۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 416813

رژیم بحرین از ۶۶ روز پیش تاکنون با محاصره همه جانبه منطقه دراز در نزدیک شهر منامه پایتخت این کشور، دیوار نژادپرستانه‌ای در اطراف این منطقه کشیده و زندگی اجتماعی مردم را مختل کرده است.

دیوار نژادپرستانه آل خلیفه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی " اللؤلؤة" بحرین در گزارشی اختصاصی به وضعیت ناگوار مردم محاصره شده در منطقه دراز پرداخته است که منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در آن قرار دارد.

شهروندان بحرینی از زمان اقدام رژیم بحرین در سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم در اطراف این خانه تحصن کرده و ضمن اعلام همبستگی، درخصوص هرگونه تعرض به جان ایشان هشدار داده اند.

اهالی منطقه دراز از حداقل حقوق خود که منشورهای بین المللی آنها را تضمین کرده و خود رژیم بحرین آنها را در قانون اساسی کنونی خود آورده است، محروم شده اند. درحالی که این منشورها بر حق آزادی تجمع، تماس و ارتباط بین مردم تاکید می کند؛ رژیم بحرین اهالی دراز را به بهانه "تجمع مسالمت آمیز" در اطراف خانه آیت الله شیخ عیسی قاسم از حداقل حقوق خود محروم کرده است.

توجیه های واهی مسئولان بحرینی نتوانسته است کارشناسان سازمان ملل را فریب دهد. آنها تاکید کرده اند که محاصره منطقه دراز باعث اعمال محدودیت در انجام شعائر دینی، برگزاری نماز جمعه و تجمع های مسالمت آمیز و محدودیت تردد و  دسترسی به شبکه اینترنت و اعمال محدودیت برای رهبران دینی شیعیان شده است.

مسئولان بحرینی به توجیه اقدامات انتقامجویانه طائفه ای خود اکتفا نکرده بلکه پا را فراتر گذاشته و دست به بازداشت و احضار افراد و شخصیت ها زده اند. کارشناسان سازمان ملل این اقدامات مسئولان بحرینی را خودسرانه و ظالمانه دانسته اند؛ زیرا به خاطر اقدام شهروندان در اعمال حقوق مشروع خودشان صورت گرفته است.

این محاصره که همه ورودیهای اصلی و فرعی به منطقه دراز را بسته است، زیرپا گذاشتن قوانین و موازین و ارزشها به شمار می رود و زندگی اجتماعی اهالی این منطقه را مختل کرده است؛ زیرا دید و بازدیدهای خانوادگی در منطقه دراز همچنان ممنوع است و اهالی ساکن دیگر مناطق به بهانه این محاصره غیرقانونی، از ورود به منطقه الدراز برای ملاقات با پدر و مادرها و دیگر بستگان خودشان محروم هستند.

مسئولان امنیتی به جلوگیری از انجام دید و بازدیدهای خانوادگی بسنده نکرده اند بلکه حتی بستگان افراد متوفی نیز از ورود به منطقه دراز برای شرکت در مراسم تشییع و سوگواری عزیزانشان منع شده‌اند. کار به جایی رسیده است که حتی یکی از خانواده های ساکن منطقه دراز از 45 سال پیش تاکنون، مجبور شده است که پیکر متوفای خود را به زادگاهش منتقل کند؛ زیرا مسئولان امنیتی اجازه عبور بستگانش را نداده‌اند زیرا قرار بود که پیکر این فرد در گورستان دراز تشییع شود.

خانواده های ساکن منطقه دراز مجبور شده اند که با موازت برگزاری مراسم عزاداری در داخل این منطقه برای افراد متوفای خود، مراسم همزمانی را در خارج از این منطقه برگزار کنند؛ زیرا مسئولان امنیتی به خاطر این محاصره غیرقانونی از ورود آنها به داخل منطقه دراز برای شرکت در مراسم عزاداری جلوگیری می‌کنند.

نه تنها مراسم سوگواری در غم و اندوه عزیزان برای اهالی منطقه پرجمعیت دراز ممنوع شده است بلکه آنها از شادمانی و برگزاری مراسم جشن نیز محروم شده اند. بسیاری از خانواده ها برگزاری مراسم خواستگاری و جشن ازدواج عزیزان خود را به خاطر محاصره منطقه دراز و دشواری تردد در داخل و ورود و خروج به آن به تعویق انداخته‌اند. برخی دیگر نیز مجبور شده‌اند که مراسم ازدواج فرزندانشان را به خارج از این منطقه منتقل کنند تا از آثار و تبعات محاصره ظالمانه منطقه دراز در امان بمانند.

در منطقه دراز امروز، مسئولان امنیتی فقط محاصره امنیتی خود را اعمال نمی کنند بلکه هر شهروند بحرینی را که خواسته باشد، به هر دلیلی وارد این منطقه شوند، بازداشت می کنند. دهها نفر از کسانی که – از ورود از طریق 2 ورودی باقی مانده در منطقه دراز منع شده‌اند- تلاش کرده‌اند تا پای پیاده برای دیدار با بستگان خود وارد منطقه دراز شوند اما آنها بازداشت شده و از آنها تعهد گرفته شده است که بار دیگر در این منطقه یا اطراف آن دیده نشوند.

در صحنه ظالمانه دیگری، یک خانواده ساکن دراز مجبور است که خودروی خود را کنار پاسگاه نیروهای امنیتی پارک کرده و از خودرو پیاده شده و پای پیاده از محدوده پاسگاه عبور کرده و در آن طرف پاسگاه سوار بر خودروی دیگر برای رفتن به خانه خود شود؛ زیرا ورود خودروهای خود ساکنان منطقه دراز به این منطقه نیز ممنوع است.

بعد از گذشت 66 روز از محاصره منطقه دراز، روشن شده است که رژیم بحرین به انتقام گیری خود نه فقط از اهالی این منطقه بلکه اکثریت مردم این کشور و خواسته های مشروع آنها ادامه می دهد و در راستای بکارگیری شیوه های مختلف سرکوبگری، امروز زندگی اجتماعی اهالی این منطقه را فلج می کند که قبلگاه آنها از 20 ژوئن محله الحیدریه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.