وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: نباید تصور کنیم که اگر توافق صورت گرفته، باید کل مسایل کشور نیز حل شود.

نعمت زاده: تکمیل۴ هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی و معدنی در سال جاری

به گزارش قدس آنلاين به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری اظهار داشت: توافق برجام به صورت جدی صورت گرفته اما مسئله مربوط به اثرات آن، موضوع دیگری است.گاها عنوان می شود چند ماه از امضای برجام گذشته، اما اتفاقی نیفتاده، اما باید قبول کنیم که ۱۰ سال نظام بانکی ما ارتباطش با دنیا قطع بوده است. الان بانک‌ها باید با بانک‌های دنیا تفاهم کنند و ارتباط برقرار کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در یکی از رشته‌های خودروسازی خارجی‌ها رفتند. آنها به ما خسارت وارد کردند و آنها قبول کردند که خسارت را به ما پرداخت کنیم در نتیجه زمان برد تا این اختلافات برطرف شود.

نعمت‌زاده عنوان کرد: حل این مسایل زمان بر است و ما معتقدیم توافق ۱+۵ از سوی طرفین جدی تلقی شده، اما اثرات آن یک بحث دیگر است. اگر دو شرکت با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، باید حل شود. نباید تصور کنیم که اگر توافق صورت گرفته، باید کل مسایل کشور نیز حل شود.

وی متذکر شد:خوشبختانه امروز صنایع کشور از جهت مذاکره و حل و فصل مسایل خود مشکلی ندارند و بعضی از قطعاتی که به دلیل تحریم که توقیف شده بود، آزاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما باید سعی کنیم که ارتباطات بانکی‌مان تقویت شود تا فعالیت‌های اقتصادی را سرویس دهیم.

علاقه مندان سرمایه گذاری در ایران

نعمت‌زاده گفت: طی سه سال گذشته حدود ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط شورای عالی سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب رسیده است؛ در بخش صنعت، معدن و تجارت. ۱.۵ میلیارد دلار مربوط به ۶ ماه گذشته بوده است. ما تقریبا هر هفته مصوبات جدیدی داریم که حاکی از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان نسبت به بازار و اقتصاد ایران پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد بخش صنعت، اظهار داشت: ما وضعیت صنعت تحلیل و بررسی کردیم. خیلی از کارخانه‌هایی که متوقف هستند، از ۱۰ سال قبل متوقف هستند. اگر صنعتی تکنولوژی خود را به روز نکند، محکوم به فنا است.

نعمت‌زاده با اشاره به توقف تولید ارج، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل جابه‌جایی مالکان که عمدتا وابسته به دستگاه‌های غیرخصوصی بود، این‌ها سرمایه‌گذاری نکردند و تبعا لوازمی که تولید می‌کردند، از بازار خارج شدند.

وی عنوان کرد: اگر ایران‌خودرو با همان پیکان می‌ماند، تعطیل می‌شد. اما روی محصولات جدید کار کرد. البته باید بهتر از این عمل کند، اما به‌هرحال سیستم خود را تغییر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در بخش صنعت داشتیم. نزدیک به ۵ میلیارد دلار یا حواله ارزی یا LC داده شده است. از صندوق توسعه ملی کمک گرفته شده بود. مدت‌ها بود که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت متوقف شده بود یا کافی نبود.

به گفته وی، بیش از ۳۴ تا ۳۵درصد از اشتغال فعال کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت است و حدود یک سوم تولید ناخالص ملی در این بخش خلاصه می شود.

نعمت‌زاده ادامه داد: بنابراین باید میزان این گستردگی را درک کنیم و دیگران وقت و همت بیشتر و مطلوب تری را به این بخش اختصاص دهند.

رشد مثبت صنعت

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، رشد منفی ۱۰ درصدی در سال ۹۱در بخش صنعت به رشد ۵.۶درصدی رسید اما در سال گذشته این رشد صفر بود، چرا که فشارهای وارده از سوی رکود و نرخ تورم عاملی بر این مساله شد.

نعمت زاده افزود: ۳۶طرح کلان را مدنظر قرار داده ایم که بخشی از آن در هفته دولت افتتاح می شود و بخش دیگر آن تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: کاهش تورم یکی از نکات بسیار مهم اقتصادی دولت بود که روی آن کار کرد، اما سرعت کاهش تورم، رکود را نمی‌تواند حل کند. البته در تلاش هستیم مشکل رکود را حل کنیم. امسال طبق آخرین گزارش مرکز آمار، رشد کل گروه صنعت ۴.۲ درصد بود و پیش‌بینی می‌کنیم این نرخ رشد در ماه‌های آینده افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت صادرات و طرح رونق تولید، اظهار داشت: از ابتدای امسال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کردند که حداقل ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط که به دلیل نقدینگی با مشکل مواجه هستند، در سراسر استان‌ها تسهیلات بگیرند. طبق آخرین آمارها، حدود ۳ هزار واحد کوچک و متوسط قسط اول تسهیلات خود را از بانک دریافت کردند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در سال‌جاری در نظر داریم بیش از ۴ هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی و معدنی تکمیل و راه‌اندازی شود.

وی در مورد اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۱۲ طرح ملی را تعریف کرده که یکی از آن طرح‌ها را ما متولی هستیم که اقتصاد دانش‌بنیان است. در بقیه موارد هم ما عضو هستیم و مسوولیت‌های مختلف مثل افزایش تولید را داریم.

محصولات جدید خودروسازان در راه است

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مذاکرات خودروسازان با شرکت های خارجی اظهار داشت: یک قرارداد ایران‌خودرو با یک شرکت فرانسوی بسته و یک قرارداد هم سایپا با یک شرکت فرانسوی منعقد کرده است. چند مذاکره با شرکت‌های آلمانی در خصوص خودروهای سبک و سنگین داریم. همزمان با شرکت کره‌ای در حال مذاکره هستیم. من یقین دارم تا پایان امسال چند قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو خواهیم داشت.
نعمت‌زاده گفت: ما تاکید داریم ۳۰ درصد از محصولات باید صادر شود و برای آن ضمانت می‌گذاریم.بر این اساس، من فکر می‌کنم با سرعت داریم جلو می‌رویم و ان‌شاءاله تا پایان امسال حداقل از دو شرکت محصول جدید خواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی نیز اظهار داشت: دو بحث جداگانه است؛ یکی فعال کردن واحدهایی که قبلا به مرحله تولید و بهره‌برداری رسیده بودند. یکی هم ۴ هزار و ۵۰۰ واحدی که طرح‌های جدید است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: از ۱۶ هزار میلیارد تومان، تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی درباره موانع اقتصادی پیش روی ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی عنوان کرد: زمانی که سازمان تجارت جهانی حدود ۲۱ سال پیش شروع به کار کرد، هر ساله مقررات سخت‌تر شد. یکی از مقررات این است که باید تعرفه‌ها تعدیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: کار مذاکره سخت‌تر شده است، بنابراین باید با کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه باید مذاکره کنیم و مذاکرات طول خواهد کشید و در قالب آن، باید تعدیل‌هایی صورت گیرد؛ مثل تعرفه‌ها یا موانع غیرتعرفه‌ای. باید ورود و خروج کالا آزاد شود.

نعمت‌زاده باید این نوع مقررات اصلاح شود، گفت: ما هنوز در کالای کشاورزی قانون خاص داریم که وزیر کشاورزی می‌تواند کالایی را محدود کند. خوشبختانه ما پیشنهادات خود را تهیه کردیم و آماده است در اختیار دبیرخانه WTO بدهیم.

از ترکان گله ندارم

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سخنان اخیر اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز اظهار داشت: برادر خوب ما بالاخره یک حرف‌هایی زده و خودش باید جواب‌گو باشد. ما از ایشان گله و شکایت نداریم. من فکر می‌کنم شما به عنوان خبرنگار این‌قدر از ایشان سوال کردید که ایشان را عصبانی کردید و از کوره در رفت.

نعمت‌زاده تصریح کرد: به طور قطع ایشان سوء نظری ندارند و آقای ترکان مسوول مناطق آزاد هستند و کار کارشناسی کردند.

وی عنوان کرد: این‌که از ابزار مناطق آزاد می‌توان برای رونق اقتصاد و صادرات بیانجامد، مساله مهمی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اولین منطقه ویژه اقتصادی که سیرجان است، امضای من پای آن است. در اولین برنامه ۵ ساله اول، آن زمان من وزیر شده بود و آقای آل‌اسحاق هم وزیر بازرگانی بود. ما در قالب ماده ۱۹ و ۲۱ مناطق ویژه و مناطق آزاد را پیشنهاد کردیم.

نعمت‌زاده گفت: بر این اساس، ما از حامیان مناطق آزاد هستیم. اما این‌که فروشگاه بزنیم و برویم از خارج جنس بیاوریم و در آن‌جا بفروشیم، من مخالف هستم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.