قدس آنلاین: رئیس پلیس فتا کشور گفت: طبق آخرین آمارها ۷۰ درصد جرایم صورت گرفته در کشور در حوزه فضای مجازی بوده و این نوع نسبت به مدت مشابه با افزایش ۶۰ درصدی همراه بوده است.

افزایش ۶۰ درصدی جرایم فضای مجازی در کشور

به گزارش قدس آنلاین، سردار کمال هادیان‌فر در بازدیدی که از فعالیت‌های پلیس فتا خراسان رضوی داشت، با اشاره به اینکه روز‌به‌روز شاهد رشد چشم‌گیر جرایم سایبری در سطح کشور هستیم، اظهار داشت: یک جرم سایبری در یک لحظه می‌تواند دو یا چندین کشور را درگیر خود کند و فقط همکاری و تعامل پلیس سایبری کشورهای درگیر است که می‌تواند بر این جرایم پیچیده فائق آمده و مجرمان سایبری را ناکام نماید.

وی افزود: ایران در طرح بین‌المللی پان‌جی‌آ که 134 کشور در آن شرکت می‌کنند جزو 20 کشور برتر به لحاظ عملکرد و جزو 10 کشور اول دستگیری متخلفان فضای مجازی بوده است.

رئیس پلیس فتا کشور از عملکرد پلیس فتا خراسان رضوی ابراز رضایت کرد و گفت: عملکرد پلیس فتای خراسان رضوی رضایت بخش بوده و این استان جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

هادیان‌فر تصریح کرد: تأمین امنیت، کاهش مخاطرات و جرایم سایبری فرایندی است که همه از جمله مردم در خراسان رضوی باید در ایجاد آن مشارکت کنند و نقش بسزایی در این باره دارند.

وی تأکید کرد: همکاری، مشارکت و تعامل جدی مردم با پلیس فتا سبب افزایش توانمدی و اقتدار این پلیس و همچنین کاهش تخلفات و جرایم فضای مجازی شده است.

رئیس پلیس فتا کشور با بیان اینکه بیشترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مربوط به تلگرام است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این فضا استفاده مناسبی نداریم و حتی شاهد مواردی هستیم که سبب از دست رفتن فرصت‌های مطلوب شبکه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان شده است و باید با هوشمندی و اقدام درست از این فرصت‌ها برترین استفاده را داشته باشیم.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه طبق آخرین آمارها 70 درصد جرایم صورت گرفته در کشور در حوزه فضای مجازی بوده و این نوع نسبت به مدت مشابه با افزایش 60 درصدی همراه بوده است، گفت: این جرم‌ها شامل 52 درصد برداشت غیرمجاز، 34 درصد هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی و 14 دیگر مربوط مابقی جرایم است.

وی افزود: با تلاش کارشناسان پلیس فتا در سراسر کشور بیش از 82 درصد پرونده‌ها منتج به کشف می‌شود که با رضایت‌مندی بالای شهروندان همراه بوده است.

رئیس پلیس فتا کشور با اشاره به اینکه امروزه بیش از 40 درصد پرونده‌ها مربوط به پیام رسان‌های تلگرام بوده است، بیان کرد: این مزاحمت‌ها در حوزه‌های مزاحمت، حتک حیثیت و مسائل اخلاقی و خانوادگی در کشور بوده است که این 82 درصد کشفیات شامل پرونده‌های تلگرامی هم می‌شود.

هادیان‌فر تصریح کرد: آمار جرایم فضای مجازی  شامل 38 درصد اقتصادی، 37 درصد اخلاقی و 20 درصد اجتماعی و 5 درصد دیگر مربوط به سایر جرایم این حوزه بوده است.

وی تأکید کرد: متانسب با رشد جرایم فضای سایبری رشد 96 درصدی اینگونه تخلفات را در سطح استان شاهد بودیم که با تلاش کارشناسان 72  درصد آن کشف شده است.

رئیس پلیس فتا کشور ادامه داد: شرایط جرایم در خراسان رضوی به مانند کلان شهرها و استان‌های بزرگ بوده که بیشتر شامل جرایم اقتصادی و برداشت غیرمجاز بوده است.

هادیان‌فر رضایت‌مندی بالای مردم را بزرگترین موفقیت مجموعه پلیس فتا دانست و گفت: اکرام ارباب رجوع و خوشرویی با مراجعه کنندگان در دستور کار پلیس فتا قرار دارد و باید مراقبت باشیم که افکار منفی مجرمان روی عملکرد پرسنل پلیس فتا تأثیرگذار نباشد.

سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا خراسان رضوی هم در ابتدای این برنامه گفت: برکت خراسان رضوی در آغاز هرسال دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با مقام معظم رهبری است و رده‌های مختلف مسئولان نظامی و انتظامی افتخارشان این است که در این استان خدمت می‌کنند.

وی افزود: در حوزه استانداردسازی در مجموعه پلیس فتا خراسان رضوی عملکرد خوبی داشتیم و متناسب با نوع مأموریت‌ها از ظرفیت علمی و دانش متخصصان و کارشناسان پلیس فتا استان استفاده شده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی درباره آخرین آمار جرایم فضای مجازی در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: متأسفانه در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال آمار جرائم سایبری رشدی 80 درصدی داشته است که با آگاهی‌رسانی مطلوب و به موقع توسط رسانه‌ها می‌توانیم اطلاعات مردم را در این زمینه افزایش دهیم.

جهانشیری با اشاره به آمار نوع جرائم سایبری، تصریح کرد: در حال حاضر 38 درصد این جرائم اقتصادی، 37 درصد اخلاقی و 12 درصد اجتماعی و 13 درصد هم در سایر حوزه‌ها هستند و خراسان رضوی در بحث تخلفات فضای سایبری پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی تأکید کرد: 70 درصد از جرائم اقتصادی مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بوده همچنین نسبت به مدت سال گذشته در زمینه کشف جرائم سایبری 25 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به افزایش 32 درصدی دستگیری مجرمان فضای مجازی در این استان، بیان کرد: 81 درصد این مجرمان را  مردان و 19 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و 11 طرح در زمینه فضای مجازی اجرایی شده است.

جهانشیری در رابطه با مکان وقوع جرم، گفت: 80 درصد از جرائم فضای مجازی در مشهد و 20 درصد این جرائم در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد و به جهت کنترل بیشتر تخلفات فضای سایبری و رسیدگی بهتر و سریع‌تر به تخلفات صورت گرفته در این حوزه، پایگاه‌های پلیس فتا خراسان رضوی در پنج شهرستان استان راه‌اندازی شده است

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در دو بحث آموزش و اطلاع‌رسانی دارند، افزود: همکاری رسانه‌ها و پلیس که موجب افزایش روحیه نشاط و امید در جامعه می‌شود بسیار ارزشمند است و در حال حاضر رسانه‌ها بالاترین خدمت را به جامعه می‌کنند .

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: تاکنون در 6 شهرستان مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت جام و تربت حیدریه، قوچان دفاتر پلیس فتا خراسان رضوی دایر شده و به زودی در 12 شهرستان دیگر استان که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند این دفاتر تأسیس می شود.

جهانشیری تصریح کرد: خراسان رضوی در طرح بین‌المللی پان‌جی‌آ که 134 کشور در آن شرکت می‌کنند مؤفق به کسب رتبه دوم کشور شد و در طرح جشنواره عفاف و حجاب هم تیرز تبلیغاتی موبایل‌قاپی رتبه دوم کشوری را در جشنواره عشق، عفاف و عزت کسب کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.