قدس ‌آنلاین- بیرجند: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به افزایش عملکرد گندم و کاهش مصرف آب در آبیاری تحت فشار تیپ نسبت به آبیاری غرقابی گفت: این طرح برای اولین بار در استان در قالب طرح الگویی اجرا شده است.

طرح الگویی آبیاری تحت فشار  برای اولین باردرمزارع گندم طبس اجراشد

به گزارش  قدس آنلاین از بیرجند، داوود بخشایی اظهار داشت: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﺑﯿﺎری ﻣﺰارع و اﺳﺘﻔﺎده از روشهای آﺑﯿﺎری نوین جهت افزایش بهره‌وری مصرف آب آبیاری امری ضروری در بخش کشاورزی است.

وی افزود: در این راستا معاونت سازمان و جهاد کشاورزی شهرستان طبس برای اولین بار در سطح استان اقدام به ایجاد مزرعه الگویی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس بیان کرد: به منظور مقایسه مصرف آب و بررسی عملکرد در روشهای آبیاری تیپ و غرقابی در محصول گندم در سال زراعی 95-94  اقدام به ایجاد این مزرعه شد.

بخشایی با اشاره به نتایج آبیاری تیپ نسبت به آبیاری غرقابی تصریح کرد: کاهش آب مصرفی به میزان 33 درصد، امکان افزایش سطح زیر کشت به میزان 49 درصد و افزایش عملکرد محصول گندم به میزان 26 درصد از نتایج این نوع آبیاری است.

وی خاطرنشان کرد: در روش آبیاری تیپ به ازای مصرف هر متر مکعب آب 700 گرم گندم و در آبیاری غرقابی 400 گرم گندم تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس یادآور شد: در مجموع در روش آبیاری تیپ به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 2700 متر‌مکعب در هر هکتار و امکان افزایش سطح زیر کشت به میزان 49 درصد و درآمد ناخالص کشاورز با تغییر روش آبیاری به تیپ به بیش از 24 میلیون ریال در هر هکتار افزایش می‌یابد.

بخشایی با اشاره به افزایش عملکرد گندم و کاهش مصرف آب در آبیاری تحت فشار تیپ نسبت به آبیاری غرقابی اظهار داشت: این  طرح برای اولین بار در استان در قالب طرح الگویی اجرا شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح مقایسه میزان مصرف آب و عملکرد در روشهای مختلف آبیاری ( تیپ، بارانی و غرقابی) است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ازاد زندی ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    واسه یک هتار زمین این روش اب یاری چقدر هزینه دارد