عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه تاکنون برای فاجعه منا طرح دعوای رسمی در محاکم بین‌المللی نشده است، گفت: مسئولان وزارت خارجه به دنبال آن هستند که طرح دعوا کنند

رحیمی: هنوز برای «منا» طرح دعوای بین‌المللی نشده است

به گزارش قدس آنلاین،علیرضا رحیمی در گفتگو بامهر، درباره الزامات پیگیری پرونده فاجعه منا و در پاسخ به انتقادات مطرح نسبت به روند پیگیری این پرونده، اظهار داشت: این حادثه، حادثه کوچکی نبود و از لحاظ بین‌المللی نیز پیچیده شد.
وی در توضیح این مسئله گفت: حادثه منا در شرایطی اتفاق افتاد که روابط ایران و عربستان در فضای مثبتی قرار نداشت و در حال حاضر نیز شرایط مثبتی وجود ندارد. علت منفی بودن این شرایط نیز، اقدامات عربستان در سطح منطقه و مواضع آن علیه جمهوری اسلامی بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به نقشی که عربستان سعودی در جهان اسلام به ویژه در خاورمیانه بازی کرد و در میدان دشمن عمل کرد، پیگیری‌های جمهوری اسلامی برای استیفای حقوق قربانیان فاجعه نیز با مشکل مواجه شد.
رحیمی به حمله عده ای به سفارت عربستان سعودی در تهران اشاره کرد و افزود: این حادثه نیز تا حدودی تاثیر منفی بر روی روابط گذاشت و این روابط را پیچیده‌تر کرد، اما تا جایی که ما در کمیسیون امنیت ملی اطلاع داریم، وزارت خارجه دنبال موضوع است و پیگیری‌های حقوقی و سیاسی خود را در دست انجام دارند و در جهت منویات مقام معظم رهبری و حقوق خانواده های قربانیان تلاش می‌کنند که اقدامات مثبت و موثری را انجام دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح دعوای بین‌المللی شده است یا خیر، تصریح کرد: تاکنون طرح دعوای رسمی نشده است، اما به دنبال آن هستند که طرح دعوا کنند؛ البته طرح دعوا در سطح بین‌المللی نیز موضوع ساده ای نیست و در رابطه با این حادثه نیز با توجه به اینکه شکایت علیه یک دولت و متناسب با آمار بالای قربانیان است، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که باید یک استراتژیک حقوقی برای طرح دعوا داشته باشیم که مشغول کار بر روی آن هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.