قدس آنلاین – یزد: مدیرگروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد از موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور با ایجاد رشته زیست‌شناسی مولکولی در مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد خبر داد.

ایجاد رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد، دکتر محمد مشتاقیون اظهار داشت: گروه زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه یزد در مهرماه سالجاری پذیرای اولین گروه از دانشجویان دوره کارشناسی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی خواهد بود.

وی افزود:پیرو مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی مبنی بر تجمیع گرایش‌های علوم پایه در مقطع کارشناسی، از این پس در کلیه مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرش دانشجوی کارشناسی در گرایش‌های ژنتیک، بیوشیمی و میکروبیولوژی تحت عنوان واحد زیست‌شناسی سلولی و مولکولی انجام خواهد شد.

دکتر مشتاقیون در تشریح رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی با اشاره به اینکه این رشته مطالعه حیات در سطح مولکولی است افزود: این حوزه دارای وجوه مشترکی با زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و به طور ویژه با علم ژنتیک و بیوشیمی است. مهمترین‌ مولکول‌هایی‌ که‌ در حیات‌ سلول‌ مؤثرند اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها هستند.

وی تصریح کرد: DNA مرکز ذخیره‌ اطلاعات‌ و صدور فرمان‌های‌ سلول‌، RNA وظیفه‌ انتقال‌ این‌ فرمان‌ها و پروتئین‌ها‌ مسئولیت‌ اجرای‌ این‌ فرمان‌ها را بر عهده‌ دارند.

وی بحث عمده در زیست‌شناسی سلولی و مولکولی را استنباط برهم‌کنش بین سیستم‌های درون سلولی مانند برهم‌کنش‌های RNA، DNA و پروتئین‌سازی عنوان کرد. به‌علاوه در زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی چگونگی تنظیم این برهم‌کنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر مشتاقیون اظهار کرد: امروزه‌ زیست‌‌شناسی‌ در کشورهای‌ پیشرفته‌ بیش‌ از 80 تا 90 درصد سمت‌ و سوی‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ دارد. چرا که‌ رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ نیروی‌ انسانی‌ لازم‌ را برای‌ تحقیق‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ تربیت‌ می‌کند.

به گفته وی در رشته‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ باید علاقه‌مند بود و صبر و پشتکار داشت‌ تا بتوان‌ طعم‌ شیرین‌ موفقیت‌ را چشید. همچنین‌ دانشجو باید حافظه‌ خوبی‌ داشته‌ و در دروس‌ شیمی‌، ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ باشد و در نهایت‌ لازم‌ است‌ که‌ به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ علاقه‌مند باشد.

وی دانش‌ زیست‌شناسی سلولی و مولکولی‌ یكی از علوم پیشرو عنوان کرد و افزود: در اغلب دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی دنیا جزو انتخاب‌های اول است و این علم‌ در ایران‌ نیز در حال توسعه و گسترش است و با تلاش بسیار، کاستی‌ها را جبران‌ و موانع‌ را از میان‌ برداشت‌ تا بتوانیم‌ شاهد رشد روزافزون‌ علمی و فناوری كشور‌ باشیم.

مدیرگروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد افزود: سازمان‌های‌ مختلفی‌ در کشور‌ به‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ در این زمینه‌ می‌پردازند،از جمله‌ می‌توان‌ به‌ مراکز مختلف‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مراکز پژوهشی‌ وابسته به وزارت‌ علوم و وزارت بهداشت‌، انستیتو پاستور ایران، پژوهشگاه ملی‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و زیست‌فناوری‌ و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران اشاره‌ کرد.

وی یادآور شد: شركت‌های متعدد دانش‌بنیان در بخش خصوصی طی چند سال اخیر در زمینه‌های مختلف مهندسی بافت، مهندسی ژنتیك و فرآورده‌های نوتركیب و ... ایجاد شده و در حال گسترش هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.