آمار تجاری رسمی نشان داد صادرات آلمان به ایران که عمدتا ماشین آلات و تجهیزات بود در نیمه اول سال جاری میلادی به دنبال برچیده شدن تحریم های بین المللی علیه تهران افزایش یافت.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات کالاهای آلمانی به ایران

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایسنا، اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ بر مبنای سال به سال ۱۵ درصد رشد کرد و به ۱.۱۳ میلیارد یورو (۱.۳ میلیارد دلار) رسید.

در حالیکه مجموع صادرات آلمان در نیمه اول سال جاری میلادی ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ رشد کرد.

صادرات آلمان به ایران در سال میلادی گذشته ۱۴ درصد کاهش داشت.

به گفته میشائیل توکاس، مدیر اتاق بازرگانی ایران - آلمان، تقاضای بالایی برای کارخانه و تجهیزات در ایران وجود دارد و محصولات شیمیایی و مهندسی الکتریکی در ایران بازار خوبی دارند. همچنین تقاضای رو به رشدی برای فناوری از سوی بخش انرژی تجدیدپذیر و عمدتا نیروگاه‌های بادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد عدم تمایل بانکها برای فاینانس قراردادهای بزرگتر میان ایران و آلمان به تدریج کمتر می شود.

این مقام آلمانی اظهار کرد صادرات به ایران در ماه‌های آتی رشد بیشتری پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود حداکثر ۲۵ درصد در کل سال ۲۰۱۶ و ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کند.

وی افزود: تحریمها علیه تهران در مدت چند سال وضع شده اند و اکنون چند سال طول خواهد کشید تا این محدودیتها معکوس شوند و روابط تجاری جدیدی ایجاد شود.

از سوی دیگر صادرات آلمان به روسیه در مدت شش ماه از ژانویه تا ژوئن، ۳.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۰.۱ میلیارد یورو رسید در حالیکه سال گذشته به میزان ۲۵ درصد نزول کرده و به ۲۱ میلیارد یورو رسیده بود.

این آمار تاثیر تحریم های بین المللی علیه روسیه سر منازعه الحاق شبه جزیره کریمه را نشان می دهند. با این همه دورنمای تجاری تیره مانده است.

صادرات آلمان به آمریکا و فرانسه که دو بازار مهم این کشور هستند در نیمه اول سال جاری میلادی به ترتیب چهار درصد و دو درصد کاهش یافت و به ۵۳.۴ میلیارد دلار و به ۵۲.۱ میلیارد دلار رسید.

صادرات به انگلیس که سومین بازار مهم آلمان است در همین مدت راکد بود و به حدود ۴۴.۸ میلیارد یورو رسید.

تقاضا از سوی بازارهای نوظهور هم ضعیف شد و صادرات آلمان به چین تنها یک درصد رشد کرد و به ۳۶.۳ میلیارد یورو رسید در حالیکه صادرات این کشور به برزیل و آفریقای جنوبی به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۱ درصد کاهش یافت و ارزش صادرات آلمان به هر دو کشور به ۴.۴ میلیارد دلار بالغ شد.

مدیر انجمن تجاری BGA آلمان پیش بینی کرد صادرات این کشور امسال به دلیل ریسک‌هایی مانند پیامدهای رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و ابهامات پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و فرانسه، رشد کمتری خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات آلمان در سال میلادی گذشته بر مبنای سال به سال ۶.۴ درصد رشد کرد که حاصل تقاضای قوی از سوی سایر کشورهای اتحادیه اروپا بود و تجارت خارجی ۰.۲ درصد در نرخ رشد ۱.۷ درصدی آلمان در سال گذشته سهم داشت.

دولت آلمان انتظار دارد رشد اقتصادی در سال جاری با کمک رشد تقاضای داخلی به همین میزان باشد در حالیکه بعید است صادرات نقش قابل توجهی در مجموع رشد اقتصادی ایفا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.