قدس آنلاین- بیرجند: مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۱ هزار نفر از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند گفت: این جامعه سخت‌کوش ۳۴ درصد از تولیدات دامی و ۲۵ درصد از صنایع دستی خراسان جنوبی را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان جنوبی ۵۹ درصد محصولات دامی وصنایع دستی را تولید می کنند

غلامرضا قوسی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین دربیرجند افزود: یکی از مهم‌ترین مأموریتهای اداره کل امور عشایری تأمین آب به عشایر است که در این راستا بخشی از اعتبارات به این امر اختصاص یافته است.

وی  بیان کرد: با توجه به خشکسالهای اخیر کم آبی برای عشایر و دامهای آنها از مشکلات اساسی است و از ابتدای امسال تا پایان مردادماه 65 هزار متر مکعب آب شرب برای عشایر خراسان جنوبی حمل شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت دو هزار کیلومتر مرمت ایل‌راه‌های عشایری انجام شد که در ایام سال در چند مرحله مرمت ایل‌راهها انجام می‌شود.

قوسی به پروژه‌های هفته دولت اشاره کرد و افزود: بیشتر پروژه‌های امور عشایری در هفته دولت مربوط به آبرسانی، تأمین منابع آب شرب انسان و دام است که در این راستا 15 ریز پروژه با اعتبار بیش از 890 میلیون تومان بهره‌برداری شد.

وی اظهار داشت: بیش از 981 خانوار عشایری از مزایای این 15 پروژه‌ها بهره‌مند شدند و از مبلغ 890 میلیون تومان، مبلغ هفت هزار و 720 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، 750 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و مابقی به صورت خودیاری عشایر تأمین شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: 81 هزار نفر از جمعیت استان را عشایر تشکیل داده و این جامعه سخت‌کوش 34 درصد از تولیدات دامی و 25 درصد از صنایع دستی خراسان جنوبی را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 10 هزار تن تولیدات مختلف شامل 9 هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی، 300 تن کرک و مو و هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان جنوبی تولید شد.

وی تصریح کرد: در این مدت 800 میلیارد ریال ارزش تقریبی تولیدات عشایر خراسان جنوبی بود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: خشکسالیهای 17 ساله زندگی عشایر را تحت تأثیر قرار داده و به دنبال تنوع بخشی به فعالیتهای جامعه عشایری هستیم.

قوسی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیتهای عشایر از دامداری به بخشهای مشاغل خرد و زراعت سوق داده شده است گفت: اما هم‌چنان آموزش به خانوارهای عشایری لازم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.