حجت‌الاسلام شمس با بیان اینکه از پیشنهاد دهندگان نخستین طرح واگذاری ممیزی به ناشران بودم گفت: اجرای این امر سرعت ناشر را افزایش و بار هزینه‌ها را کاهش می‌دهد هرچند ناشران باید دارای هیات علمی بوده و متعهدانه به قانون عمل کنند.

از پیشنهاد دهندگان طرح واگذاری ممیزی به ناشران بودم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم شمس، مدیر سابق موسسه انتشارات بوستان کتاب قم پیرامون طرح واگذاری ممیزی به ناشران که از سوی اداره کتاب مطرح شده، گفت: در مجموع با این طرح موافقم، در صورتی که با دقت فراوان انجام شود.

حجت‌الاسلام شمس در ادامه با بیان اینکه اجرای درست این موضوع موجب اعتلای نشر خواهد بود، اظهار داشت: اگر این مسیر درست و صحیح اجرا شود، برای ناشران، ارشاد و اعتلای نشر مفید خواهد بود، البته به شرط دقت فراوان.

به گفته مدیر کتاب ناب، بنده شاید از اولین پیشنهاد دهندگان این طرح بودم آنهم در زمانی که در بوستان کتاب مسئولیت داشتم، چرا که در بوستان کتاب تعداد آثار بسیار بود و بررسی کتاب‌ها معطلی به همراه داشت، چرا که باید بررسی صورت می‌گرفت و از سوی دیگر تعداد آثارمان زیاد بود و ما در هفته چندین کتاب می فرستادیم. از این رو بررسی زمان‌بر بود.

به گفته وی، در بوستان کتاب شورایی داشتیم و یقین داشتیم که شورای کتاب بوستان کتاب بررس‌های قوی‌تری از ارشاد دارد و با دقت بیشتر آثار را مورد توجه قرار می‌دهند، از این رو پیشنهاد کردیم مواردی اینگونه که ناشر خود متعهدانه ضوابط را رعایت می‌کند  و اطمینان حاضل شده که ناشر موارد را مر قانون می‌داند، امر واگذاری صورت گیرد.

این کارشناس کتاب در ادامه با تاکید بر اینکه اطمینان از انتشار بدون اشکال آثار و رعایت دقیق ضوابط از سوی ارشاد یکی از موارد مهم است، افزود: هنگامی که در ارشاد استان قم بودم این پیشنهاد را مطرح کردم و جزء نفرات پیشنهاد دهنده بودم، از این رو آئین نامه تنظیم شد و هیات نظارت بر نشر که موظف بر رعایت قوانین است اعلام کرد که در صورتی که آثار و موارد طبق ضوابط بود اجازه نشر داده شود، در صورتی که همین امر را توسعه دهیم و در انتشاراتی‌ها اجرا شود، هم کار را به ناشر واگذار کرده‌ایم و هم هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام شمس ضمن اشاره به اینکه باید مطمئن باشیم که کار ممیزی در صورت واگذاری به درستی صورت می گیرد، تصریح کرد: اولا باید دانست که صلاحیت هیات علمی باید تایید شده باشد چرا که همین اعضا می‌توانند جر بررس‌های اداره کتاب باشند بنابراین اصل صلاحیت است، این امر در ادامه به نفع دولت و به نفع ناشران است چرا که کارشان سریعتر انجام می‌شود، ناشرانی که ضوابط را رعایت می‌کنند بار هزینه‌ای هم ندارند. در صورتی که ناشران کتاب‌ها را بررسی کنند(با رعایت قانون) امر نشر تسهیل می‌شود.

به گفته مدیر موسسه کتاب ناب، در صورتی که بی دقتی در این مسیر صورت گیرد و ضوابط رعایت نشود و یا هیات علمی صوری باشد مسئولیت با ناشر است؛ اما اگر ناشر موظف به رعایت باشد زمینه‌ای می‌شود برای اجرای تعهدات بیشتر. در صورتی که واگذاری صورت گیرد ناشر کتابی که طبق ضوابط نشر نباشد را منتشر نمی‌کند و این باعث می شود دقت ناشر بالا رود و بر خلاف آنچه وجود دارد هزینه جدید به ناشر متحمل نمی‌شود.

مدیر سابق بوستان کتاب با تاکید بر اینکه در صورت اجرای این امر اول سرعت ناشر بالا می‌رود و در ثانی هزینه‌ای از دوش دولت برداشته خواهد شد، گفت: اجرای این طرح البته از مسئولیت دولت و ارشاد نمی‌کاهد و وظیفه دولت است ناشرانی که اهل رعایت قوانین نیستند یا ممکن است رعایت نکنند و یا ناشرانی که خودشان دارای هیات علمی نیستند را مورد بررسی قرار داده و ارشاد خود مراحل بررسی را برعهده گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.