قدس آنلاین/کیوان سرافرازی: یکی از مهمترین دغدغه های امروز شهرهای بزرگ و صنعتی ترافیک شهری و تردد هزاران خودرو در خیابان هاست که علاوه بر هزینه های مادی ، آسیب های اجتماعی بسیاری را نیز به همراه دارد.به نظر می رسد آنچه در این میان سبب کاهش بخشی از این هزینه ها خواهد شد استفاده از وسایل نقلیه عمومی و کاهش حجم ترافیکی است.

آموزش و پرورش نباید در حوزه سرویس مدارس دخالت کند

بخشی از ارایه اینگونه خدمات در شهرهای بزرگ را اتحاديه صنف مسافربري بر عهده دارد.برای آشنایی بیشتر با این صنف و دغدغه های حرفه ای آن ها این هفته به سراغ دكتر سيدرضا پورسيف؛رئيس اتحاديه صنف مسافربري استان تهران رفتیم تا وی از این دغدغه ها برایمان بگوید.

* اتحادیه مسافربری حیطه چه مشاغلی را شامل می شود؟
- اعضای اتحاديه صنف مسافربرى استان تهران در رسته اول و بسيار مهم خود انجام سرويس هاى شبانه روزى اياب و ذهاب پرسنل كارخانجات ، ادارات ، سازمان ها ، ارگان ها ، بيمارستان ها ، وزارتخانه ها و مدارس را به وسيله خودروهاى اتوبوس و مينى بوس ، ون و سوارى عهده دار هستند به گونه اى كه مي توان گفت استارت روزانه چرخ اقتصادى كشور عزيزمان با تلاش اين قشر زحمت كش رقم مي خورد.
در رسته دوم ارایه خدمات به گردشگران داخلى وخارجى ( توريست ) با خودروهاى ويژه اتوبوس ، مينى بوس ، ون قرار دارند و بالاخره در رسته سوم ارایه سرويس هاى دربستى با خودروهاى ياد شده براى جابجایی نفرات شركت كننده در مراسم ، جشن ها و همايش هاى رسمى داخلى و بين المللى قرار می گیرند.

* در این صنف چند نفر مشغول به کارند؟
- به طور كلى اين صنف هميشه در جايگاه فوق العاده حساس قرار داشته و از اهميت فراوانى هم در تمام دنيا برخوردار است -كه در ايران نيز همينگونه است -به همين دلیل هم اشتغال تعداد افراد بسيار زيادى را بصورت مستقيم و غير مستقيم به خود اختصاص داده است كه اين تعداد را مي توان بيش از يكصد هزار نفر اعلام كرد.

* به نظر شما آسیب ها و آفاتی که این حرفه را تهدید می کند که البته بخشی از آن ممکن است سوء استفاده های احتمالی شغلی باشد از سوی چه کسانی است و این مسایل عمدتاً چه مواردی  شامل می شود؟ 
- در اين خصوص اگر در مديريت سيستم كوتاهى شود از آسيب و آفات در امان نخواهيم بود.اما در مجموع ورود بعضى از ارگان ها بدون داشتن مجوز و تخصص هاى لازم به اين صنف و در مواردى هم واگذارى سرويس هاى مدارس و كارخانجات كه موضوعی بسيار حساس و تخصصي است به افراد فاقد صلاحيت و پروانه كسب كه تقريباً در بيشتر موارد مشكلات فراوانى را به وجودخواهد آورد از جمله آسیب هایی است که این حرفه را تهدید می کند.

* برای برخورد با این موارد چه تدابیری اندیشیده اید؟
- در انجام بازرسى هاى اين اتحاديه با متخلفان برخورد قانونى مي شود اما متاسفانه در بعضى موارد متخلف، يك سازمان دولتى است كه در اين صورت به تخلف ادامه مي دهد.

* عمده ترین مشکلاتی که صنف زیر مجموعه شما با آن مواجه است چیست؟
- ترافيك شهرى یکی از مهم ترین مشکلات این صنف است.علاوه بر این عمده ترين مشكل اين است كه ناوگان مسافربرى كاملاً فرسوده است و عمر بسيار بالایی دارد كه اشاره به جزییات آن جايز نيست و رانندگان ، اين قشر بسيار زحمتكش و كم درآمد توان نوسازى آن را بدون كمك دولت ندارند. كه اين اقدام حتماً بايد از طرف دولت انجام پذيرد.

* دولت تاکنون برای حل مشکلات شما چه قدمی برداشته است؟
- در دولت قبل آنچه كه قرار شد تحقق پذیرد اين بود كه نرخ سوخت افزايش يافته و يارانه هاى انرژى حذف شود و به جاى آن تفاوت مبلغ يارانه حذف شده به ناوگان حمل ونقل مسافربرى تزريق شود كه مرحله اول افزايش نرخ سوخت و حذف يارانه انجام شد و همچنان منتظر تزريق آن به حمل و نقل و نوسازى ناوگان هستيم تا بتوانيم به هموطنان عزيزمان آنطور كه شايسته ايشان هست ارایه خدمات کنیم چرا كه وضعيّت فعلی اصلاً در شأن يك ايرانى نيست.
به طور حتم با حرکت یک اتوبوس و مینی بوس دودزا در شهر و تردد اجباری آن مشکلات آلودگی هوا نيز هر روزه بیش از پیش می شود از طرفی اگر بخواهیم از تردد این مینی بوس ها یا اتوبوس ها در شهر جلوگیری کنیم، صنعت کشور تعطیل خواهد شد زیرا تمامى کارمندان و کارگرانى كه توسط این ناوگان براى رسيدن به محل كار و برگشت به منزل استفاده می کنند، با مشکل مواجه مي شوند و با تاخيرى كه به وجودمي آيد، صنعت کشور رو به تعطیلی خواهد رفت.

* یکی از موضوعات مطرح شده در خصوص این صنف موضوع واگذاری سرویس های مدارس به آموزش و پرورش است. با توجه به نزدیکی سال تحصیلی چقدر این مساله تحقق یافته و اصلاً ضرورت این واگذاری برای چیست؟
- متاسفانه اين موضوع يكى از مواردى است كه قبلاً هم به این موضوع اشاره کردم.پرسش اینجاست که اگر سرويس اياب و ذهاب تخصص آموزش و پرورش است پس تخصص ما چيست؟
آيا بهتر نيست براى ارایه بهترين كيفيت خدمات هرشغلى توسط متخصصان آموزش ديده همان صنف ارایه خدمت شود؟
آيا بهتر نيست آموزش و پرورش به فكر ارایه بهترين كيفيت آموزشى براى فرزندان عزيزمان كه آينده سازان اين مملكت هستند باشد تا درآمد از صنف مسافربرى و سرويس مدارس .
با توجه به نزديك شدن به شروع سال تحصيلى از تمامى مديران و مسوولان مدارس و همچنين اولياء می خواهم سرويس مدرسه عزيزان دانش آموز آينده سازان ايران عزيزمان را به دليل عدم برخورد با مشكلات بعدى به شركت هايى واگذار کنند كه داراى پروانه كسب از اتحاديه صنف مسافربرى استان تهران هستند و آموزش هاى لازم را در ارایه خدمات ياد شده ديده اند.

* دغدغه ناگفته دیگری هم دارید؟
بله، يكى از مسایل مهم كه در اين فصل به فراموشى سپرده مي شود آلودگى هواست كه از دلايل آلودگى هوا و ترافيك بيش از حد نسبت به گذشته نيز مي توان به اين مساله اشاره کرد كه در دولت گذشته با تصميم اشتباه كه درسال ١٣٨٦صورت گرفت سرويس اياب و ذهاب ادارات و ارگان ها با توجيهات غلط حذف شد و بجاى آن مقرر گرديد هريك از كاركنان با وسيله شخصى خودشان به محل كار خود مراجعه کنند در صورتى که قبل از اين چنين تصميمى تقريباً ٣٠ تا ٤٠ نفر از پرسنل با يك خودروى عمومى به محل كار خود مراجعه مي كردند.اميدوار هستيم تصميمى گرفته شود تا سرويس هاى عمومى اياب و ذهاب مجدداً راه اندازى شود و ما شاهد آن باشيم خودروهاى شخصى براى رفت وآمد به محل كار مورد استفاده قرار نگيرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.