مراد از رابطه صمیمانه، رابطه‌ای است که از عمق جان است و این رابطه، مقابل رابطه سطحی یا ظاهری است که رابطه صمیمانه با خدا سه جز دارد.

ارکان رابطه صمیمانه با خدا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، به مناسبت جشن میلاد حضرت امام‌رضا(ع)، شب گذشته در مسجد جامع نبی‌اکرم(ص) تهران، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید امیرمهدی امین برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین در ابتدای جلسه بر اساس کتاب خورشید خراسان؛ اثر آیت‌الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، گفت: در این مورد دو مطلب وجود دارد؛ اول رابطه صمیمانه انسان با خداست که در اینجا مراد از رابطه صمیمانه، رابطه‌ای است که از عمق جان است و این رابطه، مقابل رابطه سطحی یا ظاهری است.

وی سبک زندگی از دیدگاه امام رضا(ع) را این‌گونه بیان کرد: کسی که عاشق خدا شد و خدا را در همه حال ناظر دید؛ به دستور خدا عمل می‌کند. خدای متعال می‌فرماید: «آیا انسان‌های طغیانگر توجه ندارند که خدا آنان را نگاه می‌کند؟!»

این استاد حوزه علمیه در مورد «اطاعت از خدا» گفت: رابطه صمیمانه با خدا سه جزء دارد که جزء اول آن اطاعت از خداست، شخصی از امام‌رضا(ع) پرسید بهترین راه نزدیک شدن به خدا چیست؟ امام(ع) فرمودند اطاعت از خدا و اطاعت از رسول(ص) و اولی‌الامر(ع) است. (کافی، ج1، ص197) بنابراین نگاهمان، خداپسندانه باشد، زبانمان بندگی خدا را کند، گوشمان نشنود مگر آنچه خدا بخواهد، اطاعت از رسول(ص) و اولی‌الامر(ع) نیز همین است که اولی‌الامر(ع) همان ائمه‌معصومین(ع) هستند.

وی در مورد دومین جزء رابطه صمیمانه با خدا بیان کرد: جزء دوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تسلیم خدا بودن و راضی به رضای او بودن است. امام‌رضا(ع) فرمودند عبادت 70 شکل دارد که 69 مورد آن، رضای در برابر خدا، پیامبران(ع) و امامان(ع) است. ابن‌زیاد آنجا که می‌خواست نمک بر زخم حضرت‌زینب(س) بریزد، پرسید خدا با برادرت چه کرد؟ حضرت(س) در جواب فرمودند هرچه بود زیبا بود. لذا اگر در زندگی‌ات تنها فرزندت را نیز از دست دادی بگو خدایا شکرت.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین در ادامه و در مورد «تقوا» اظهار کرد: جزء سوم رابطه صمیمانه با خدا؛ تقواست. تقوا یعنی حریم نگه داشتن و این فقط در نماز، روزه و حجاب نیست. تقوای خانوادگی، تقوای اجتماعی، تقوای تجاری، تقوای در تعلیم و تربیت، تقوای اداری و... داریم. زیدبن‌موسی‌بن‌جعفر؛ برادر امام‌رضا(ع) بود، این فرد، بنی‌عباس را بی‌رحمانه می‌کشت که امام‌(ع) به او شکایت کردند و فرمودند تقوا داشته باش، زیرا اگر ما چیزی داریم به برکت تقواست. امام‌رضا(ع) همچنین فرمودند کسی که برای خدا حریم نگه دارد، خدا برایش حریم نگه می‌دارد و کسی که حرف‌شنوی از خدا داشته باشد جهان هستی در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی در مورد سبک زندگی دینی در نگاه امام‌رضا(ع)، «گره‌گشایی از کار مردم» افزود: از دیدگاه امام رضا(ع) رابطه صمیمانه با مردم هم سه جزء دارد؛ جزء اول، گره‌گشایی از کار مردم است. معصوم(ع) می‌فرماید: خدا روی زمین بندگانی دارد که کارشان گره‌گشایی از کار مردم است و روز قیامت که همه دلهره دارند، این‌ها در آرامش هستند؛ کسی که در دنیا دلی را شاد کرده باشد، خدا در روز قیامت، دلش را شاد می‌کند. (کافی، ج2، ص127) جالب توجه است که روایت می‌گوید: «الناس»، نه فقط شیعه یا مسلمان. این گره‌گشایی و شاد کردن هم فقط نیازهای مادی نیست بلکه انواع حوائج از جمله رفع اختلافات نیز می‌تواند باشد.

این کارشناس دینی در مورد جزء دوم رابطه صمیمانه با مردم که همان «محبت به مردم» است، بیان کرد: امام‌رضا(ع) می‌فرمایند: «نیمی از عقل، محبت به مردم است.» جنازه‌ای نزد پیامبر(ص) آوردند که برای یک نامسلمان بود، با این‌حال پیامبر(ص)، به احترام انسان بودن آن متوفی، بلند شدند. البته باید توجه داشته باشیم اینکه آدم پای اعتقادتش بیاستد بی‌احترامی به مردم نیست.

وی سومین جزء رابطه صمیمانه با مردم را «مدارای با مردم» بیان کرد و افزود: مدارا یعنی سازش، یعنی اینکه انسان روی مسائل جزئی، پافشاری نکند. البته مدارای مثبت و منفی داریم؛ مدارای مثبت مربوط به همین مسائل فردی است اما مدارای منفی، سازش با کافران است. و باید توجه کرد که همان پیامبر که دستور به اقامه نماز دادند، فرمودند که با مردم سازش کنید و خودشان نیز همینطور بودند و حتی وارد گعده با مردم می‌شدند و فقط مقابل حرام می‌ایستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین در پایان سخنرانی اظهار کرد: در جنگ احد نیز با اینکه نظر پیامبر(ص) به دفاع درون‌شهری بود اما به خواست جوانان، دفاع برون‌شهری را پذیرفتند و با اینکه نتیجه این جنگ شکست بود اما آیه آمد که ببخششان و بازهم با آنان مشورت کن. امام‌رضا(ع) نیز فرمودند که مؤمون باید یک سنت از رسول‌الله(ص) داشته باشد و آن مداراست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.