قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از افزایش مقرری بگیران بیمه بیکاری استان خبر داد و گفت:شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری خراسان رضوی به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور از ۱۱ هزارو ۷۰۷ نفر در سال گذشته به ۱۴ هزارو۸۹۴ نفربا ۲۶ درصد افزایش در سال جاری رسیده است.

افزایش نرخ بیکاری و شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان

احمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش 35 درصدی قطع مقرری بگیران بیمه بیکاری استان  در پی کنترل و نظارت ها برای جلوگیری از اشتغال پنهان افزود:در سال جاری اشتغال مجدد 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و به دنبال آن افرادی که  بیمه بیکاری دریافت می کردند جذب بازار کار شدند.

*افزایش نرخ بیکاری

وی همچنین با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در استان تصریح کرد:نرخ بیکاری در خراسان رضوی برابر اعلام مرکز آمار ایران در سال گذشته 2/13 درصد بود در حالیکه این نرخ در کشور3/10 درصد است.

وی در ادامه آمارثبت شده  جویندگان کاردر اداره کار و کاریابی های استان را در 4 ماهه سال جاری 15 هزارو482 نفر در مقابل هزارو 779 فرصت شغلی اعلام کرد و گفت:کمتر از یک سوم افراد متقاضی توانستند جذب بازار شوند و مابقی به دلایلی مانند عدم داشتن مهارت و برخورداری از توانایی  لازم برای انجام کار مورد نیاز بازارجذب نشدند.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش های فنی و حرفه ای به سمت آموزش های بازار محور سوق یابد،یادآورشد: البته این حرکت آغاز شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر دلایل دو برابر شدن نرخ بیکاری در خراسان رضوی طی سال 90 تا 94و چرایی ادامه این وضعیت با وجود اقداماتی مانند عارضه یابی واحدهای مشکل دار استان و اختصاص تسهیلات تصریح کرد:دلایل مختلفی سبب شده است که نرخ بیکاری در استان طی 5 سال دو برابر شود به عبارت دیگر طی سالهای 90 تا 94 اتفاقات زیادی در حوزه اقتصاد کشور رخ داده است.

*کاهش مدت ماندگاری زائر و تاثیر آن در افزایش بیکاری

احمدی با اشاره به افزایش دو درصدی جمعیت فعال و آماده به کار،رکود ساخت و ساز،افزایش هزینه هایی مانند پروانه ساخت  به دنبال مصوباتی در شهرداری و شورای شهر مشهد به عنوان عوامل موثر در افزایش نرخ بیکاری در استان یادآورشد:کاهش مدت ماندگاری و اقامت زائر در مشهد،کاهش اعتبارات عمرانی استان به دلیل مشکلات بودجه ای کشور،کاهش سهم صنعت در شاغلین استان از دیگر عوامل می باشد.

مدیرکل تعاون کار  رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهاجر پذیری مشهد نیز یکی از عوامل رشد نرخ بیکاری در خراسان رضوی است،ادامه داد:مشکلات در سیستم بانکی استان نیز موثر بوده است به طوریکه برخلاف دیگر استان های کشور منابع کمتری صرف ایجاد اشتغال در خراسان رضوی  شده است.

*50 شاخص موثردر افزایش نرخ بیکاری استان

وی پایین بودن درآمد خانوار شهری استان که در جایگاه 16 کشور قرار دارد و سبب عدم تحریک بازار می شود را از دیگر عوامل موثر در افزایش نرخ بیکاری اعلام کرد و گفت:هزینه شهری در خراسان رضوی در مقایسه با دیگر استان ها بالاست و در جایگاه 20 کشورقرار دارد و استانی پرهزینه است.از سوی دیگر مشکلات برخی موسسات مالی و اعتباری و انگیزه بیشتر بانوان  استان در مقایسه با کشور برای داشتن شغل  نیز در این زمینه تاثیر گذار بوده است.

وی با تاکید کرد:50 شاخص به عنوان عوامل موثر در افزایش نرخ بیکاری در استان احصاء و در کارگروه اشتغال مطرح شده است.

وی با تشریح برنامه های استان برای افزایش اشتغال خاطر نشان کرد:در 4 ماهه امسال جایگزین کردن نیروی کار داخلی به جای اتباع خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش و 168 نفر جایگزین شدند.

*بدهی 39 میلیارد تومانی دولتی ها به پیمانکاران بخش خصوصی

وی با اشاره به بدهی دولت و شرکت ها دولتی به پیمانکاران بخش خصوصی که بر اشتغال تاثیر گذار است،گفت:در 4 ماهه امسال حدود 4 میلیارد تومان از بدهی شرکت های دولتی به پیمانکاران استان پرداخت شده است و پیمانکاران یاد شده نیز توانستند حقوق پرسنل خود و دیگر هزینه ها را پرداخت کنند.

وی مجموع مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی استان از شرکت ها و دستگاههیا دولتی را که از سالهای قبل است را 39 میلیارد تومان اعلام کردو تصریح کرد:استان دارای 13 هزارو 700 تعاونی است.ضمن اینکه 25 درصد تعاونی استان هم راکد هستند که البته این درصد در کشور 35 می باشد.

*آمارهای قابل توجه

وی در بخش دیگر به وضعیت  اقتصادی استان اشاره کرد و گفت:برابر آمار اعلامی اقتصاد و دارایی استان نرخ رشد خراسان رضوی در سال گذشته در بخش کشاورزی4/5،در صنعت منفی 2/2 و خدمات نیز 2 درصد بوده است.این آمار در سه ماهه امسال برای نرخ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی4،صنعت8/78 و در خدمات 9/2 درصد بوده است.

احمدی نرخ تورم استان در 12 ماهه منتهی به تیرماه سال 95 را 1/6 درصد با 4 دهم درصد کاهش  نسبت به ماه قبل اعلام کرد و گفت:800 میلیارد تومان اعتبار از محل ستاد تسهیل استان به واحدهای واجد شرایط و ثبت نام کننده در سایت بهین یاب پرداخت می شود.

احمدی با اشاره به وجود هزارو145 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان افزود: همزمان با هفته دولت 520 واحد مسکونی کارگری در نیشابور افتتاح می شود.

به گفته وی سقف اعتبارات برای مشاغل خانوادگی استان 14 میلیارد تومان است که از آبان ماه سال گذشته کار تخصیص آن آغاز شده است و تاکنون 13 میلیارد تومان   پرداخت شده است

     

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.