حجم حدود۱۳۰ هزار میلیاردی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در حالی برای چهارماهه نخست امسال ثبت شده که بیانگر رشد نزدیک به ۴۰ درصدی و شدت گرفتن وام‌دهی بانک‌ها در این مدت است. در این بین ۴۰۰۰ بنگاه‌ کوچک و متوسط تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.

 ۱۳۰ هزار میلیارد منابع بانکی توزیع شد/۴۰۰۰ بنگاه وام گرفتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه به بیش از ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با مبلغ اعطایی در مدت مشابه سال قبل تا ۳۷.۸ درصد معادل ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد. از این منابع حدود ۸۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و به عبارتی نزدیک به ۶۸ درصد کل به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۲ درصد افزایش دارد.

اما صنعت و معدن با ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بالاترین میزان تسهیلات را در بین بخش‌های اقتصادی کسب کرده که از این رقم بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. در بین سایر حوزه‌های اقتصادی نیز کشاورزی ۸.۶ هزار میلیارد تومان، مسکن و ساختمان ۱۰.۵ هزار میلیارد، بازرگانی ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند. این در حالی است که به روال قبل باز هم خدمات بالاترین حجم از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده و رقمی حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان وام گرفته است.

با این حال آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده قراراست بانک‌ها برای امسال با رشد حدود ۴۰ هزار میلیاردی نسبت به سال قبل تا ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند.

اما در حالی قرار بود تا در سال جاری بانک‌ها تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برای احیای۷۵۰۰  واحدهای کوچک و متوسط صنعتی و تولیدی اختصاص دهند که سیف، در اظهارات اخیر خود تازه‌ترین آمار درباره حمایت شبکه بانکی از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط را اعلام و گفته که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰۰۰ بنگاه کوچک و متوسط در قالب طرح خروج این بنگاه‌ها از رکود و به‌کارگیری ظرفیت‌های تولیدی، موفق به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی شده‌اند.

وی البته امیدوار است که مجموع تسیهلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی تا آخر شهریورماه در اختیار ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط صنعتی و تولیدی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.