رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد برخی محصولات صنعتی خریداری شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند و آلودگی صنعتی به صورت نهادینه شده در زیرساخت آن وجود داشته است.

محصولات صنعتی خریداری شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور درحاشیه مراسم معارفه فرمانده ارشد اچ. اس .ایی پتروشیمی ماهشهر در جمع خبرنگاران گفت: مجتمع های پتروشیمی از مجموعه هایی هستند که کنترل فرآیندهای صنعتی آن بوسیله سامانه های کنترل صنعتی انجام می شود و سامانه های کنترل صنعتی به عنوان اسکادا می تواند مورد حمله و نفوذ سایبری قرار گیرند و اگر با دستورهایی خلاف دستورهای منظمی پیش بینی شده در برنامه از طریق ویروس به آنها داده می شود، ممکن است برای مجموعه ایجاد خطر کند.

وی منشاء ورود ویروس های صنعتی را به مجتمع های پتروشیمی استفاده از نرم افزارهای صنعتی وارداتی برشمرد و گفت: این نرم افزارها ، هنگام نصب ، آلودگی ایجاد کرده بودند؛ البته در برخی از این محصولات آلودگی ویروسی بصورت نهادینه در آنها طراحی شده که موجب آلودگی مجتمع های پتروشیمی شده بود.

وی با اشاره به مقاله آمریکایی‌ها در نیویورک تایمز مبنی بر این که در برخی زیرساخت ها حس گرهای الکترونیکی بکار می بریم، گفت: چندی پیش آمریکایی ها مدعی کاشت ایمپلنت ها در زیرساخت های صنعتی کشور شده بودند که البته موفق نشدند چراکه این زیرساخت های آلوده را کشف و غیر فعال کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورخاطرنشان کرد: مجتمع های پتروشیمی جزو مجتمع هایی به شمار می آیند که کنترل های صنعتی در این مکان ها توسط سامانه کنترل صنعتی انجام می شود. بنابراین دستورات منظم کنترلی باید به این سامانه داده شود تا در صورت تهدید و حمله نتوانند خطری ایجاد نمایند.

جلالی حوادث اخیرآتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر را با حملات سایبری و ویروس های آلوده صنعتی مرتبط ندانسته و گفت: کشف این ویروس های صنعتی ربطی به حوادث آتش سوزی های اخیر ماهشهر نداشته و در جمع بندی سازمان پدافند غیرعامل از حوادث آتش سوزی مجتمع های پتروشیمی به حمله سایبری نرسیدیم.

وی با اشاره به انتصاب سید امید شهیدی نیا به عنوان فرمانده ارشد اچ.اس.ایی پدافند غیر عامل در ماهشهرگفت: در زمان حاضر 50 مجتمع پتروشیمی و شیمیایی در کشور وجود دارد که با هر سانحه ای دچار خطر و آتش سوزی می شوند بنابراین لازم بود فرمانده ای از جنس صنعت و کار مدیریت، فرماندهی صنعتی را برعهده گیرد و هم هماهنگی داخلی و بیرونی با استان ها را برعهده داشته باشد و با برنامه ریزی و آموزش کار را دنبال کند.

جلالی اظهار امیدواری کرد که شهیدی نیا با طرح ریزی ها و آموزش های لازم و نیز فراهم سازی تجهیزات و امکانات لازم بتواند هنگام بروز حوادث به ما کمک کند.

وی از انتصاب فرمانده هان دیگر مجتمع های پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: به زودی برای دیگر مجتمع های صنعتی پتروشیمی کشور فرمانده معرفی خواهیم کرد.

جلالی درباره وضعیت فعلی پدافند غیرعامل کشور نیز اظهار کرد: پدافند غیرعامل همچون تابلویی عمومی است که می گوید تهدید دشمن همواره بطور دائمی وجود دارد و تمام شدنی نیست و اگر دراین زمینه حادثه ای نداشته باشیم این نشان دهنده آن است که توانسته ایم درحوزه پدافند غیرعامل خوب عمل کنیم و حتی در حوزه پدافند سایبری نیز اقدامات خوبی به انجام رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.