۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 413885

بازار خودرو در حالی طی هفته جاری بار دیگر افزایش قیمت را تجربه کرد که کارشناسان دلیل اصلی آن را عدم عرضه مناسب خودرو به بازار عنوان می کنند . آنگونه که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت خودرو طی هفته جاری بین ۴۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش داشته است.

دلیل افزایش قیمت خودرو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، با این وجود فعالان بازار رشد قیمت‌‌ها را تحت تاثیر دو عامل اصلی می‌دانند. به اعتقاد آنها، اولین عامل اثرگذار در بازار خودرو فرارسیدن آخرین ماه تابستان و جنب و جوش برای رفتن به مسافرت و به تبع آن افزایش مراجعه به بازار است و عامل دوم نیز به فروش ویژه و اقساطی خودروسازان که منجر به عرضه کم خودرو به بازار شده است، برمی‌گردد. به اعتقاد فعالان بازار، سیاست کاهش عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان در حالی رقم خورده که خودروسازان با فروش اقساطی و ویژه محصولاتشان، تقاضای موجود در بازار را جذب کرده‌اند. بر این اساس شیوه خودروسازان در جذب تقاضای بازار از طریق ارائه نرخ سودهای مشارکت جذاب صورت گرفته است؛ بنابراین بخش عمده‌ای از مشتریان خواهان خرید خودرو از طریق پیش‌فروش‌های خودروسازان هستند.

با وجود آنکه مشتریان تمایل بسیاری نسبت به خرید اقساطی خودرو از خود نشان می‌دهند، اما فعالان بازار معتقدند که پیش خریدهای صورت گرفته توسط مشتریان بیشتر از آنکه حقیقی باشد کاذب است و همین موضوع موجب کاهش عرضه خودرو به بازار شده است. از آنجا که خودروسازان متناسب با تقاضا به تولید خودرو می‌پردازند؛ بنابراین هجوم مشتریان برای پیش خرید خودروها موجب شده که خودروسازان محصولات خود را با توجه به تقاضای مشتریان عرضه کنند به همین دلیل بازار با کاهش عرضه روبه‌رو است. با این وجود فعالان بازار معتقدند، هر چند شرایط جذاب پیش‌فروش خودرو موجب افزایش تقاضا در شرکت‌های خودروساز شده است، اما بخشی از مشتریان خودرو تنها به‌خاطر سودهای مشارکت جذاب به خرید خودرو پرداخته‌اند و احتمال انصراف آنها وجود دارد. بنابراین این موضوع موجب می‌شود که طی چند ماه آینده خودروسازان با موجی از مشتریان انصرافی مواجه شوند.

افزایش قیمت داخلی‌ها
اما سراغ بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل است. به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با افزایش قیمت همراه بودند و تنها در یکی، دو مورد افزایش قیمت رخ نداد. بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز با افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی که داشته، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ۴۰۵ جزو خودروهایی است که طی هفته گذشته با ثبات قیمت مواجه شد. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ نیز طی هفته جاری با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی مواجه بوده است به طوری که این خودرو در حال حاضر ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز که افزایش یک میلیون تومانی را طی هفته اخیر تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به شمار می‌رود، هرچند طی دو، سه هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود. از رانا که بگذریم، تیبا با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی طی هفته جاری، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار دارد. فعالان بازار اما از افت و خیز قیمت پراید خبر می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز اگرچه در هفته‌های قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، با این حال طی هفته جاری تغییری نداشت تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. پراید چندی پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که طی هفته‌های اخیر افزایش قیمتی قابل توجه را به خود دید و در این هفته نیز افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. دنا که سابقه قیمت ۵۳‌ میلیون تومان را نیز در بازار دارد، این هفته چیزی حدود یک میلیون تومان گران شد. با این حساب، هم‌اکنون برای خرید دنا باید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار‌تومان هزینه کرد. ازآنجاکه قیمت‌گذاری دنا از سوی شورای رقابت آزاد اعلام شده، ایران خودرویی‌ها امکان تغییر قیمت این محصول را مطابق میل خود دارند و باید دید آیا از مجوز مربوطه استفاده خواهند کرد؟

از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰‌نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و‌فروش می‌شود. اما پارس تندر طی هفته جاری افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد.

از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل‌هاچ بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود، در حال حاضر مدل اتومات این خودرو قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ساندرو جزو معدود خودروهایی است که در حال حاضر میان نرخ کارخانه و بازار آن فاصله قیمتی قابل توجهی به چشم می‌آید که این موضوع نشان از عرضه کمتر از تقاضای آن در بازار دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، عرضه ساندرو و البته تندر-۹۰ به بازار کاهش یافته و این موضوع در هفته‌های گذشته روی قیمت این دو محصول تاثیر منفی داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.