ترکیه لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک را به فاصله گرفتن مقامات بلند پایه آلمانی از قطعنامه نسل کشی ارامنه تصویب شده در پارلمان این کشور منوط دانست.

گروکشی ترکیه و آلمان بر سر قطعنامه نسل کشی ارامنه و پایگاه اینجرلیک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مناقشات بین آنکارا و ترکیه بر سر ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه بالا گرفته است.

"توماس اوپرمن"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه هوایی به آنکارا اولتیماتوم داده و تهدید کرده است که اگر این ممنوعیت لغو نشود ارتش آلمان از اینجرلیک عقب نشینی می کنند.

البته ظاهرا ترکیه در برابر چنین تهدیداتی از طرف آلمان خود را بی تفاوت نشان می دهد.

به اعتراف وزارت دفاع آلمان اینجرلیک از نظر نظامی بهترین پایگاه برای سربازان آلمانی است.

به نوشته نشریه "فوکوس" آنکارا یک تلاش جدید برای اخاذی از آلمان را آغاز کرده است.

هفته نامه "اشپیگل" با استناد به محافل دیپلماتیک گزارش داد، آنکارا اعلام کرده است که ممنوعیت دیدار از اینجرلیک برای نمایندگان پارلمان آلمان در صورتی لغو می شود که دولت آلمان در بالاترین سطوح از قطعنامه نسل کشی ارامنه تصویب شده توسط پارلمان آلمان فاصله بگیرد.

بر این اساس آنکارا ترجیح می دهد که آنگلا مرکل یا وزیر امور خارجه آلمان شخصا  از این قطعنامه فاصله بگیرند.

پارلمان آلمان در شروع ماه ژوئن قطعنامه‌ای را که بر اساس آن کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی توسط امپراتوری عثمانی را نسل‌کشی می‌دانسته، تصویب کرد.

پس از آن رئیس جمهور ترکیه درباره عدم مشارکت مرکل در بحث ها درباره قطعنامه کشتار ارامنه در پارلمان این کشور ابراز دلسردی کرده و قطعنامه پارلمان آلمان در این باره را بی ارزش خواند.

ترکیه کمی بعد از تصویب این قطعنامه دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک را ممنوع کرد. هواپیماهای شناسایی آلمان که در این پایگاه هوایی مستقر هستند در عملیات های شناسایی در عراق و سوریه برای ائتلاف ضد داعش اطلاعات جمع آوری می کنند.

تا به حال تمام تلاش های دیپلماتیک برای لغو ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از اینجرلیک با شکست مواجه شده است. در ماه جولای تلاش صدر اعظم آلمان در این راستا نیز با شکست مواجه شده و از طرف رئیس جمهور ترکیه رد شد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل آنکارا بدون فاصله گرفتن مقامات دولت آلمان از قطعنامه نسل کشی ارامنه نمی خواهد این ممنوعیت ملاقات را لغو کند.

ترکیه و ارمنستان مدت‌هاست که بر سر قتل عام دوران جنگ جهانی اول با یکدیگر اختلاف دارند.ارامنه می‌گویند، 1.5 میلیون از هموطنانشان بین سال‌های 1915 و 1917 همزمان با فروپاشی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند و قصد دارند این قتل عام از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شود.

هفته نامه اشپیگل به نقل از یک دیپلمات بلند پایه ترک نوشت که دولت آلمان باید این مسئله را آشکار کند که اصطلاح نسل کشی ارامنه هیچ اهمیت و مفهوم خاص قانونی ندارد.

اینکه آیا برلین به این خواسته ترکیه تن می دهد در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان سفری به آنکار را در برنامه خود قرار داده است. در ضمن در حاشیه نشست جی بیست در چهارم و پنجم سپتامبر نیز احتمالا دیدار دیگری بین صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور ترکیه وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.