سناتور تد کروز، دولت اوباما را به سنگ‌اندازی در تحقیقات کنگره درباره چگونگی پرداخت ۱/۳ میلیارد دلار بدهی باقیمانده به تهران متهم کرد.

درخواست تد کروز برای دریافت جزییات بیش‌تر از پرداخت ۱/۳ میلیارد دلاری به تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن، به انتقاد علیه دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در ارتباط با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار از بدهی واشنگتن به تهران که به یک اختلاف مالی پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد، پرداخت.

تد کروز گفت:‌ شرایط غیرعادی کنونی پیرامون پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به جمهوری اسلامی حتی از زمانی که مطلع شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از آن به صورت نقدی در ۱۶ ژانویه به ایران منتقل شده، عجیب‌تر هم شده است. اگر این مبلغ همان گونه که رییس‌جمهور اوباما تاکید می‌کند تنها برای حل یک مناقشه مالی قدیمی بوده و باعث می‌شده تا آمریکا هزینه بیش‌تری بپردازد، چرا این‌قدر مخفی کاری؟

به گزارش واشنگتن فیری بیکن، کاخ سفید اعلام کرده است که این ۴۰۰ میلیون دلار اصل پولی بوده که واشنگتن در قراردادی با تهران برای فروش تسلیحات به ایران دریافت کرده اما تسلیحات را انتقال نداده بود و به علاوه ۱.۳ میلیارد دلار دیگر  سود این پول بوده است.

این سناتور آمریکایی افزود:‌ عجیب‌تر این است که سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه مدعی شد که نمی‌داند این ۱.۳ میلیارد دلار چگونه منتقل و به چه کسی تحویل داده شده است، هر چند که می‌داند انتقال پول انجام گرفته است. این حجم از پول نمی‌تواند خود به کشوری که هنوز تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد منتقل شده باشد.

سناتور تد کروز از ایالت تگزاس و مایک لی از ایالت اوتا از مقامات دولت اوباما خواسته‌اند اطلاعات بیش‌تری در اختیارشان بگذارند تا بتوانند ارزیابی کنند که پرداخت این پول قوانین آمریکا را نقض کرده است یا نه.

این دو سناتور در نامه‌ای خطاب به دولت آمریکا درباره اقدام واشنگتن برای پرداخت این مبلغ به ایران ابراز نگرانی کرده و شفاف‌سازی در این زمینه را  خواستار شده‌اند. آن‌ها هم‌چنین تاکید کرده‌اند که اگر دولت قانونی را نقض کرده باشد، کنگره و مردم آمریکا باید از آن مطلع شوند و مقامات مرتبط با ماجرا باید مسوول دانسته شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.