شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش النجبای عراق با تأکید بر نقش مخرب ائتلاف آمریکایی، گفت که نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) توانایی آزادی موصل را بدون کمک دیگران دارند.

بسیج ایران الگوی الحشد الشعبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ،  نشست خبری شیخ «اکرم الکعبی» دبیر کل جنبش النجبای عراق صبح امروز (یکشنبه) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

الکعبی در این نشست با قدردانی از حمایتهای جمهوری اسلامی از عراق در مبارزه با تروریسم گفت: دشمن بزرگی مقابل ماست و کشورهایی که حامی آنها هستند دولتهای بزرگی هستند.

وی افزود: این گروه‌ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و آمریکا از طریق قطر عربستان و ترکیه این گروه‌ها را هدایت می‌کند.

کعبی ادامه داد: پیروزی‌های بزرگی که بدست آوردیم در مقابل پشتیبانی بسیار بزرگی که این گروه‌ها دریافت می‌کنند ثابت می‌کند که ما در مسیر پیروزی هستیم.

دبیر کل جنبش النجبای عراق گفت: امروز در یمن از ابتدای جنگ عربستان هیچ نتیجه‌ای کسب نشده بلکه در باتلاق یمن گیر کرده و پیش از آن هم کشورهای دیگر در این باتلاق گیر کرده بودند. امروز یمن در مسیر درستی قدم برداشته است

وی ادامه داد: در سوریه آنها روی شکست دمشق ظرف چند ماه حساب می‌کردند اما چند سال است با کمک برخی کشورها مقاومت می‌کند. همین باقی ماندن دولت سوریه پیروزی بزرگی است.

کعبی تاکید کرد: در عراق هم این تصور را داشتند که نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش کافی نیست و آنها نیازمند آمریکا خواهند بود ولی به لطف خدا الحشد الشعبی شکل گرفت که دستاوردهای زیادی به همراه داشت؛ برای همین می‌بینیم که بعد از پیروزی الحشد الشعبی کشورهای غربی با مزدوران خود که ما آنها را داعشی‌های سیاسی می‌نامیم به دنبال انحلال الحشد هستند.

دبیر کل جنبش النجبای عراق افزود: برای آزادی مناطق نیاز به سالها تلاش بود اما الحشد الشعبی پیروزیهای بزرگی ظرف این مدت به دست آورده و به دروازه های موصل رسیده است.

وی در خصوص ورود نیروهای ترکیه به سوریه گفت: امروز رابطه بین ترکیه و اسرائیل روشن شده است و اخوان المسلمین در ترکیه نماینده کشورهای غربی هستند و اعتقاداتشان همان اعتقادات تکفیری‌ها در سوریه است و ارتباطاتشان با کشورهای غربی را همان ارتباطات تروریستها با غربی‌ها می‌دانیم.

کعبی افزود: برای همین ترکیه هم برنامه‌های توسعه طلبانه در سر دارد و ورود نیروهایش به جرابلس اشغال است و همان کاری که در موصل انجام شد. ترکها در دخالتشان در سوریه و عراق اشتباه می‌کنند و قطعا جواب ما بعد از آزادی موصل دردناک است و این گروه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهیم.

ائتلاف آمریکایی هیچ دستاوردی نداشته است

وی در خصوص ورود احتمالی نیروهای آمریکایی به عراق و پایگاه «القیاره» گفت: از ابتدای اشغال عراق و تشکیل ائتلاف ضد داعش هیچ دستاوری ندیدیم بلکه حضور آنها مانع دستاوردهای الحشد الشعبی بوده.

ما چندین بار با دولت عراق صحبت کرده و گفتیم حضور نیروهای خارجی را نمی‌پذیریم اما فشارهای بسیاری که از سوی داعشی‌های سیاسی و فشار خود آمریکا باعث حضور آنها در القیاره شده است. حتی خود آمریکایی‌ها وقتی با القاعده مبارزه می‌کردند به اعترافشان 90 درصد این شهر نابود شد. اما زمانی که الحشد الشعبی وارد شد خسارات وارد شده بیش از 20 درصد نبود. الحشد الشعبی در عملیاتهای خود بسیار مراقب مردم و زیرساختهاست.

وی افزود: داعشی‌های سیاسی در عراق با وجود آنکه آمریکا فلوجه را نابود کرد چیزی نگفتند اما حالا اعتراض می‌کنند به عملیاتها اعتراض می‌کنند. نیروهای الحشد الشعبی امروز این امکان را دارند که بدون کمک دیگران موصل را آزاد کنند.

سفیر سعودی کار اطلاعاتی می‌کند

دبیر کل حرکت النجبای عراق در خصوص نقش پنهانی «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق گفت: الحشد الشعبی از گروههای مقاوم تشکیل شد لذا رابطه خوبی بین آنها و آمریکا و اسرائیل و عربستان نیست. گروههای مقاومت توانستند به آمریکا ضربه بزنند. این کشورها برای کل منطقه برنامه دارند و این انتظار را داشتند که داعش برای مدت طولانی در منطقه باقی بماند اما ایجاد الحشد الشعبی و مقاومت در مقابل انها باعث شد تلاش کنند که الحشد را تضعیف کنند که این موضوع از طریق دواعش سیاسی دنبال میشود. به همین دلیل صداهایی برای فروپاشی الحشد بلند شده است.

نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند الحشد الشعبی را از بین ببرد. الان تلاش دارند تا مانع حضور الحشد الشعبی در آزادسازی موصل شوند.

الکعبی درباره شخص سفیر عربستان در بغداد گفت: السبهان یک شخصیت اطلاعاتی است و نه سیاسی و از ابتدا هم وجود او در عراق مطلوب نبود و تمام فعالیتهای او در عراق امروز در جهت نادرستی است. کارهای اطلاعاتی او هیچ ارتباطی به فعالیتهای دیپلماتیک ندارد. حضور او سودی برای عراق ندارد و کسانیکه اطراف او را گرفته‌اند همان افرادی هستند که خواهان انحلال الحشد الشعبی هستند.

با جریان تکفیر باید مبارزه فرهنگی کرد

وی در خصوص اینکه اوضاع منطقه به چه سمتی پیش می‌رود و چطور می‌توان در مقابل تحولات خبیثانه ایستاد گفت: افکار تکفیری که عقاید مخالف را بر نمی‌تابند هیچ ارتباطی با اسلام حقیقی ندارند. گروه‌های تکفیری به دنبال بد نام کردن اسلام هستند. باید اهداف این پروژه تکفیری را مشخص کنیم و روش نظامی روش اصلی برای مقابله با این تفکر نیست بلکه مقدمه است و برای مبارزه با ان باید اسلام را از نو به انها نشان داد که جز با وحدت اسلامی میسر نیست و این وحدت میتواند پیروزی را به دست اورد. ملتهای مسلمان باید به وحدت ایمان اورند تا بدینوسیله بر اندیشه تکفیری و حکومتهای دست نشانده پیروز شوند. اسلام با اندیشه تسامح آمده و نه با اسلحه. نیاز به یک انقلاب فکری داریم تا بتوانیم با این اندیشه تکفیری مقابله کنیم.

نقش سردار سلیمانی در عراق

شیخ اکرم الکعبی درباره نقش سردار سلیمانی در وحدت مقاومت در عراق گفت: حضور سردار سلیمانی به درخواست رسمی دولت عراق انجام گرفت. درخواست رسمی به ایران ارسال شده. ایشان در تمام عملیات‌ها حضور مستشاری داشتند و ما به وجود ایشان و همکارانشان نیاز داریم.

 دبیر کل حرکت النجبای عراق: ما اعتقادی به مرزهای زمینی نداریم و اعتقادمان به مرزهای آسمانی است و قاسم سلیمانی بخشی از جبهه مقاومت در تمام دنیاست.

الحشد الشعبی با خود زندگی می آورد

وی افزود: در مقایسه الحشد الشعبی و ائتلاف آمریکایی می‌توان به عملیات الرمادی از سوی آنها و عملیات بیجی فلوجه و تکریت اشاره کرد که بعد از عملیات الرمادی هیچ ساختمانی نبود تا پرچم عراق را بر آن بر افرازیم و تا کنون آوارگان بازنگشته‌اند. اما در مقابل وقتی الحشد وارد تکریت شد میزان تخریب کمتر از 20 درصد بود. خسارت غیر نظامی وجود نداشت و مردم دوباره به خانه‌هایشان بازگشتند و تمام زیرساختها سالم است و روند عادی زندگی ادامه دارد و در فلوجه نیز با آزادی هر محله مردم به خانه هایشان باز می‌گشتند. الحشد الشعبی با خود زندگی می آورد ولی ائتلاف نابودی زندگی را به همراه دارد.

الکعبی در خصوص آموزش الحشد الشعبی از سوی حزب الله لبنان گفت: روابط مستحکمی از ابتدای اشغال عراق وجود داشت و بسیاری از نیروهای ما بدست حزب الله آموزش دیده اند و امروز هم خدمات مشاوره‌ای می‌گیریم.

اگر برخی سیاسیون نبودند عراق تا کنون آزاد شده بود

وی در خصوص تنشهای سیاسی و استیضاح خالد العبیدی وزیر دفاع عراق و تاثیر آن بر عملیات موصل گفت: ارزیابی ما نشان می‌دهد این برکناری هیچ تاثیری بر عملیات موصل نخواهد داشت. به این دلیل که هماهنگی کامل بین ارتش و پلیس و الحشد وجود دارد و فرماندهان و اتاق عملیات پابرجاست.

جنگ روانی علیه الحشد الشعبی از ابتدای مقاومت در مقابل داعش وجود داشته است و باید گفت که این موضوع اثر خود را بر عملیاتها گذاشته اما هیچ تاثیری بر روحیه مقاومت نداشته است. پشتیبانی برخی سیاسیون از این جنگ روانی مانع بسیاری از عملیاتها شد که اگر نمی‌شد ما امروز شاهد آزادی عراق به طور کامل بودیم. رابطه اهل سنت و الحشد الشعبی هم خوب است چرا که از همه طوایف عراقی در الحشد الشعبی حضور دارند از جمله سنی، مسیحی و شیعه.

او تأکید کرد: یکی از نگرانی‌های دشمنان ارتباط اهل سنت با الحشد الشعبی در غرب عراق است و به همین دلیل تلاش می‌کنند مانع این ارتباط شوند.

وی در خصوص قانون عفو عام در عراق گفت: باید باشد اما باید مشروط دنبال شود. الان بسیاری از افراد هستند که در مقابل آمریکایی‌ها مقاومت کردند. مقاومانی که در زمان اشغال زندانی شدند باید در اولویت قرار گیرند.

ما نمی‌پذیریم که بهای اشکهای مادران عراقی و خونهای عراقی‌ها با تفاهمات سیاسی از بین برود. باید ضامن آزادی مقاومان باشیم ولی اجازه ندهیم دزدها آزاد شوند. طارق الهاشمی نیز در راس این تروریست‌ها قرار دارد.

الکعبی درباره روابط جنبش النجبا و جریان صدر گفت: رابطه ما با جریان صدر بسیار خوب است. ما با گردانهای السلام مشارکت خوبی داشته‌ایم که تحت فرماندهی مقتدی صدر هستند.

امام خمینی صدها سال از نسل خود جلو بود

وی در خصوص الگوگیری مقاومت از اندیشه امام خمینی و نقش جنبش‌های اسلامی در آینده منطقه گفت: امام خمینی فردی مصلح بود که صدها سال از نسل خود جلو بود و ما هم پیرو خط ایشان هستیم. شهیدان صدر هم افتخار به این حرکت در مسیر امام داشتند.

دبیر کل جنبش النجبای عراق درباره حضور نیروهای الحشد الشعبی در سوریه گفت: الحشد شعبی به عنوان یک نیرویی تحت نظر دولت عراق و نخست‌وزیری در سوریه حضور ندارد؛ بلکه گروههای مقاومت عراقی به طور مستقل در آن‌جا حضور دارند که این با موافقت دولت سوریه است.

موعد آغاز عملیات موصل

درباره اینکه عملیات موصل چه زمانی خواهد بود افزود: به دلایل نظامی نمی‌توانم زمان شروع را اعلام کنم و بزودی دولت اعلام می‌کند و قول میدهم ظرف مدت کوتاهی این شهر آزاد می‌شود. سران داعش دستور صادر کرده‌اند تا عملیاتهای امنیتی انجام دهند و باید فعالیتهای فرهنگی خود را افزایش دهیم. پایتخت داعش رقه است و با توافق سوریه اگر بتوانیم در رقه و دیر الزور عملیاتهای خود را ادامه دهیم پیروزی بزرگی است زیرا این شهرها در مرزهای عراق هستند.

حضور ترکیه در عراق و سوریه

کعبی در خصوص اینکه چرا ترکیه از داعش در سوریه حمایت می‌کند اما برای حضور در عملیات موصل تلاش میکند اظهار داشت: ترکیه هم در عراق و هم سوریه تلاش می‌کند حضور داشته باشد و آنها به طور تاریخی به موصل طمع دارند و فعلا حضورشان در موصل محدود است و تلاش می‌کنند گروهی موسوم به الحشد الوطنی را فعال کنند و همان داعشی‌های سیاسی را تقویت می‌کنند. الحشد الوطنی پیروزی چندانی بدست نخواهد آورد چرا که یک گروهی است که از سوی طرف‌های خارجی ایجاد شده و نه داخلی

وی در پاسخ به اینکه چرا نظامیان ترک در اقلیم کردستان مستقر شدند گفت: دولت عراق در مناطق حضور ترکیه حضور نظامی ندارد و این ضعف دولت مرکزی است که مقامات اقلیم توانستند حرف خودشان را به کرسی بنشانند. دلیل ضعف سیاسی موجود نظامی است که آمریکایی‌ها تحمیل کردند بعد از اشغال که نظامی طائفی در این کشور شکل گرفت.

الگو گیری الحشد الشعبی از نیروی بسیج ایران

دبیر کل حرکت النجبا در پاسخ به این سوال که آیا الحشد بعد از ازادی موصل باقی می‌ماند و اینکه چقدر از بسیج ایران الگو گرفته گفت: دلیل پیروزی الحشد الشعبی مبتنی بر الگویی بود که از بسیج مردمی در ایران گرفته بود. قانونی که «حیدر العبادی» برای حمایت از الحشد صادر کرد مثبت است اما باید روح مقاومت حفظ شود زیرا در غیر اینصورت ممکن است تبدیل به یک جسم بی روح شود. گروههای مقاومت بعد از آزادسازی موصل باقی خواهد ماند یا با نام الحشد الشعبی یا تحت عناوین دیگر.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.