۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: 416501

در حالی که حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان آلمانی از پایگاه اینجرلیک به آنکارا اولتیماتوم داده و تهدید به خروج از این پایگاه هوایی کرده است، اتحادیه احزاب متحد مسیحی همچنان بر استقرار ارتش در خاک ترکیه اصرار دارند.

اختلاف در بازگشت از پایگاه اینجرلیک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بحث ها درباره بازگشت از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در آلمان بالا گرفته و بر روی دوش های ائتلاف بزرگ سنگینی کرده و به چالشی برای دولت تبدیل شده است.

از آنجایی که ترکیه همچنان بر تصمیم خود برای ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک اصرار دارد بسیاری احزاب و سیاستمداران در این کشور خواستار خروج ارتش آلمان از این پایگاه نظامی شده اند.

در این میان "فلوریان هان" از کارشناسان دفاعی حزب سوسیال مسیحی آلمان در گفتگو با "پاسایر نویه پرسه" درباره درخواست ها در این باره بخصوص از طرف سوسیال دموکرات ها ابراز خشم و ناراحتی کرده است.

وی در این باره گفت: بحث ها درباره خروج یا انتقال نیروها از پایگاه اینجرلیک در حال حاضر شایسته نیست. ما باید به ترکیه زمان بدهیم تا مواضع خود را مورد بازنگری قرار دهد. بحث های عمومی در این باره نرمش و کوتاه آمدن را برای ترکیه پیچیده تر می کند.

در این میان "راینر آرنولد"، از کارشناسان دفاعی حزب سوسیال دموکرات آلمان به اشپیگل گفته است که وی به دلیل ممنوعیت بازدید از اینجرلیک برای نمایندگان پارلمان آلمان تمدید این عملیات را بعید می داند.

این در حالی است که "اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان از حزب دموکرات مسیحی روز گذشته  با بازگشت نیروها و هواپیماهای شناسایی آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک مخالفت کرده و تاکید کرد: ارتش آلمان با کمال میل به مبارزه مشترک علیه داعش از پایگاه نظامی ناتو ادامه می دهد و این عملیات به نفع هم ترکیه و هم آلمان است.

در مقابل "توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان، ترکیه را تهدید کرده است که عملیات ارتش آلمان در این پایگاه هوایی متوقف می شود اگر مناقشات بر سر ملاقات نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه نظامی برطرف نشود.

وی به رئیس جمهور ترکیه تا ماه اکتبر زمان داد تا ممنوعیت ملاقات نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک را لغو کند. اگر تا آن زمان نمایندگان آلمانی همچنان اجازه دیدار از اینجرلیک را نداشته باشند من توصیه می کنم که این عملیات پایان یابد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی به این موضع گیری حزب سوسیال دموکرات شدیدا انتقاد وارد کرده و "المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا از حزب دموکرات مسیحی در این باره اظهار داشت که ما نباید در این باره به ترکیه اولتیماتوم بدهیم بلکه باید به این کشور دلگرمی دهیم.

وی درباره دستیابی به توافقی در این باره با ترکیه ابراز امیدواری کرده و گفت: در هر صورت پیشرفت هایی در این مسئله به وجود آمده است.

بعد از کودتای نظامی شکست خورده 15 جولای در ترکیه تنش های بین آنکارا و غرب شدت گرفت. بخصوص به موضع سختگیرانه اردوغان در برابر مظنونین کودتا انتقاد شدیدی وارد می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.