در جریان کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد علیه مصدق شاهد موضوعات، مسائل و اشتباهاتی از سوی دولتمردان وقت ایران بودیم که اتفاقات اخیر مصر بی شباهت به آن نبود.

 کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد و شباهتهای آن با تحولات مصر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مجتبی امانی رئیس دفتر سابق حفاظت منافع ایران در مصر در مطلبی با اشاره به سالگرد کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد نوشت: امروز سالگرد کودتای آمریکایی 28 مرداد است. مطالب زیادی درباره این کودتا و اشتباهات و قصور و تقصیر دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و فداییان اسلام در نهضت ملی شدن صنعت نفت گفته شده است.

علت‌های این شکست که تجربه گرانقیمتی است را می‌توان در این موارد خلاصه کرد: دل بستن به کمک خارجی، نتیجه‌ای جز شکست ندارد. مصدق برای مقابله با فشار انگلیس‌ به آمریکا متوسل شد؛ اما آمریکا با انگلیس‌ و شاه متحد و علیه او کودتا کردند.

نگاه سکولاریستی مصدق و بی توجهی او به احساسات دینی مردم و روحانیت و گروه‌های مذهبی، نقش مهمی در از دست دادن حمایتهای مردمی او داشت.

اختلافات بین آیت الله کاشانی و مصدق از یک سو و بین فداییان اسلام و آیت الله کاشانی و نیز کنار کشیدن فداییان اسلام از حمایت مصدق و کاشانی، حتی قبل از روز کودتا از وی شخصیتی شکست خورده ساخته بود.

مصدق به عنوان دارنده بیشترین امکانات مدیریتی نتوانست مخالفین خود را کنترل کند. خوشبینی او به اطرافیانش باعث ضربه پذیر شدن وی شد. رهبران کودتا از آستین خود او بیرون آمده بودند.

به علت کم اهمیت تلقی کردن حمایتهای مردمی و عدم تلاش برای اقناع و در صحنه نگهداشتن آنان و برخلاف تصور و پیش بینی‌اش؛ در نهایت نتوانست از حمایت مردمی برخوردار شود و در میدان مقابله با آمریکا و انگلیس و شاه، یکه و تنها باقی ماند.

و چه قدر این موضوعات به اشتباهات محمد مرسی و اخوان و شکست آنان در تصدی حکومت مصر شبیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.