شبه نظامیان جدایی طلب کُرد در حسکه واقع در شمال شرق سوریه به منظور متشنج کردن دوباره اوضاع امنیتی این شهر، ادوات و تجهیزات نظامی جدیدی به حسکه وارد کردند.

شبه نظامیان جدایی طلب کُرد تجهیزات نظامی به حسکه وارد کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، با وجود اینکه توافق آتش‌بس بین نیروهای پشتیبان ارتش سوریه و جدایی طلبان کُرد در حسکه به مرحله اجرا درآمده تا زمینه مذاکره سیاسی و پایان دادن به تنش‌ روزهای اخیر در این شهر فراهم شود اما منابع میدانی خبر دادند یگان‌های کُرد تجهیزاتی نظامی را از نزدیکی مرز عراق به داخل حسکه وارد کردند.

درگیری‌ها در حسکه در پی حمله نیروهای آسایش به مواضع نیروهای دفاع وطنی در این شهر آغاز شد آن هم به بهانه اینکه مقامات سوری پنج تن از افراد تحت تعقیب کُرد آسایش را در خصوص پرونده‌های جنایی دستگیر کرده بود.

حزب جدایی طلب اتحاد دموکراتیک یک شاخه نظامی با نام واحدهای دفاع از خلق و یک نیروی پلیس محلی به نام آسایش ایجاد کرده و بیش از بیست هزار نفر از جوانان مسلح کُرد در این دو نیرو فعالیت می‌کنند.

پیش از این نیز رفتارهای نیروهای آسایش در حسکه موجبات ناامنی و تنش در روابط با نیروهای دفاع وطنی ایجاد کرده بود.

برای مثال نیروهای آسایش از خانواده‌های نیروهای دفاع وطنی ساکن در محله‌های کرد نشین خواسته بودند خانه‌های استیجاری یا شخصی خود را خالی کنند و سپس 22 کارمند از جمله مدیرانی از چهار نهاد دولتی در حسکه را ربوده بودند تا بدین ترتیب دولت سوریه را برای آزادی عناصر بازداشتی خود تحت فشار قرار بدهند.

پیش از وقوع درگیری‌ها نمایندگانی از دولت سوریه نشستی امنیتی با حضور طرف‌های مناقشه برای آتش‌بس و پایان دادن به تنش‌های فیمابین برگزار کردند اما نیروهای آسایش با آزادی گروگان‌ها مخالفت کرد کما اینکه حاضر نشدند قاتلان یکی از افسران سوری را سپتامبر گذشته به ضرب گلوله گروهی از نیروهای کرد کشته شده بود نیز تحویل بدهند.

گروه‌های وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک همچنین با تحویل دادن قاتل یکی از نیروهای گردان‌های بعث که اواخر ماه گذشته به ضرب گلوله نیروهای آسایش کشته شده بود مخالفت کردند.

در همین حال نیروهای دفاع وطنی نیز با خواسته نیروهای آسایش برای تخلیه مواضع خود در حی النشوه شرقی و تحویل این منطقه به یگان‌های کرد مخالفت کرد چون یگان‌های کرد می‌خواهند با محدود کردن حضور نیروهای طرفدار ارتش سوریه در محله غویران حسکه را کاملا تحت سیطره خود گرفته و آن را به پایتخت اتحادیه فدرالی کردستان سوریه مبدل کنند.

در حالی که نیروهای آسایش محله‌های مسکونی و مواضع نیروهای دفاع وطنی را هدف حملات توپخانه‌ای و تیراندازی قرار می‌دهند برخی رسانه‌های وابسته به اقلیم کردستان عراق پاسخ نیروهای دفاع وطنی به این حملات را ظلم به کردهای حسکه از سوی اعراب این منطقه توصیف کردند.

در پی برقراری آتش‌بس در حسکه طی دیروز تاکنون بزرگان عشایر عرب و کردهای حسکه نشستی بلندپایه با حضور شخصیت‌های  سیاسی نماینده طیف‌های مختلف این استانی برگزار کردند تا به توافقی نهایی برای پایان دادن به تنش‌ها در این منطقه دست یابند .

اگر گروه های جدایی طلب کرد در حسکه آن گونه که تهدید کرده اند دست به تنش های تازه ای در این منطقه نزنند احتمال می رود طی ساعات آتی توافقی بین طرفین درگیر اعلام شود .

شهرهای قامشلی و حسکه در آوریل گذشته نیز شاهد درگیری بین نیروهای جدایی طلب کُرد با نیروهای دفاع وطنی بود که با توافق برای پایان دادن به تنش ها همراه بود اما منابع محلی پیش‌بینی می‌کنند که توافق تازه پیش روی طرفین مناقشه اصولی‌تر بوده و به رفع جدی‌تر تنش‌های امنیتی کمک کند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.