وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت های بزرگ اینترنتی دنیا پس از برجام، اقبال خوبی به ایران نشان دادند و وارد مذاکره با بخش دولتی و خصوصی کشورمان شدند.

وزیر ارتباطات: شرکت های بزرگ اینترنتی دنیا پس از برجام اقبال خوبی به ایران نشان دادند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی ظهر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: در 9 ماه گذشته تعدادی زیادی از شرکت های اروپایی، کره ای و ژاپنی به ایران آمدند و مذاکره های خوبی را با بخش دولتی و خصوصی کشورمان آغاز کردند. 
وی با بیان اینکه دولت یازدهم می کوشد تا با توسعه، رونق اقتصادی به وجود آورد و مشکل معیشتی مردم را حل کند، تصریح کرد: یکی از بخش های توسعه ای مهم که از آن استقبال شده، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 
وزیر ارتباطات گفت: عده ای اصرار دارند بگویند پس از برجام اتفاقی نیفتاده است و برخی خبرگزاری ها نیز می خواهند همیشه و به هر بهانه علیه دولت مطلب بنویسند. 
وی افزود: پس از برجام ما شاهد اتفاق های زیادی مانند افزایش فروش نفت از یک میلیون به بیش از دو میلیون بشکه در روز و مراوده با تعداد زیادی از بانک ها، بیمه ها و شرکت های حمل و نقل بین المللی بودیم. 
واعظی با اشاره به همایش 'ایران کانکت 2016' اظهار کرد: در این همایش که از 15 سال گذشته برگزار می شود، شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات گردهم می آیند که امسال نیز تعداد زیادی شرکت خارجی در این همایش حضور خواهند یافت. 
وی این موضوع را ناشی از عزت ایران دانست و تصریح کرد: برگزاری این همایش در این حد و وسعت از نقاط قوت ماست که پس از برجام اتفاق افتاده است. 
همایش ایران کانکت 2016 قرار است به میزبانی مشترک شرکت Capacity Media، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شود. 

*** 75 درصد از گوشی های تلفن همراه در کشور قاچاق است*** 
وزیر ارتباطات در باره قاچاق گوشی های تلفن همراه گفت: بیش از 75 درصد گوشی هایی که در ایران استفاده می شود، قاچاق است.
واعظی افزود: این موضوع مشکل های زیادی از جمله برای خدمات پس از فروش، تضمین و حقوق دولت که باید رعایت شود، به وجود آورده است. 
وی با بیان اینکه مقرر است این موضوع ساماندهی شود، افزود: این موضوع به وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده است. 
وی با اشاره به انجام اقدام های اولیه در این زمینه ادامه داد: در زمان حاضر به گونه ای اقدام می شود که برای گوشی های وارد شده به داخل کشور مشکلی پیش نیاید و نمی خواهیم مردم در این زمینه اذیت شوند. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: نوک برخورد ما با قاچاقچیان است و وزارت ارتباطات هم الینک در حال تکمیل طرح خود برای ساماندهی این موضوع است. 

*** ایجاد 100 هزار شغل سالانه در برنامه ششم توسعه*** 
واعظی همچنین گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه ویژه ای در برنامه ششم توسعه دارد و هفت بند مستقل و 27 بند غیرمستقیم در این برنامه به این حوزه اختصاص دارد. 
وی با بیان اینکه دولت در برنامه ششم توسعه، حوزه فاوا را بعنوان پیشران و توانمند ساز بخش های مختلف در نظر گرفته است، افزود: بر اساس این برنامه سالانه حدود یکصد هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه ایجاد می شود. 
وی سهم حوزه فاوا از بازار ایران را 390 هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: مقرر است این سهم تا پایان برنامه ششم به یک میلیون میلیارد ریال افزایش یابد. 
وی همچنین راه اندازی دو ماهواره مستقل ملی مخابراتی و سنجش از راه دور و اتصال همه روستاهای کشور از طریق شبکه ملی اطلاعات به اینترنت پرسرعت را از دیگر اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه فاوا عنوان کرد. 

*** حمایت از طرح های دانشگاهی با بیش از یک میلیون مخاطب*** 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در باره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز گفت: بر اساس آنچه که در زمینه پدافند غیرعامل و شبکه های مجازی مصوب شده، اولویت نخست این است که همه موارد مربوط به شبکه های مجازی در داخل کشور باشد. 
وی افزود: اطلاعات مردم و مصرف کنندگان این شبکه ها باید داخل کشور بماند و حفظ شود زیرا جزو حریم خصوصی مردم است. 
وی تصریح کرد: تا زمان رسیدن به این هدف، شبکه های زیرساختی و پلت فرم می تواند خارجی باقی بماند اما سرورها باید در داخل کشور باشد. 
واعظی تاکید کرد: در این میان شبکه های اجتماعی خارجی که به قوانین کشورمان احترام می گذارند، محترم شمرده می شوند. 
وزیر ارتباطات با تاکید براینکه دولت قصد ندارد شبکه اجتماعی تولید کند زیرا این کار وظیفه بخش خصوصی است، افزود: اگر هر دانشگاهی موفق به طراحی پلت فرمی با حداقل یک میلیون مخاطب شود ما از آن حمایت فنی و مالی می کنیم. 
وی همچنین با تاکید بر تولید محتوای فاخر در کشور گفت: تسهیلات مالی بسیار خوبی برای حمایت از شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری برای فعالیت در این زمینه در نظر گرفته شده است. 

*** بازی 'پوکمون گو' به دستور کارگروه تعیین مصادیق فیلتر شد*** 
وزیر ارتباطات همچنین در باره بازی موسوم به 'پوکمون گو' گفت: این بازی بر اساس بررسی و تصمیم کارگروه تعیین مصادیق فیلتر و مسدود شده است. 
وی با بیان اینکه مشابه چنین تصمیم هایی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز گرفته شده است، افزود: این بازی مشکل هایی برای کاربران بوجود آورده است. 
پوکمون گو یک بازی رایگان بر مبنای فناوری واقعیت افزوده(augmented reality) است که بوسیله GPS، اینترنت و دوربین تلفن های هوشمند، کاربر را وارد دنیای پوکمون ها می کند. 
پوکمون گو از اطلاعات منطقه جغرافیایی که کاربر در آن قرار دارد و از قابلیت های دوربین تلفن همراه کاربر استفاده می کند تا موجوداتی را که «پوکمون» نامیده می شوند، روی صفحه نمایش گوشی تلفن همراه کاربر خلق کند. 
واعظی در باره ایجاد شاهراه اینترنتی در اصفهان (Gateway) نیز گفت: تلاش می کنیم این موضوع تا پایان دولت یازدهم در اصفهان اجرا شود. 
وزیر ارتباطات همچنین در این نشست از راه اندازی مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات در هفته آینده و همزمان با هفته دولت خبر داد.
شبکه ملی اطلاعات از اوایل آغاز به کار دولت نهم یعنی 11 سال پیش کلید خورد اما اجرایی نشد که امسال مرحله نخست آن همزمان با هفته دولت بهره برداری می شود. 
برقراری ارتباط مطمئن با سرعت بالا و هزینه پایین از اهداف اجرای این طرح است. 
وزیر ارتباطات­ و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت و بهره برداری از 734 طرح مخابراتی و فناوری اطلاعات، امروز (دوشنبه) وارد اصفهان شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.