بر اساس اسناد وزارت خارجه انگلیس در بحبوحه جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ میلادی آرژانتین با استفاده از جنگنده‌های اسراییلی "اسکای‌هاوک" ناوهای انگلیسی را بمباران کرده است.

فروش تسلیحاتی اسراییل به آرژانتین علیه انگلیس در طول جنگ فالکلند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه هاآرتص، بر اساس این اسناد که به تازگی از حالت محرمانه خارج و فاش شده است، اسراییل در بحبوحه جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ میلادی طبق توافقی پنهانی با دولت وقت آرژانتین، به این کشور سلاح فروخته است.

هم چنین این رژیم پیش از وقوع جنگ فالکلند نیز تسلیحات مختلفی از جمله جت‌های "اسکای هاوک" به آرژانتین فروخته بود که در حمله به ناوهای انگلیس در جریان جنگ فالکلند مورد استفاده قرار گرفت و سبب مرگ چندین نیروی انگلیسی شد.
در همین راستا در این گزارش به یادداشتی از سی. دبلیو. لانگ، رییس وقت اداره خاورنزدیک و شمال آفریقا در وزارت خارجه انگلیس، استناد شده و آمده است: اسراییل یکی از معدود رژیم‌هایی بود که از دولت آرژانتین در طول جنگ فالکلند حمایت می‌کرد و بعد از جنگ هم این حمایت ادامه داشت.   
به نوشته این اسناد، اسراییل ابتدا دخالت در تامین تسلیحاتی ارتش آرژانتین را رد کرده اما بعدها به این همدستی اعتراف کرد.

جزایر فالکلند یکی از مسایل مناقشه آمیز میان آرژانتین و انگلیس است که حتی در سال ۱۹۸۲ باعث وقوع جنگ میان این دو کشور شد.
آرژانتین ادعا می‌کند در زمان استقلال از اسپانیا جزایر فالکلند (به آرژانتینی "مالویناس") به این کشور تعلق گرفته است. در مقابل انگلیس می‌گوید حاکم تاریخی این منطقه بوده و این جزایر اکنون حق خودمختاری دارند. این در حالی است که نتایج رفراندوم سال ۲۰۱۳ این منطقه نشان داد ۹۸ درصد ساکنان آن خواهان استقلال نیستند.

مناقشه بر سر حق حاکمیت این جزایر به سال ۱۸۲۰ بازمی‌گردد، زمانی که آرژانتین مالکیت این جزایر را از دست اسپانیا درآورده و نیروهای خود را در آنجا مستقر کرد اما در سال ۱۸۳۳ میلادی انگلیس با ادعای اینکه این جزایر جزو مستعمره‌اش است، آنجا را اشغال کرد و از آن زمان این جزایر تحت حکومت انگلیس قرار دارد اما آرژانتین هرگز از خواسته خود در مورد حق حاکمیت این جزایر کوتاه نیامد.

در سال ۱۹۶۶ آرژانتین و انگلیس برای حل این مناقشه مذاکراتی آغاز کردند که این مذاکرات در سال ۱۹۸۲ میلادی متوقف شد. اواخر سال ۱۹۸۲ میلادی نیز بوئنوس آیرس تلاش کرد تا بار دیگر با استفاده از زور این جزایر را پس بگیرد اما این امر به جنگ ۷۴ روزه مالویناس و در نهایت شکست آرژانتین منتهی شد.

اگرچه انگلیس و آرژانتین، روابط دیپلماتیک خود را از فوریه ۱۹۹۵ میلادی از سر گرفته‌اند اما مناقشه بر سر این جزایر ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.