قدس آنلاین- سعید کوشافر: مدیر شرکت گوشی را برداشت، صدای پشت خط چیزی شبیه فریاد بود، منشی گفته بود یکی از مشتریان پرسود شرکت است که می‌خواهد نارضایتی‌اش را اعلام کند.

بازداشت برنامه‌نویس نفوذی در ایستگاه پلیس فتا

مدیر شرکت اول چند نفس عمیق کشید و سخنش را با عذرخواهی شروع کرد تا مشتری را آرام نماید و سپس موضوع را پرسید. اصولاً مشتریان شرکت‌های رایانه‌ای کسانی هستند که نرم‌افزار یا برنامه‌ای خاص را سفارش می‌دهند و توقع دارند آنچه آماده شده و تحویلشان می‌شود مطابق سفارش آنها باشد.

مشتری که چند برنامه و نرم افزار سفارش داده و پول خوبی هم بابت آنها داده بود گلایه‌های زیادی از کارکرد نادرست و نامناسب برنامه‌ها و نرم‌افزارها داشت، او در عین حال از لو رفتن اطلاعاتش هم گلایه داشت که نقش مهمی در کار ایفا می‌کرد.

مدیر شرکت وعده داد که در اسرع وقت مسأله را یافته و حل می‌کند. او به محض قطع تلفن معاونان و مهندسان را فراخواند و موضوع را با آنها در میان گذاشت.

اینجا بود که بقیه هم سر حرفشان باز شد و از برخی نفوذها، سرقت اطلاعات، دستکاری در برنامه‌ها و خرابکاری‌ها سخن گفتند و یک هکر را عامل این اتفاقات عنوان کردند، آنها گفتند که بخاطر نفوذ این هکر کارهای آنها با مشکلات زیادی رو به رو شده و طی روزهای گذشته خیلی از مشتریان شرکت به آنها اعتراض کرده‌اند، حتی بسیاری از آنها ارتباطشان را قطع کرده و سراغ شرکت رقیب رفته‌اند که کارشان دچار این مشکلات نمی‌شود.

مدیر شرکت اندکی تأمل کرد و سپس از معاونان و مهندسانش خواست که به محل کارشان بروند و در جست‌و‌جوی عامل خرابکاری باشند. او سپس نماینده حقوقی شرکت را فراخواند و از او خواست که علیه این هکر خرابکار شکایتی رسمی تنظیم و تقدیم دادگستری نماید.

این شکایت پس از ثبت به پلیس فتای خراسان رضوی ارجاع شد تا علاوه بر مهندسان شرکت، کارآگاهان پلیس فتا نیز در جست‌و‌جوی این عامل خرابکاری باشند.

مأموران پرونده در محل شرکت حاضر شدند و به گفت‌و‌گو با کارکنان پرداختند تا زوایای تاریک این پرونده روشن شود.

آنها نه فقط مسایل فنی و رایانه‌ای شرکت که نیروهای شرکت را هم تحت نظر قرار دارند و به بررسی سوابق آنها پرداختند، مأموران پلیس فتا در عین حال دریافتند که طی ماههای گذشته طرح تعدیل نیرو در این شرکت اجرا شده است.

آنها دریافتند که در این طرح تعدیل نیرو تعدادی از کارمندان و مهندسان شرکت اخراج شده‌اند که یکی از آنها به این اخراج اعتراض کرده است، او مدعی بوده که کارهای بزرگی برای شرکت انجام داده و یکی از بهترین کارشناسان رایانه و برنامه نویسان است که اخراج حق او نیست.

او گفته که روی کارش حساب کرده بوده و بر این اساس برای زندگی‌اش برنامه ریخته و اکنون با اخراج تمام برنامه‌های زندگیش به هم می‌ریزد. این فرد وقتی می‌بیند که مدیر شرکت از اخراج او منصرف نمی‌شود با ناراحتی و نارضایتی تمام شرکت را ترک می‌کند.

مأموران پلیس در ادامه به تحقیق پیرامون این مرد پرداختند و متوجه شدند که او در شرکت رقیب به کار مشغول شده است، شرکتی که اکنون مشتریان ناراضی را جذب خود می‌کند.

کارشناسان پلیس فتا تحقیقات فنی و مهندسی خود را بر روی این فرد متمرکز کردند و خیلی زود به پاسخ تمام سوالهای پرونده دست یافتند. آنها متهم 34 ساله را احضار کردند.

محسن زمانی که در مقابل مأموران پلیس فتا قرار گرفت منکر هرگونه جرمی بود، او مدعی بود که بعد از اخراج در شرکتی دیگر کار پیدا کرده و اکنون هم به کارش مشغول است و اصلاً کینه‌ای از شرکت قبلی ندارد، او اما زمانی که در مقابل مستندات و دلایل مأموران پلیس قرار گرفت ناچار لب به اعتراف گشود.

او که اکنون فهمیده بود برای همیشه ماه پشت ابر نمی‌ماند و دستش رو شده است گفت که یکی از دوستانم یک شرکت رایانه‌ای دایر کرده بود ولی مشتری چندانی نداشت، او زمانی که متوجه شد در این شرکت کار می‌کنم ارتباطش را با من بیشتر کرد و از من خواست که اطلاعات عامل موفقیت شرکت را به او منتقل کنم، همچنین او خواست که در کارهای شرکت اختلال ایجاد کنم و کار را به گونه‌ای پیش ببرم که باعث نارضایتی مشتریان شود و از دیگر سو مشتریان را به شرکت او هدایت کنم تا کارش رونق بگیرد، اکنون این من هستم که باید تاوان این فریب و اشتباه در کارم را بپردازم و با سوءسابقه‌ای که نصیبم شده تا آخر عمر سر کنم.

در همین حال سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما به تشریح این خبر پرداخت و گفت: نماینده حقوقی شرکت فعال در زمینه فن فناوری اطلاعات (IT) در شهر مشهد شکایتی را مبنی بر نفوذ به اطلاعات و ایجاد تغییرات در برنامه‌های نرم افزاری و داده‌های شرکت ارایه کرد.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی اظهارات نماینده حقوقی شرکت و یک سری تحقیقات در محل کار به یکی از کارمندان این شرکت که تحت عنوان برنامه نویس و پشتیبان سرویس مشغول به کار بود و در طرح تعدیل نیرو از لیست کارکنان خارج شده مظنون شدند.

وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات فنی به ادله و مستندات در کارهای خرابکارانه این فرد دست یافتند و با هماهنگی مقام قضایی او را به پلیس فتا احضار کردند.

سرهنگ جهانشیری عنوان کرد: متهم 34 ساله به نام محسن در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه بزهی بود که در ادامه در مواجهه با ادله و مستندات کشف شده به جرم خود اعتراف و عنوان کرد در پی پیشنهاد یکی از دوستانش که مدیر یک شرکت رقیب با شرکت شاکی است در زمان اشتغال در این شرکت ضمن ایجاد تغییرات در برنامه‌های نرم افزاری و داده‌های شرکت برخی از اطلاعات را که عامل موفقیت این شرکت بوده به شرکت رقیب منتقل کرده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به ادامه تحقیقات در این خصوص از مدیران و صاحبان مشاغل خواست در احراز هویت افراد دست اندرکار در حوزه آی تی و انفورماتیک، دقت نظر بیشتری داشته باشند تا افراد دارای صلاحیت استخدام و بکارگیری شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.