قدس آنلاین- احمد فیاض: بزرگ‌ترین همایش اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ویژه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان با عنوان " حضور پایدار در بازار روسیه" در نهم شهریور ماه جاری برگزار می‌شود

بزرگ‌ترین همایش حضور پایدار در بازار روسیه در تهران

به گزارش قدس آنلاین؛ در حالی اواخر خرداد ماه گذشته فراخوان این همایش بزرگ از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت انتشار یافت و طی آن از بخش‌های صنعتی و اقتصادی خصوصی و دولتی جهت حضور در این رویداد بزرگ اقتصادی دعوت به عمل آمد که جزئیات دقیقی تاکنون در دسترس نبود و علیرغم اهمیت آن چندان در کانون توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. به هر حال در 13 مرداد ماه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با رسانه‌ها جزییات بیشتری در این باره منتشر کرد و گفت: بازار بزرگ روسیه ظرفیت مناسبی برای تولیدات موادغذایی، مصالح ساختمانی و کشاورزی ایران دارد. محمد رضا مس فروش در همان جلسه افزود: این همایش، نهم شهریور در مرکز همایش‌های صداوسیما با محوریت تولید برتر، خدمات برتر، گسترش صادرات و با هدف آشنایی با موقعیت‌های بازار روسیه، شیوه ورود موفق و حضور پایدار در این بازار، نیازسنجی کالایی و خدماتی روسیه متناسب با توان تأمین ایران، بررسی اقدامات زیرساختی و توافقات بین دولت ایران و روسیه و دریافت خدمات مشاوره از متخصصین آشنا به بازاریابی و بازار روسیه برگزار می‌شود.

در عین حال خبرنگار قدس آنلاین موفق شد تا با توجه به اهمیت این همایش، اطلاعاتی از شرکت مجری و برگزار کننده این همایش به نام گروه توسعه تجارت بین الملل کبیر به دست آورد و طی گفتگوی اختصاصی جزییات بیشتری را برای نخستین بار منتشر نماید.

"نگار کبیری" مدیر عامل گروه توسعه تجارت بین الملل کبیر به عنوان مجری و برگزار کننده این همایش بزرگ در ابتدا با بیان مقدمه‌ای کوتاه به پیشینه و اهمیت روابط تجاری ایران با روسیه اشاره کرد و یادآور شد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران و با توجه به گام بلند موفقیت ایران در رفع تحریم‌ها، توسعه روابط تجاری با سایر کشورها و صادرات به‌صورت تخصصی و علمی در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است. ایجاد روابط حسنه با روسیه امکان حضور بیش از پیش محصولات ایرانی را در بازار روسیه فراهم می‌کند، از طرفی تحریم‌های اعمال شده روسیه در ارتباط با اروپا، کاهش ارزش روبل و پیرو آن پایین آمدن توان مصرف کنندگان روسی در خرید کالاهای گران قیمت اروپایی و نارضایتی از کالاهای چینی شرایط را برای جذب بیشتر روسیه به کالاهای ایرانی درجه یک و با کیفیت به این کشور هموار نموده است.

  • بازار سرد تجاری ایران با روسیه، گرم می‌شود

وی در ادامه افزود: در دوران رژیم کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی، روابط سیاسی و تجاری بین این دو کشور رو به سردی گرایید که دلیل آن را سیاست‌های مذهبی می‌دانستند، بدین ترتیب این امرکاهش حجم روابط تجاری بین دو کشور) روسیه به نمایندگی از اتحاد جماهیر شوروی سابق(منجر گردید. مبادلات تجاری دو کشور به مناطق مرزی محدود گردید، در حدی که آذری‌های ایرانی تبار با خویشاوندان دور و آشنایان خود از آذربا یجان روسیه، خرید و فروش می‌کردند؛ و این امر موجب شد تا ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دلیل حضور پررنگ واسطه‌ها قطع گردد و این شد که امروز هر دو کشور از امکانات و نیازهای طرف مقابل کاملاً بی اطلاع می‌باشند، کالاها بدون اطلاع و سنجش شرایط صرفاً برای افزایش آمار فروش پیشنهاد میرردد. به همین دلیل مبالغ هنرفتی از منابع مالی شخصی و دولتی هزینه این بی اطلاعی میرردد. افزایش حجم مبادلات با روسیه یکی از مهمترین اهداف بخش دولتی و خصوصی در سال جاری می‌باشد و این امر میسر نیست مرر با توسعه امکانات زیرساختی تجارت بین دو کشور و مطالعه دقیق بازار داخلی روسیه، سلیقه مصرف کنندگان، جنبه‌های حقوقی و قانونی تجارت، حمل و نقل و قوانین گمرکی و ترخیص کالا، اسناد و گواهی‌های لازم و درنهایت ریسک‌های هوشمندانه. لذا هر دو مورد می‌بایست هم زمان و موازی تسهیل گردد تا بتوان در چشم انداز ترسیم شده به دستاوردهای مطلوب رسید. این همایش شروع یک جنبش جمعی است برای آشنایی هرچه عمیق‌تر و کاربردی‌تر با مقدمات ضروری برای ورود به بازار روسیه و بررسی نیازها و خلاء های این بازار مطابق با توان تولیدی و صادراتی ایران است.

  • اهداف و چشم‌انداز همایش

مدیرعامل گروه توسعه تجارت بین‌الملل کبیر با تشریح اهداف همایش اظهار کرد: معرفی اقدامات زیرساختی انجام‌شده از جانب دو دولت در راستای تسهیل روابط تجاری فی‌مابین، ارائه اطلاعات ضروری و موردنیاز به شرکت‌های ایرانی برای تجارت با روسیه، بررسی نقاط قوت و ضعف بنراههای ایرانی در تجارت با روسیه (با رویکرد تولید و بازاریابی صادرات محور)، معرفی نیازهای کالایی بازار روسیه و حوزه‌های جدید صادرات به این کشور برای بنراههای ایرانی، معرفی خریداران و واردکنندگان بزرگ روسیه و نحوه شناسایی آنها، معرفی روش‌های اعتبارسنجی تجار و خریداران روس، معرفی مسیرهای معتبر و مؤثر برای ورود شرکت‌هایی ایرانی به بازار روسیه، معرفی عمده رقبای کالاهای ایرانی در بازار روسیه و شیوه‌های صحیح رقابت و غیره؛ ازجمله اهداف کلان این همایش است.

وی؛ ارائه گزارش و تشریح امکانات زیرساختی و حمایتی انجام‌شده از جانب بخش دولتی ایران، تشریح رئوس واقعیت‌هایی در رابطه با بازار روسیه و شیوه‌های مطمئن و علمی ورود و حضور پایدار در این بازار و بررسی صنایع جذاب در صادرات به روسیه را ازجمله محورهای همایش برشمرد که در حوزه‌های صنعت توریسم، صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات چرمی، صنعت و ساختمان (مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی)، صنعت غذا و کشاورزی، صنعت پزشکی (خدمات درمانی و دارویی و تجهیزات) به شرکت‌کنندگان ارائه می‌گردد.

کبیری در ادامه گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین؛ تصریح کرد: عوارض گمرکی روی صادرات از ایران و واردات به روسیه، حمل‌ونقل) با معرفی شرکت‌های حمل‌ونقل معتبر ایرانی و روسی)، مبادلات بانکی) با معرفی بانک‌های فعال در مبادلات دو کشور و راهکارها(، مباحث ضمانت و امنیت معاملات، روادید و یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی می‌تواند برای جامعه هدف مفید و راه گشا باشد. ضمن اینکه به‌صورت موشکافانه و با بهره‌مندی از کارشناسان زبده؛ قوانین حقوقی و قراردادها، قوانین مالیاتی و حسابداری، قوانین گمرکی، بازاریابی و تبلیغات علمی و صادرات محور، ثبت شرکت‌ها و برندها، تأسیس دفتر نمایندگی و انبار، اقامت و جواز کار و اعتبار سنجی تبیین و تشریح می‌شود.

  • دروازه ورود به بازار روسیه

دبیر این همایش نیز طی گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در این همایش به شرکت‌کنندگان کمک می‌شود که با سطح واقعی بازار مقصد آشنا شده، و به آن‌ها مسیرهای مشخصی را جهت ورود موفق و حضور مؤثر به بازار روسیه نشان داده می‌شود. تالار بورس روسیه، نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی روسیه، ثبت شرکت و برند و تأسیس دفتر در روسیه، شرکت‌های مادر و تخصصی، مدیریت صادرات بین دو کشور و آشنایی با هیات های تجاری و تخصصی ازجمله مباحث مهم با عنوان دروازه ورود به بازار روسیه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم در ایران و هم در روسیه ارگان‌های دولتی و شرکت‌های تخصصی بازرگانی بین‌المللی وجود دارند که بر فعالیت‌های بازرگانی نظارت می‌کنند. این همایش کمک می‌کند تا بهترین آژانس‌ها و نمایندگانی که می‌توانند معرف کالاهای ایرانی به خریدار باشند را انتخاب و به شرکت‌کنندگان معرفی کنیم تا نسبت به ورود و بازاریابی کالاها و نمانام‌های ایرانی برنامه و راهکارهای تخصصی ارائه نمایند. این شرکت‌ها می‌توانند در امر حمل‌ونقل، امور گمرکی، تهیه طرح تجاری و نقشه راه ورود به بازار، آنالیز بازار، برند سازی، انجام امور حقوقی و همچنین کمک به اعتبار سنجی شرکت‌های خریدار همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی از برگزاری نشست مطبوعاتی در هفته آینده و پیش از برگزاری این همایش خبر داد و اعلام کرد: دعوت‌نامه‌های این نشست خبری تحویل رسانه‌ها خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.