قدس آنلاین - یزد : مديركل سابق دفتر برنامه‌ريزي امور فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در کارگاه "ایده پردازی تا نوآوری" که از یکم تا چهارم شهریور ماه به میزبانی پارک علم و فناوری یزد در حال برگزاری است گفت : پارک علم و فناوری یزد یکی از موفق ترین پارک های کشور است

پارک علم و فناوری یزد یکی از موفق ترین پارک های کشور است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ،  یکی از مدرسین این کارگاه، مصطفی کریمیان اقبال، مديركل سابق دفتر برنامه‌ريزي امور فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است که در روز نخست این رویداد علمی، با حضور در پارک علم و فناوری یزد در زمینه چگونگی ایده پردازی و نوآوری آموزش هایی به شرکت کنندگان در کارگاه ارائه نمود. به همین بهانه با وی به گفتگو نشستیم که با هم می خوانیم:

 لطفا توضیحاتی در مورد این کارگاه آموزشی  بفرمایید.

هدف  از برگزاری کارگاه "ایده پردازی تا نوآوری" کمک به کارآفرینان و صاحبان ایده در جهت چگونگی تدوین و توسعه ایده و در نهایت عملیاتی کردن آن است.

توسعه ایده و رساندن آن به بازار می تواند از طرق مختلف از جمله  مدون سازی ایده و فروش مستقیم آن و سپس آماده سازی برای ورود به بازار، اجرایی کردن ایده توسط کارآفرین یا مشارکت با دیگران از طریق برون سپاری  و یا سپردن روند کامل کار از ایده تا تجاری سازی محصول به یک شرکت صورت گیرد. در این کارگاه گروه های 5 یا 6 نفره، ضمن انتخاب یک ایده ، براساس روش های توسعه آموزش داده شده ، ایده را از جهت کارآمدی،  قابلیت اجرایی آن، مسائل فنی و مهم تر از همه، ارزیابی اقتصادی از جمله امکان پذیر بودن و قابل جذب بودن سرمایه اولیه آن و رساندن محصولات یا خدمات مورد نظر به مشتریان و در نهایت بازگشت سود معقول به صاحب ایده و سرمایه گذار بررسی می کنند

این کارگاه به علت عملیاتی بودن چند روز به طول می انجامد، که در روز اول بعد از ارائه ی مباحث تئوریک در زمینه ایده پردازی، گروه ها مشخص و پس از انتخاب موضوع، کار خود را با تهیه ی مستندات لازم ادامه می دهند.

لطفا کمی درباره ی سفر  اخیر هیات ایرانی به شهر برمن آلمان  به سرپرستی جنابعالی  بگویید. این سفر با چه هدفی و چگونه صورت گرفت؟

یکی از خدماتی که پارک ها و مراکز فناوری می توانند به شرکت ها ارائه کنند، خدمات بین المللی سازی، گسترش بازار شرکت ها در سطح بین المللی و پیدا کردن شرکای خارجی جهت ارتقای فناوری، سرمایه گذار خارجی و بازار جدید است. این کار به دلایلی از جمله عدم توانمندی شرکت ها برای حضور در عرصه بین المللی، محدودیت های ناشی از تحریم ها و عدم دانش لازم برای این کار، پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود. با توجه به سفر هیات های علمی از کشور های دیگر از جمله آلمان طی یک سال اخیر به ایران، پس از بررسی و انجام مذاکرات و استقبال طرف مقابل، قرار بر انجام سفر به کشور آلمان شد.

در این راستا تیمی از چند شرکت مستقر در پارک علم و فناوری یزد و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و چند پارک دیگر تشکیل و پس از دریافت ویزا به این کشور اعزام شد. در شهر برمن آلمان  هم برنامه های مفصلی از جمله بازدید از دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و حتی صنایع مانند خط تولید مرسدس بنز، انجام شد. همچنین مذاکرات خوبی با اتاق بازرگانی با حضور 60 شرکت آن صورت گرفت.

به عقیده جنابعالی مهم ترین دستاورد این سفر چه بوده است؟

مهم ترین دستاورد این سفر علاوه بر مذاکرات انجام شده، آشنایی شرکت های ایرانی با فضاهای کاری خارج از کشور و بازارهای بین المللی بوده است

با توجه به ارتباط نزدیک جنابعالی با مجموعه پارک علم و فناوری یزد لطفا نظرتان را در مورد شرکت های مستقر در این پارک، بویژه 5 شرکتی که در این سفر با شما همراه بودند بفرمایید

آشنایی من با پارک علم و فناوری یزد به سال ها پیش باز می گردد و در این مدت ارتباط  من هیچ گاه با این مجموعه قطع نشده است چه در زمان حضور در وزارت خانه و چه در حال حاضر که به عنوان مشاور برای پارک ها فعالیت می کنم .تاکنون نیز همکاری متنوعی مانند مشاوره در زمینه های مختلف و شرکت در کارگاه های آموزشی  به عنوان مدرس با این پارک داشته ام و معتقدم پارک علم و فناوری یزد یکی از موفق ترین پارک های کشور است. در سفر اخیر به آلمان نیز شرکت های خوبی از این پارک انتخاب شدند شرکت هایی که در بازارهای داخلی موفقیت های قابل توجهی کسب کرده  و حالا نیاز به بازاریابی در عرصه بین المللی داشتند. خوشبختانه پیش از سفر با شناسایی شرکت های مورد نظرشان در اتاق بازرگانی آلمان آمادگی لازم را برای انجام مذاکرات یافته و به حق خوب ظاهر شدند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.