معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات سیب درختی در چهار ماهه ابتدای سال ۴۱۸ درصد افزایش یافته است، گفت: در این مدت ۱۸۵ هزار تن از این محصول صادر شده که این رقم در چهار ماهه سال گذشته ۳۰ هزار تن بوده است.

 صادرات سیب ۴۱۸ درصد افزایش یافت/منگوستین با منشاء بیماریها و آفات به کشور آمد

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، محمدعلی طهماسبی عصر امروز در نشست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  در خصوص قاچاق میوه به کشور اظهار کرد: کل میوه‌هایی که به کشور وارد می‌شود به غیر از چهار میوه گرمسیری انبه، موز و آناناس و نارگیل ممنوع است.

وی افزود: میوه‌هایی مثل پایایا و سایر محصولات حتی زیتونی که به کشور وارد می‌شود در قالب قاچاق آمده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میوه منگوستین که در بازار مشاهده می‌شود به صورت قاچاق به کشور آمده است گفت: مبداء این میوه تایلند و آسیای جنوب شرقی است و منبع مهمی برای آفات و بیماریها به حساب می‌آید.

* میوه منگوستین با داشتن آفات به صورت قاچاقی به کشور آمد

وی گفت: ورود این محصول به کشور در واقع باز کردن دروازه‌های کشور به روی آفات و بیماریها است و در خصوص ورود این میوه‌ها به کشور باید دقت بیشتری شود. 

* صادرات سیب در چهار ماهه ابتدایی سال 418 درصد افزایش یافت

طهماسبی در ادامه صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت واردات موز در ازای صادرات سیب تصریح کرد: بعد از اجرای این طرح 158 هزار تن سیب در 4 ماهه ابتدایی سال جاری صادر شده است که با مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 30 هزار تن 418 درصد افزایش یافته است. 

وی گفت: این تصمیم در راستای حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته است و در دنیا دولتها چنین حمایت‌هایی به صورت نرم‌افزاری از فعالین اقتصادی دارند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص وضعیت 60 تن پسته مرجوعی به کشور گفت: این پسته‌ها استانداردهای اروپا را نداشته است به همین منظور به کشورهای دیگر از جمله چین و برزیل که استانداردهای کمتری برای میزان آفلوتوکسین داشتند صادر مجدد شده است. 

* تولید پرتغال در سالجاری 300 هزار تن افزایش یافت

طهماسبی در ادامه سخنان خود در خصوص تولید پرتغال در سالجاری گفت: پیش‌بینی می‌شو دکه در سالجاری 2 میلیون و 700 هزار تن پرتغال تولید شود که این رقم 300 هزار تن از 2 میلیون 400 هزار تن سال گذشته بیشتر است. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: توسعه گلخانه‌ها به جد مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است به طوری که این امر در اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اقتصادی بودن فعالیت باغداری هر ساله در سطح باغداری کشور نسبت به زارعت اضافه می‌شود که این امر در شرایط موجود و توسط خود کشاورزان انتخاب می‌شود. 

وی در خصوص وضعیت بیمه باغهای کشور گفت: 530 هزار هکتار باغ به طور سالانه در کشور بیمه می‌شود که این در حدود 20 درصد باغات است.

وی افزود: از آنجا که زیان کشاورزان به موقع پرداخت نمی‌شود باغداران از بیمه مجدد محصولات خود برای سالهای آینده استقبال نمی‌کنند و حتی از سطح اراضی تحت بیمه کاسته می‌شود. 

* خروج غیرقانونی پیاز زعفران توسط افغانستانی‌ها

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص خروج پیاز زعفران ایران به افغانستان گفت: ما مخالف این موضوع هستیم اما پیاز زعفران به صورت قاچاقی از کشور توسط افغانستانی‌ها خارج می‌شود.

* 630 تن زعفران در سالجاری تولید می‌شود

طهماسبی گفت: در سالجاری 360 تن زعفران تولید می‌شود که در مقایسه با تولید 351 تنی سال گذشته افزایش 9 تنی داشته است. 

وی افزود: تولید زعفران افغانستان به 3.5 تن رسیده است که این رقم در مقایسه با تولید 360 تنی ایران به حساب نمی‌آید از طرفی باید توجه داشت که زعفران مصرف دارویی نیز دارد و محصولی که در قائنات و مناطق دیگر ایران تولید می‌شود ویژگیهای خاص خود را دارد. 

افغانستان تهدیدی برای صادرات زعفران ایران نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تقاضا برای مصرف زعفران در دنیا با توجه به افزایش جمعیت رو به افزایش است و به نظر نمی‌رسد که افغانستان تهدیدی برای صادرات زعفران ایران باشد.

 طهماسبی در پایان در خصوص واردات روغن زیتون به کشور گفت: واردات روغن پومیس به کشور غدغن است و این محصول مصرف صنعتی دارد به همین منظور باید احتیاط شود که روغن یاد شده به مصارف انسانی نرسد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.