اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم.

اولین گام برای فرهنگ سازی مهدویت چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان :

فرهنگ مهدویت چگونه باید ایجاد شود؟

حجت الاسلام صدوقی: فرهنگ مهدویت، فرهنگ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله است. چرا این حرف را می زنیم؟! اسلام یک پازل است که قطعات گوناگون دارد و تک تک این قطعات مبتنی بر رهنمود و نگاه ویژه امام علیه السلام می باشد. یعنی اگر بخواهیم هر کدام از این قطعات را مدیریت کنیم، مدیریت ما باید مبتنی بر رضایت ولی خدا باشد. لذا بحث از امامت یکی از مباحث جزئی دین نیست بلکه جوهره بحث دین است. به طوریکه وقتی از امام حسین علیه السلام درباره خداشناسی سوال شد، فرمود: امام زمانی که خدا اطاعتش را بر شما واجب کرده است، بشناسید. با اینکه امامت فرع بر توحید است، ولی اگر بخواهیم درک جامعی از توحید داشته باشیم باید از کانال امام خدا را بشناسیم. به عقیده من امامت مبین روح حاکم بر اسلام است که همان توحید است. قلمرو بحث امامت بسیار گسترده است به طوریکه مبین توحید، معاد، نبوت و حقیقت ارزش هایی است که رکن اسلام شمرده می شود و هویت دین بدون امام آشکار نمی گردد. پس از شناخت امام باید نسبت به قلمرو حاکمیت امام که شامل تمامی عرصه های زندگی انسان می شود، شناخت داشته باشیم. شناخت این قلمرو بسیار گسترده تر از تامین نیاز عبادی و پرستش است و شامل عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی می شود. در یک کلام فرهنگ مهدویت آن باوری است که در وجود انسان است و این باور انسان را بر اساس بایدها و نبایدها راهبری می کند. لذا نمی توانیم بگوئیم فرهنگ مهدویت بخشی از هویت اسلام است، چون اگر بخواهیم تمام قطعات اسلام را درست تحلیل کنیم، نمی توانیم بدون نگاه به امامت مهدویت تحلیل کنیم که اگر غیر از این باشد در تحلیل خود اشتباه کرده ایم. 

 

اگر در زمان حضور امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم. به بیان دیگر مامور هستیم حسب شرایط و تنگناهای دوران غیبت زندگی عصر ظهورانه داشته باشیم.

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان: فرهنگ مهدویت تبلور آموزه های اسلام نابی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اختیار انسان ها قرار داده است. حقیقت فرهنگ مهدویت تافته جدا بافته نیست بلکه همان آموزه هایی است که احیانا در گذر زمان دستخوش تغییرات شده است. فرهنگ مهدویت وابسته به یک اتفاق بزرگ است که از آن به عنوان قیام جهانی مهدی موعود یاد می شود. اگر بخواهیم برای فرهنگ مهدویت تمایزی قائل شویم می گوییم با توجه به شاخصه هایی که در این قیام تحقق پیدا می کند از جمله گسترش یکتاپرستی در کل گستره زمین، گسترش عدالت در کل زمینه های زندگی فردی و اجتماعی، گسترش امنیت در کل کره زمین، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه حقیقت وعده های الهی در کل زمین را تحقق می بخشد. 
با توجه به روایات می توان گفت عصر ظهور مدل جامعه آرمانی است که خصلتهای انسانی و الهی بروز پیدا می کند اما این بدین معنا نیست که ما در مرحله پیش از ظهور نسبت به این اهداف بی تفاوت باشیم. ما در دوران غیبت مکلف به تحقق بخشیدن جامعه ای هستیم که در حد امکان به عصر ظهور نزدیک باشد. در روایات می بینیم که ائمه معصومین تاکید زیادی دارند که به وظایف خود عمل کنیم چه عصر ظهور را درک کردید چه نکردید. اگرچه حضور در عصر ظهور امام معصوم فیض بزرگی است، ولی نباید وظایف ما تفاوتی داشته باشد. یعنی اگر در زمان حضور امام نیز می بودیم چیزی اضافه بر این انجام نمی دادیم.

اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم

به بیان دیگر مامور هستیم حسب شرایط و تنگناهای دوران غیبت زندگی عصر ظهورانه داشته باشیم. در روایات تاکید فراوانی به انتظار فرج و دعا برای فرج شده است، اما هرگز این به معنای زیست در آینده نیست. به ما دستور داده اند تا با هدف گذاری آن آرمان بلند جامعه بشری که حکومت صالحان است امروزمان را تنظیم کنیم. اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم. امام معصوم می فرماید اگر شما به مسئولیت هایتان خوب عمل کنید و منتظر واقعی باشید در آن صورت تفاوتی بین شما کسی که در خیمه حضرت مهدی علیه السلام هنگام قیام هست، نیست. اگر در دوران غیبت با نگاه به اهداف والای عصر ظهور که همان آموزه های راستین اسلامی است، زندگی مان را تنظیم کنیم، با کسیکه در محضر حضرت حجت است تفاوتی نخواهیم داشت. زندگی و رفتارمان را بر مدار آنچه حضرت پس از آمدن بر آن مدار تنظیم خواهد کرد، تنظیم نماییم و فرهنگ جامعه پس از ظهور را در یک جامعه محدود پیاده نماییم.

اولین گام برای فرهنگ سازی مهدویت چیست؟

حجت الاسلام صدوقی: اولین گام داشتن تعریف جامعی از مهدویت است. بدانیم که مهدویت بخشی از اسلام نیست بلکه همه اسلام است. سپس کاربردی کردن این فرهنگ در متن زندگی مهمترین راهبردی است که باید در این زمینه به صورت جدی پیگیری کنیم. برای اینکه بتوانیم آن را کاربردی کنیم لازم است، فرهنگ جامعه را بشناسیم، فرهنگ آرمانی مهدویت را نیز بشناسیم، سپس نحوه انتقال فرهنگ به جامعه را تعریف کنیم تا بتوانیم به حاکمیت این فرهنگ در جامعه دست پیدا کنیم. لذا کار کردن روی موضوعات فرهنگ، تربیت و اخلاق باعث می شود، بافت شخصیتی انسان تغییر پیدا کند تا او بتواند بافت تشخص اجتماعی را عوض کند. 
مهمترین چیز در این مسیر نگاه مردم است. اگر نگاه مردم را به تدریج عوض کنیم، فرهنگ جامعه خود به خود عوض می شود و به تبع آن شاکله اجتماعی و عوامل موثر در تمدن سازی نیز تغییر می کند. باید جامعه را برای ظهور و آن حادثه بزرگ آماده کنیم. اگر جامعه آرام آرام خودش با مولفه های مورد رضایت امام منطبق کند، متحول می شود و این حداقل به بازه زمانی ده ساله نیاز دارد. اولین گام برای نهادینه شدن فرهنگ مهدویت معرفت امام و سپس انس با امام و بعد از آن التزام عملی به تکالیف عصر غیبت می باشد. 

مهمترین چیز در این مسیر نگاه مردم است. اگر نگاه مردم را به تدریج عوض کنیم، فرهنگ جامعه خود به خود عوض می شود و به تبع آن شاکله اجتماعی و عوامل موثر در تمدن سازی نیز تغییر می کند.

حجت الاسلام سلیمیان: کسانی که بدون شناخت، گام در مسیری می گذارند، در نهایت به گمراهی کشیده خواهند شد. بنابر این اساس گام ها در آغاز این مسیر معرفت است. کسی که در مسیری گام بر می دارد، باید نسبت به مسیر، چگونگی حرکت و مقصد شناخت داشته باشد. بنابراین برای رسیدن به یک جامعه آرمانی و مدینه فاضله مهدوی باید به این سه عنصر توجه داشته باشیم. در مسیر مهدویت اولین گام شناخت امام معصوم است. چرا معصومین اینقدر به شناخت امام تاکید کرده اند و اینکه اگر کسی امام زمان را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا می رود. مگر ویژگی عصر جاهلیت چه بوده است که منحوس ترین نوع زیست را داشته اند؟! کسی که امام را نمی شناسد، قطعا رسالت پیامبران الهی را نمی شناسد. و اگر رسالت پیامبران را نشناسد، قطعا خداوند را نمی شناسد و کسی که خدا را نشناسد، قطعا نمی تواند طی طریق در مسیر خداوند نماید. البته منظور از معرفت امام، شناخت شناسنامه ای نیست بلکه شناخت اهداف حکومت جهانی حضرت، چه ویژگی هایی که عارض بر جامعه می شود و اینکه حضرت چه می خواهند انجام دهند، می باشد. انسان هایی که هدف را خوب می شناسند، خوب حرکت می کنند. کسیکه در مسیر رسیدن به جامعه آرمانی مهدوی حرکت می کند، امروزش را به گونه ای تنظیم می کند که در آن جامعه وصله ناهمرنگی نباشد. امروز مشکل جامعه ما این است که معرفت نداریم. اگر معرفت پیدا کنیم که وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند، چه اتفاقی روی زمین می افتد، تمامی لحظه های زندگی مان را به اشتیاق حضور در آن زمان با رفتار متناسب زندگی در آن زمان تنظیم می کنیم. 

خلاصه سخن:

فرهنگ مهدویت تبلور آموزه های اسلام نابی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اختیار انسان ها قرار داده است. با توجه به روایات می توان گفت عصر ظهور مدل جامعه آرمانی است که خصلتهای انسانی و الهی بروز پیدا می کند اما این بدین معنا نیست که ما در مرحله پیش از ظهور نسبت به این اهداف بی تفاوت باشیم. ما در دوران غیبت مکلف به تحقق بخشیدن جامعه ای هستیم که در حد امکان به عصر ظهور نزدیک باشد.

تبیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.