قدس آنلاین/ بیرجند: رئیس گروه حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌ها استان دردست اجرااست ازآزادسازی بیش از ۲۸ هزار متر مربع از بستر و حریم رودخانه های خراسان جنوبی خبرداد.

حریم و بستر رودخانه‌های خراسان جنوبی ساماندهی می شود

مهدی بیچکی در گفت وگو با قدس آنلاین در بیرجند با بیان اینکه به استناد ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب  زمین های بستر و حریم رودخانه ها جزو اموال عمومی محسوب می شود اظهارداشت: 28 هزار متر مربع از زمینهای بستر و حریم رودخانه ها در استان خراسان جنوبی رفع تصرف شد.

وی افزود: این اقدامات با هدف ساماندهی بستر و حریم رودخانه‌ها و همچنین در راستای اعمال تبصره های 3و 4ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 9 لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آبی کشور ،صورت می گیرد.

وی گفت: مناطق آزادسازی شده از ابتدای سال جاری ،در محدوده روستاهای دهن رود ،آسو ،بواج ،خور ،پسپتنگ ،مود ،خراشاد ، محمدیه ،چهارده ،مزداب ،گیوک ،محمودآباد ،میرزگ ،خنگ ،آرین شهر ،اسنان ،تقاب ،تنگل بهدان ،بنددره و کاسه سنگ از توابع شهرستان های بیرجند ،خوسف،قاین و سربیشه، واقع شده است.

رئیس گروه حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: پس از هماهنگی با مقامات قضایی ، تل خاکی، دیواره سازی ، سنگ چین و حصار کشی غیرمجازی که در بستر و حریم رودخانه های استان ایجاد شده بود، تخریب شد.

بیچکی گفت: با توجه به عدم اقدام لازم مبنی بر آزاد سازی رودخانه توسط اشخاص متصرف، پس از طرح شکایت و پیگیری های لازم و با حضور و نظارت کارشناسان فنی و حقوقی شرکت آب منطقه ای و نیز نیروهای انتظامی ، اراضی یاد شده برابر مقررات رفع تصرف و آزاد سازی شد.

رئیس گروه حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای بیان کرد: تشدید حوادث سیل، آلودگی منابع آب، کاهش تغذیه منابع آب سطحی و زیرزمینی، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن دشتها از پیامدهای تصرفات بستر و حریم رودخانه ها به شمار می رود.

وی افزود: در جاری اهتمام جدی تری برای آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها در خراسان جنوبی به منظور پیشگیری از حوادث سیل، با اخذ دستور قضایی و هماهنگی نیروی انتظامی وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.