اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ۲۵ سپتامبر آغاز به کار می‌کند و به مسائل مختلف جهان می‌پردازد.

آیا روحانی در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نهاد جهانی و متشکل از 193 نماینده است، این مجمع به طور منظم دوره‌های اجلاسیه سالیانه خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می‌دهد و در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت و یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد دوره‌های اجلاسیه فوق‌العاده خواهد داشت.
جمله موضوعاتی که این مجمع به آن می‌پردازد، مسائل مربوط به جنگ و صلح در سطح بین المللی است. این مجمع همچنین می‌تواند توصیه‌هایی تصویب کند، ولی آن‌ها لازم الاجرا نیستند. یکی از اختیارات  این مجمع کنترل و تصویب بودجه سازمان ملل متحد و تصویب معاهدات بین المللی است.

 
آیا روحانی در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند؟
 
طبق معمول اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تاریخ 25 سپتامبر شروع می شود و از تاريخ اول اکتبر سخنرانی سران كشورها در مورد مسائل مختلف جهانی ادامه دارد.
تصمیم‌های مجمع جنبه توصیه آمیز دارند. البته در موارد معینی که به امور داخلی سازمان بر می‌گردد، تصمیمات آن الزام آورند. دولت‌ها معمولا خود را نسبت به برخی از قطعنامه‌های مجمع ملتزم می‌دانند و برای آن جایگاهی نظیر یک معاهده قائل می‌شوند و از جمله مشهورترین آن‌ها اعلامیه جهانی "حقوق بشر" است.
مجمع عمومی می‌تواند هر مسئله یا موضوعی را که در حوزه صلاحیت یا اختیارات ارگان‌های منشور ملل متحد است را مورد بحث قرار دهد. همچنین می‌تواند در مورد این مسائل به کشورهای عضو و یا به شورای امنیت و یا هر دو توصیه‌هایی نماید. البته مجمع نمی‌تواند درباره دعوی و یا قضیه‌ای که مورد بحث شورای امنیت بوده توصیه کند مگر اینکه شورای امنیت از مجمع درخواست داشته باشد.
امسال، سال پایانی خدمتگذاری دولت یازدهم و آخرین حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل است، در حالی که برخی منابع آگاه اعلام کردند رئیس جمهور در این اجلاس شرکت نمی‌کند.
همچنین قرار است رئیس جمهور کشورمان به همراه دیگر روسای جمهور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا(کاراکاس) شرکت کند که تاریخ برگزاری این اجلاس هم زمان با اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است، به همین جهت با توجه به فاصله زمانی دو ساعته اجلاس کاراکاس تا این مجمع، این احتمال وجود دارد که روحانی به همراه هیات همراه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل هم شرکت کند.
با توجه به اینکه در اوضاع وخیم منطقه ای قرار داریم صحبت های رئیس جمهور با توجه به سخنرانی های سال گذشته می تواند بسیار مهم باشد. 
 
آیا روحانی در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند؟
 
در این روز‌ها صد‌ها ملاقات دوجانبه بین رهبران کشورهای جهان، در اتاق هتل‌های محل اقامتشان و یا در دفا‌تر کار سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، به عقیده برخی کارشناسان فرصت خوبی است تا قاطعانه درباره برجام با کشورهای مربوطه صحبت شود و از جایگاه رئیس جمهوری گوشزدهای لازم به بد عهدی‌های برجامی صورت گیرد.
رئیس جمهور کشورمان در اولین حضور خود در سازمان ملل متحد، طرح "مبارزه با خشونت و افراطی‌گری" را پیشنهاد داد و این طرح با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید. همچنین روحانی در دومین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مبارزه با تروریسم را موضوع صحبت‌های خود قرار داد.
هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از اهمیت خاصی برخوردار بود، رئیس جمهور کشورمان برای سومین بار در دولت یازدهم در آن نشست شرکت کرد، در آن برهه زمانی، تعداد زیادی از خانوادهای ایرانی به علت جان باختن عزیزانشان در حادثه منا بودند، به همین دلیل روحانی در آغاز سخنرانی‌اش به این موضوع پرداخت و خواستار پیگیری ماجرا از طرف مقامات سعودی شد.
 
 
آیا روحانی در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می‌کند؟
 
همچنین در این اجلاس روحانی با توجه به توافق هسته‌ای میان کشورمان و گروه 1+5 به آغاز فصل جدید در روابط ایران با جهان اشاره کرد و در پاره‌ای از سخنان خود به این موضوع  اختصاص داد.
وی گفت: "به موازات اجرای برجام، ما همچنین انتظار داریم که کشورهای هسته‌ای گام‌های لازم را در جهت اجرای تعهدات خود بر طبق ماده 6 NPT، یعنی خلع سلاح کامل هسته‌ای، بردارند. همچنین انتظار داریم که آنها در جهت ایجاد منطقة عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، نقشی مثبت ایفاء کنند و اجازه ندهند رژیم صهیونیستی همچنان، تنها مانع بر سر راه تحقق این مهم باشد".
با توجه به اتفاقات مهمی که در یک سال گذشته رخ داد موضوعات منطقه‌ای و تروریستی که دامنه آن به برخی کشورهای اروپایی هم کشیده شد، پیش بینی می شود که پرداختن به بحث خشونت و افراطی گری، روسای جمهور زیادی را نسبت به سال گذشته به این اجلاس بکشاند چراکه جهان امروز بیش از گذشته زخم خورده تروریسم شده که تبعات آن انسان های زیادی را در نقاط مختلف در برگرفته و فرصت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل باعث خواهد شد تا اراده کشورها در رابطه با این ضایعه جهانی سنجیده شده و بر اساس واقعیات بتوانند به تجمیع آراء درستی برسند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.