قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: تعداد زنان متجاهر خیابانی در خراسان رضوی رو به افزایش است.

آمار زنان متجاهر خیابانی رو به افزایش است

 

با وجودی که مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی روز گذشته در نشست خبری اعلام داشت که بهزیستی و نیروی انتظامی به ساماندهی و جمع آوری زنان معتاد می‌پردازند اما بر افزایش آمار زنان متجاهر خیابانی نیز صحه گذاشت.

زهرا فرشته حسین‌زاده سلجوقی بیان داشت:اگر چه آمار اعتیاد زنان افزایش قابل پیش بینی نداشته اما با توجه به حساسیت نقش زن در خانواده و اجتماع، اعتیاد زنان نسبت به مردان آسیب‌های مضاعفی به جامعه می‌زند.

او همچنین با اشاره به رشد خشونت علیه زنان و کودکان در خراسان رضوی بیان کرد که طی سه ماهه اول امسال خشونت خانگی علیه کودکان و زنان رشد یافته است.

او افزود: خشونت خانوادگی علیه زنان و کودکان در این استان سومین خشونت احراز شده است با این حال هیچ کس آثار روانی این خشونت را بررسی نکرده است.

*آمار رو به رشد زنان سرپرست خانوار

وی حتی تصریح کرد که آمارها نشان می‌دهند خانواده‌هایی که زنان سرپرستی آن‌ها را دارند در استان ما نسبت به خانواده‌هایی با این موقعیت در کشور افزایش یافته است که در این خصوص مهاجر پذیری از عوامل برجسته این مهم است.

او بیان کرد: درحوزه زنان سرپرست خانوار شغل زنان اجبار آن‌هاست نه انتخاب آن‌ها.

وی در این خصوص تصریح کرد: اگر چه آمارهای این دفتر شامل مجموع زنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است، اما به این آمار باید زنانی را که برای کمک به این دو نهاد مراجعه نکرده اند و یا در نوبت دریافت کمک هستند نیز افزود.

با این حال وی اذعان داشت :طبق بررسی‌های بنیاد ملی نخبگان، 60 درصد از هزارو 153 نخبه شناسایی شده در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند.

او با تأکید داشتن بر مشکلات زنان استان،  یادآور شد :سن امید به زندگی در زنان خراسان رضوی در سال 91 سه سال پایین تراز نرم کشوری بود که اکنون به 8/76 درصد افزایش یافته است.

وی در این زمینه اضافه کرد: با اینکه اغلب مردان به دلیل سوانح و حوادث فوت می‌کنند، در مقابل طبق گزارش‌ها اغلب زنان به دلیل بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته فوت می‌کنند.

* ورود موفق زنان استان به حوزه صنعت و معدن

زهرا فرشته حسین‌زاده سلجوقی علاوه بر این اظهار داشت: با توجه به نقش بی بدیل زنان در روند رشد توسعه اقتصادی به مهیا کردن زیر ساخت‌ها پرداختیم به طوری که اکنون در حوزه صنعت و معدن 150بانوی کارآفرین در خراسان رضوی داریم و طبق آخرین یافته‌ها زنان موفق تر از مردان به حوزه صنعت و معدن ورود پیدا کرده اند که مهم ترین دلیل آن هم توقع پایین و پیگیری‌های مکرر آن‌ها ست.

وی در مورد اشتغال زنان خاطر نشان کرد: سال گذشته نرخ بیکاری زنان درکشور 9/18درصد بود که همین آمار در استان 9/12 درصد اعلام شد اما نرخ مشارکت اقتصادی زنان با اینکه در کشور 2/13 بود، در استان 1/18 اعلام شد که نشان از بهبود آن نسبت به آمار کشور دارد.

*افزایش جمعیت و فروش کودکان

او اضافه کرد: با توجه به ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در خصوص افزایش جمعیت، کارگروهی در مورد جمعیت و سلامت تشکیل شده که با اولویت افزایش جمعیت سیاست‌های تسهیل این امر را در دست اجرا دارد.

البته در مورد موضوع افزایش جمعیت، وی پرداختن به آسیب مربوط به افزایش فروش نوزادان و کودکان را در اولویت ندانست!

او علاوه بر این اشاره داشت که کلینیک‌های سلامت زنان قرار است به صورت پایلوت در چند استان اجرا شود که یکی از استان‌ها هم خراسان رضوی است.

وی تعداد سمن‌های حوزه زنان در استان را 175 مورد عنوان کرد و یادآور شد: سمن‌های تشکیل شده در دولت یازدهم بین 30 تا 35 مورد بودند .

وی از میزان فعالیت سمن‌های این حوزه اظهار نارضایتی کرد.

او البته به این مهم اشاره کرد که در حوزه زنان و کودکان آسیب دیده از سمن‌ها و ظرفیت تشکل‌های غیر دولتی کمک گرفته اند.

وی یکی از دغدغه‌های دولت یازدهم را دختران بازمانده از تحصیل عنوان کرد و بیان داشت که با کمک بهزیستی،آموزش و پرورش  و کمیته امداد برای توان افزایی خانواده‌ها گام‌های مثمری برداشته اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.