یک پایگاه تحلیلی با اشاره به این موضوع که وزارت خارجه آمریکا در اقدامی نادر، تهاجم اخیر سعودی‌ها در یمن را محکوم کرده است، نوشت که بمباران مراکز پزشکی در یمن به یک روال عادی برای ائتلاف سعودی تبدیل شده است.

بمباران مراکز پزشکی یمن به یک روال عادی برای عربستان تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ائتلاف سعودی روز دوشنبه هفته جاری، بیمارستان تحت حمایت پزشکان بدون مرز را در یمن هدف قرار داد و وزارت خارجه آمریکا در اقدامی نادر، خشونت ائتلاف سعودی در یمن را محکوم کرد.

پایگاه تحلیلی «اینترسپت» در اینباره گزارش کرد، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این حمله گفت: «به طور قطع ما این حمله را محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا در حالی اینبار خشونت سعودی‌ها در یمن را محکوم کرده‌اند که پیش از این هرگونه سؤال درباره حملات ائتلاف سعودی در یمن را منحرف می‌کرد و پاسخ به اینگونه سؤالات را به دولت عربستان ارجاع می‌داد.

بنا به گزارش اینترسپت، واشنگتن در حالی پیشتر از پرداختن به خشونت ائتلاف سعودی طفره می‌رفت که میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن قرار داده است.

با این وجود، اینبار، ترودو همچنین تصریح کرد: « مقامات آمریکایی به طور منظم با مقامات سعودی» در خصوص تلفات غیرنظامی در تعامل است.

این گزارش اینگونه ادامه داد، و ماههاست که سخنگویان وزارت خارجه آمریکا چنین خط خبری را در پیش گرفته‌اند. با این اوصاف، عربستان سعودی همچنان محل استقرار غیرنظامیان از جمله خانه‌ها، بازارها، کارخانه‌ها و مدارس را بمباران می‌کند.

ترودو ادامه داد: «ما همچنین آنها (ائتلاف سعودی) را ترغیب می‌کنیم تا حداکثر تلاش خود برای محافظت از نهادهای تحت حفاظت قانون بین‌الملل از جمله بیمارستانها را به کار گیرند».

اینترسپت اینگونه ادامه داد، علیرغم آنکه وزارت خارجه از عربستان چنین چیزی را خواسته است، اما برای ائتلاف سعودی، بمباران تأسیسات پزشکی یک روال عادی شده است. در ماه اکتبر، ائتلاف عربستان، بیمارستان تحت حمایت پزشکان بدون مرز در منطقه «عیدان» یمن را بمباران کرد و تنها مرکز فوریت‌های پزشکی که به 200 هزار نفر خدمات رسانی می‌کردند را تخریب کرد.

در ماه دسامبر، حملات هوایی ائتلاف عربستان، یک کلینیک پزشکان بدون مرز در «تعز» را در حالی تخریب کرد که پزشکان در حال درمان مجروحانی بودند که در حمله هوایی عربستان در یک پارک نزدیک بیمارستان زخمی شده بودند.

در ماه ژانویه نیز، ائتلاف سعودی، بیمارستانی را در منطقه «تازه» تخریب کردند و پنج نفر کشته شدند و اواخر همان ماه، راننده یک آمبولانس که برای پزشکان بدون مرز کار می‌کرد نیز کشته شد.

اینترسپت سپس بعد از گزارش این حملات ائتلاف سعودی نوشت، این حملات به این دلیل به طور گسترده منعکس شد که عربستان یک نهاد برجسته غربی را هدف قرار داده بود. اما ائتلاف سعودی‌ احتمالاً حملات بیشتری به بیمارستانهای تحت کنترل یمن صورت داده است.

طبق این گزارش، در هشت ماه اول جنگ عربستان در یمن، بین مارس و نوامبر 2015، سازمان بین‌المللی صلیب سرخ، صدها گزارش از حملات سعودی‌ها به مراکز بهداشتی سراسر یمن دریافت کرد.

حمله ائتلاف سعودی‌ به بیمارستان‌های یمن بعد از آن تشدید شد که جنبش انصارالله یمن حاضر نشد اوایل ماه جاری میلادی توافق یکجانبه صلح را بپذیرد. ائتلاف سعودی از آن زمان به بعد، یک کارخانه مواد غذایی، مدرسه و یک پل که به گفته «آکسفام» مسیر مهم عرضه تدارکات برای صنعا است را تخریب کرد.

روز دوشنبه، ترودو همچنین تخریب پل را محکوم کرد و گفت: «ما شاهد آن گزارشات بودیم و اگر پل از روی عمد توسط نیروهای ائتلاف تخریب شده باشد، آن را کاملاً غیرقابل پذیرش می‌دانیم. این پل برای تحویل کمک‌های انساندوستانه حائز اهمیت بوده است و تخریب آن، بیش از پیش، تلاش‌ها برای امدادرسانی به مردم یمن را دشوار و پیچیده می‌کند».

ترودو بعد از کنفرانس خبری برای خبرنگاران روشن کرد که بیانیه‌ای که درباره تخریب پل صادر کرده است، در واقع محکوم کردن این اقدام بوده است.

وی گفت: «این پل که شما شاهد بودید امروز آن را محکوم کردم».

اینترسپت نوشت، استفاده از لفظ محکومیت به جای استفاده از ابراز نگرانی، در واقع یک لفظ دیپلماتیکی محکم به حساب می‌آید.

حملات هوایی تحت رهبری عربستان در یمن موجب شده است که یمن با بحران انسانی روبرو شود. در مارس 2015، عربستان محاصره شدیدی بر یمن تحمیل کرد. پیش از این یمن 90 درصد از غذا و داروی خود را وارد می‌کرد. طبق گزارش ماه مه یونیسف، حملات عربستان به یمن موجب شده است که 21 میلیون نفر از مردم این منطقه، نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه باشد و بیش از 300 هزار کودک زیر پنج سال در معرض سوء تغذیه شدید قرار گیرند.

علیرغم آنکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حملات اخیر سعودی‌ها در یمن را محکوم کرد اما حاضر نشد بگوید که آیا وزارت خارجه در خصوص تسلیح رژیم عربستان، تجدیدنظرخواهد کرد یا خیر و گفت: «من پیش زمینه‌ و اطلاعات قبلی در خصوص این موضوع ندارم».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.