این کشور است، با اشاره به این معامله تأکید می‌کند که معامله مذکور در راستای تقویت امنیت ملی آمریکا از طریق بهبود امنیت شریک منطقه‌ای آمریکا صورت می‌گیرد. این آژانس افزود که قرارداد مذکور توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش عربستان را در عملیات ها تقویت کرده و نشان دهنده پایبندی آمریکا به امنیت عربستان و نوسازی نیروهای مسلح این کشور است. این آژانس تأکید کرد که شرکت جنرال دینامیکس طرف اصلی قرار داد با عربستان بوده است.

از سوی دیگر ابزارهای آمریکایی ارتش آل سعود در راستای رویکرد جنایتکارانه ریاض تعداد زیادی از شهروندان بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی همچنان چشمان خود را به روی جنایت‌های آل سعود بر ضد ملت یمن بسته اند و کشتار موجود را به صورت کلی به بحران یمن مرتبط می‌دانند و به عوامل واقعی تجاوز عربستان به این کشور اشاره‌ای نمی‌کنند. سازمان ملل متحد اعلام کرده که در نتیجه این درگیری‌ها از مارس سال 2015 تاکنون  3700 غیر نظامی کشته شده و بیش از 6500 تن دیگر زخمی شده اند. سازمان ملل هشدار داد که تعداد تلفات این جنگ در حال افزایش است.

همچنین راوینا شامداسانی سخنگوی رسمی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که تعداد قربانیان غیرنظامی بحران یمن در این مدت بالغ بر 10270 نفر است که 3704 نفر از آنها کشته‌ شده و 6566 تن دیگر زخمی شدند. این مسئول سازمان ملل متحد افزود که تعداد قربانیان طی هفته‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، به گونه‌ای که در ماه جولای بالغ بر 60 غیر نظامی کشته شده و 123 تن دیگر زخمی شدند. همچنین از جمعه گذشته نیز 49 غیرنظامی کشته و 77 تن دیگر زخمی شدند.

این سخنگوی سازمان ملل متحد همچنین از کشته شدن 223 نفر و زخمی‌شدن 466 تن از غیر نظامیان از زمان اعلام آتش بس در یمن در 11 آوریل گذشته خبر داد. سازمان یونیسف در گذشته اعلام کرده بود که بالغ بر 1121 کودک از زمان آغاز درگیری ها در مارس گذشته تاکنون کشته شدند. این سازمان افزود که در رابطه با زخمی شدن 1650 کودک دیگر نیز تحقیقاتی صورت داده است. سازمان مذکور احتمال می‌دهد که آمار واقعی بسیار بیشتر از این رقم‌ها باشد. بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد معتقد است که بیانیه یونیسف می‌طلبد که تمامی طرف‌های درگیر در یمن به قوانین انسانی بین‌المللی پایبند باشند از آسیب زدن به کودکان بپرهیزند.

این سخنگو تأکید کرد که دبیر کل سازمان ملل نسبت به گزارش‌های رسیده در رابطه با شدت گرفتن درگیری‌ها بین طرف‌های مختلف در منطقه حجه و صعده و بخش هایی از صنعا در روزهای گذشته ابراز نگرانی کرده است. وی افزود: ما نمی‌توانیم به صورت مستقل نسبت به گزارش‌ها در رابطه با سقوط قربانیان غیرنظامی تحقیق کنیم، اما چیزی که مشخص است اینکه تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها به بحرانی شدن اوضاع انسانی و وخامت حقوق بشر و فاجعه‌ای برای ملت یمن تهدید شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.