رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اعتراض شدید نسبت به عدم پایبندی تل‌آویو به تعهداتش، از وی خواست به مصادره اراضی فلسطینی‌ها در جنوب بیت‌لحم پایان دهد.

 اوباما خطاب به نتانیاهو: به تعهداتت پایبند باش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در این نامه شدید اللحن از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست به تعهداتش پایبند بوده و به مصادره اراضی فسطینی‌ها پایان دهد.

این نامه در حالی ارسال شده که طرح تل‌آویو برای مصادره 1700 دونم  (1700.000 متر مربع) از اراضی شهر بیت لحم واقع در جنوب کرانه باختری با هدف اجرای یک طرح بزرگ شهرک‌سازی فاش شد.

شهرک نشینان ساکن در  شهرک "عمونه" که در سال 1995 میلادی به شکلی بی‌هدف و بی‌برنامه ساخته شد، تهدید کرده‌اند اگر دولت نتانیاهو تسلیم حکم دادگاه عالی عدالت شوند و آنها را از شهرک‌ها بیرون کنند، علیه دولت اعتراضات گسترده‌ای به راه خواهند انداخت. به این ترتیب نتانیاهو و معاونانش در جست‌وجوی راه‌حلی برای جلب رضایت شهرک نشین‌ها هستند و نتیجه این جستجو انتقال شهرک‌ عمونه به منطقه‌ای در اراضی ویژه فلسطین است.

براساس گفته‌های برخی منابع سیاسی آگاه، دولت واشنگتن به تل‌آویو ابلاغ کرده که اوباما با این طرح به شدت مخالف است.

یک مسوول عالی رتبه دولت آمریکا اظهار داشت: کاخ سفید در چند روز گذشته به شدت از اقدام تل‌آویو انتقاد کرده و هیاتی از دولت آمریکا سلسله مذاکراتی را در این خصوص با مسوولان برجسته اسرائیل داشته است.

تل‌آویو به واشنگتن ابلاغ کرده که تا این لحظه تصمیمی در مورد شهرک عمونه اتخاذ نشده و در طرحی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت، از مصادره اراضی سخنی به میان نیامده است.

آمریکا به شدت نسبت به انحراف طرف اسرائیلی از پایبندی به تعهداتش  درباره اراضی فلسطینی (عدم مصادره اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری برای ساخت شهرک‌های جدید و یا گسترش شهرک‌های موجود) هشدار داده و تاکید دارد که نتانیاهو در سال 2009 و در جریان مذاکراتش با دولت اوباما این تعهد را داده است.

همچنین آمریکا تنها به ارسال نامه‌ای در جریان مذاکرات برای نتانیاهو اکتفا نکرده و الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اواخر هفته در جمع خبرنگاران به این موضوع پرداخت و گفت: ما به شدت نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر آغاز مصادره اراضی ویژه فلسطینی‌ها نگرانیم.

ترودو در ادامه طرح انتقال شهرک عمونه به منطقه‌ای دیگر را خلاف تعهدات تل‌آویو و نقض آن دانست و گفت: این چنین طرحی عاملی نگران کننده و بی سابقه است که با رویکردهای قانونی سابق اسرائیل همخوانی ندارد. این طرح با سیاست‌های طولانی مدت اسرائیل در عدم مصادره اراضی ویژه فلسطینی‌ها جهت ساخت شهرک‌های جدید در تعارض است. اگر اوضاه به همین منوال جلو برود، به معنای ساخت شهرکی جدید و یا گسترش شهرک‌های موجود در عمق کرانه باختری خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.