رئیس مرکز ملی فرش ایران از آغاز فروش اقساطی فرش دستباف با سود ۴ درصد به کارمندان دولت خبر داد و گفت: اجرای این طرح به‌زودی آغاز می‌شود.

فروش اقساطی فرش دستباف با سود ۴ درصد/افزایش صادرات به آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حمید کارگر در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از برنامه ریزی برای فروش اقساطی فرش دستباف به مردم خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسیده، مقرر شده که تسهیلات ارزان قیمت به خریداران فرش دستباف ایرانی با نرخ سود ۴ درصد ارائه شود که بر این اساس خریداران می‌توانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان از فروشگاه‌هایی که عضو این طرح هستند، خریداری کنند.

وی افزود: در مرحله اول، فروش اقساطی فرش به کارمندان دولت و بازنشستگان صورت می‌گیرد و در مرحله بعد اقشار دیگر نیز می‌توانند با دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی فرش دستباف بخرند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فروشندگان فرش دستباف در صندوق کارآفرینی امید حساب باز خواهند کرد و از طریق دستگاه‌های پوزی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد در این طرح شرکت کرده و پول فرش را به صورت نقدی از این صندوق دریافت می‌کنند.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری به آمریکا

کارگر در ادامه با اشاره به رشد صادرات فرش دستباف در چهار ماهه ابتدای سال جاری گفت: در این مدت بنا بر اعلام رسمی گمرک نزدیک به ۸۲.۹ میلیون دلار فرش دستباف از ایران صادر شده که وزنی برابر ۱۴۲۸ تن را شامل می شود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۹.۵ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۸.۱ درصد به لحاظ وزنی رشد را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از رشد صادرات فرش دستباف ایرانی متاثر از واردات این کالا از سوی آمریکایی‌ها است، به‌نحوی که صادرات ما از سال ۲۰۱۰ به بعد به دلیل تحریم‌ها به صفر رسید، در حالی که تا قبل از سال ۲۰۱۰، شاهد صادرات ۸۰ میلیون دلاری فرش به آمریکا بودیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در بهمن و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲.۷ میلیون دلار و ۹ میلیون دلار صادرات فرش به آمریکا صورت گرفته که در چهار ماهه ابتدای سال جاری این رقم به ۲۷.۶ میلیون دلار بالغ شده است.

کارگر اضافه کرد: رونق صادرات فرش ایرانی به آمریکا نباید تجار ایرانی را دچار خوش‌بینی مفرط نسبت به صادرات فرش به این کشور کنند؛ چراکه این کشور بازار بزرگی برای همه تولیدکنندگان این کالا در دنیا است به خصوص اینکه در غیبت پنج ساله ایران در بازار آمریکا، بسیاری از رقبا همچون هند و پاکستان فعال شده بودند و شناخت دقیقی از بازار آمریکا دارند.

هدف‌گذاری صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر پیش‌بینی کرد که امسال ۴۰۰ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به بازارهای دنیا صادر شود که اگرچه به متوسط رشد دهه جاری نمی‌رسد، اما رشد خوبی نسبت به سال گذشته را محقق خواهد کرد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر صادرات فرش دستباف به چین خاطرنشان کرد: صادرات خوبی به کشور چین طی سال‌های گذشته داشتیم و خوشبختانه بسته شدن بازار آمریکا طی سال‌های تحریم با گشایش بازار نوظهور چین جبران شده است، بنابراین اکنون این کشور جزء ۲۰ کشور اصلی خریدار فرش دستباف ایرانی است.

کارگر افزود: سال گذشته صادرات فرش دستباف ایرانی به چین به ۴ میلیون دلار رسیده که امیدواریم بتوانیم حجم این صادرات را افزایش دهیم، اما باید توجه داشت یک‌سوم صادرات رسمی فرش دستباف ایرانی از طریق صدور چمدانی انجام می شود و از گمرکات فرودگاه‌های ایران محدودیتی برای خروج فرش دستباف ایرانی نداریم، اما برخی فرودگاه‌های خارجی در ورود فرش دستباف ممنوعیت‌هایی دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی اشاره و اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در همه ایام برپایی این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده و در راستای حمایت از تولید داخلی و تجارت فرش دستباف، غرفه‌ها بدون افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در اختیار مردم قرار می گیرند. از سوی دیگر، بازدید از این نمایشگاه نیز کاملا رایگان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار، نشریه تخصصی بین‌المللی فرش دستباف ویژه نامه ای را به فرش ایرانی اختصاص داده که امیدواریم بتوانیم فرصتی را فراهم کنیم که تجار ایرانی با همتایان خود در سایر کشورهای دنیا در حاشیه نمایشگاه مذاکرات و قراردادهایی داشته باشند.

کارگر در پایان اظهار داشت: با رایزنان بازرگانی، سفارتخانه‌ها و تجار صاحب‌نام فرش دستباف در سراسر دنیا مذاکراتی انجام شده که بر این اساس، ۶۵ نفر از تجار صاحب‌نام جهانی فرش دستباف از آمریکا، آفریقا، اروپا، شرق آسیا و آمریکای لاتین در دوران برگزاری نمایشگاه به ایران سفر خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.