قدس آنلاین-ساحل عباسی: دشمنان درصدد بزرگ نمایی آسیب های اجتماعی و بهره برداری رسانه ای آن هستند اما بدین معنا نیست که با خوش بینی واقعیت های جامعه را به فراموشی بسپاریم.افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر خبری دردناک است اما به بهانه های مختلف نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود و با خوش بینی غیر واقعی والدین و جامعه را از آمارهای واقعی دور نمود.

نباید از واقعیت اعتیاد دانش آموزان فرار کرد/ با شناخت عوامل و آگاهی بخشی از گرایش نوجوانان به مواد مخدر پیشگیری کنید

چندی پیش علی مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این پرسش که در گذشته آمارهایی در خصوص اعتیاد دانش آموزان ارائه می شد که با اعتراض آموزش و پرورش مواجه شد وی در پاسخ به این سوال گفت که در دو سه ماه اخیر ابلاغ کردیم که تحت هیچ شرایطی آمار اعتیاد دانش آموزان در رسانه ها اعلام نشود بلکه به صورت مکتوب و محرمانه به وزارت آموزش و پرورش اعلام شود تا راهکاریها لازم توسط این وزارت خانه اندیشیده شود. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با حمید هنرجو پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا رسانه ای نشدن آمار اعتیاد دانش آموزان موجب کاهش آمار اعتیاد دراین رده سنی خواهد شد و تبعات عدم رسانه ای شدن موضوع مخرب اعتیاد در بین نوجوانان وجوانان چیست؟؟

حمید هنر جو پژوهشگر فرهنگی واجتماعی با اشاره به اینکه مربیان آموزشی مدارس به عنوان مربیان فکری دانش آموزان نقش خطیری در کاهش گرایش آنها به مواد مخدر دارند می گوید:  آنچه که در اظهار نظرهای کارشناسان شنیده می شود تاکید مضاعفی است به خانواده ها ، آموزش و پرورش و سایر نهادهای اجتماعی بر حفاظت و پشتیبانی بیشتر از نسل جوانی که آینده این مرز و بوم به شمار می روند. متاسفانه آمارها حاکی از افزایش گرایش نوجوانان وجوانان به مصرف مواد مخدر است از این رو آنچه که مورد توجه کارشناسان قرار داد توجه به ابعاد مختلف دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر و ارائه راه های کاربردی مبارزه با این آسیب اجتماعی است. کاهش سن گرایش به مواد مخدر که این روزها به دبیرستانها رسیده  زنگ خطری جدی است تا والدین ، اولیای مدارس و مسئوولین را متوجه این موضوع کند که دانش آموزان از خانه تا مدرسه و جامعه   باید تحت نظارت های نامحوس قرار بگیرند  تا گرفتار وادی خطرناک اعتیاد به مواد مخدر نشوند. مدارس خانه دوم تمام دانش آموزان است و دانش آموززمان زیادی را برای کسب علم و دانش زمان  در مدرسه می گذراند بنابراین مربیان و مدیران تربیتی ،آموزشی همانند والدین نقش خطیر تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند بنحوی که می توان آنها را  والدین فکری و تربیتی دانش آموزان عنوان نمود. دغدغه های زندگی و گرفتاریهای اقتصای و معیشتی والدین فرصت بودن در کنار فرزندان را از آنها گرفته است بنابراین اولیای آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش عهده دار وظیفه ای سنگین تر از دهه های قبل هستند تا در مسیر پیش رو به تربیت نسلی همت بگمارند که عاری از وسوسه های تخریبی چون گرایش به مواد مخدر باشند.

وی با بیان اینکه هر چند گرفتاریها و دغدغه های زندگی زیاد است اما  این مساله توجیه خوبی برای غفلت از تربیت صحیح فرزندان نیست اظهار می دارد: مسلما گرفتاریهای زندگی توجیه قابل قبولی برای عدم رسیدگی نوجوانان وجوانان به مساله تربیت فرزندانشان نیست چرا که آموزه های دین اسلام به این نکته مهم پرداخته است که  والدین نقش مهم و برجسته ای در تربیت فرزندانشان  بر عهده دارند بنابراین این والدین هستند که باید در کنار والدین تربیتی و فکری فرزندشان در خانه دوم که همانا مدرسه است بیش از پیش به موضوع مواد مخدر و راه های جلوگیری از گرایش فرزندان به آن توجه نمایند. هر چند برخی اظهار می دارند که معلمان نیز فرزندانی دارند بنابرایندغدغه های خاص زندگی خود را دارند اتفاقا این موضوع به بحث تربیت بهتر دانش آموزان و باز خوانی و بازیابی راه های مبارزه با مصرف مواد مخدر به معلمان کمک می کند چرا که آنها نیز خود پدر و مادر هستند و به این موضوع واقف هستند که اگر یکی از دانش آموزان خود را از دام اعتیاد برهانند مسلما قدمی در نجات فرزند یا فرزندان خود از گرایش به مواد مخدربرداشته اند.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به نقش رسانه ها بخصوص شبکه های اجتماعی خاطر نشان شد: مساله مهمی که باید مورد توجه دست اندرکاران و مسئوولان قرار بگیرد موضوع گسترش دنیای ارتباطات و اطلاعات است بنحوی که دنیای پیرامون ما سالهاست با تاثیر گذاری رسانه ها و تسخیر افکار عمومی اداره می شود . در واقع امروز مردم گرداننده رسانه ها هستند همانگونه که مردم گردانندگان اصلی شبکه های  مجازی هستند و یکدیگر را در جریان اخبار و رویدادهای مهم قرار میدهند شاید این مساله چندان غیر واقعی نباشد که امروز برخی از رسانه های مکتوب از مردم در انتقال اخبار و اطلاعات  یک قدم عقب ترهستند. مسلما اینکه اگر بخواهیم با عدم رسانه ای کردن بخشی از واقعیت آسیب های اجتماعی امروز بر آن سرپوش بگذاریم عملی جز فریب خود نیست چرا که همین مردم خود منعکس کننده اخبار و اسیب های اجتماعی پیرامون ما هستند بنابراین خودداری از انتشار برخی اخبار همانند آمار گرایش نوجوانان  وجوانان به مواد مخدر به نوعی می تواند نوع نگاه مردم را به مسئوولین وحتی رسانه ها تغییر دهد بنحوی که اسباب سلب اطمینان آنها را فراهم نماید از این رو لازم است مسئوولین قبل از اینکه نگران ارائه آمار گرایش نوجوانان وجوانان دبیرستانی به مواد مخدر باشند با نگاه اصلاحی به این موضوع ورود کرده و برای تعدیل آسیب ها به دنبال راهکار مناسبی باشند. بی شک پرده کشیدن بر روی واقعیت ها و اصرار بر کمرنگ نشان دادن آنها نه تنها راهکار مطلوبی نیست بلکه تنها پاک کردن صورت مساله ای است که در آینده نه چندان دور به مساله  ای حل نشدنی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه هرگز نباید آسیب های اجتماعی را بزرگ کرد گفت: یقینا دلسوزان نظام مخالف بزرگ نمایی آسیبهای اجتماعی هستند هرچند پرداختن به آن در ابعاد واقعی وظیفه یکایک مسئوولین است اما بزرگ نمایی معضلات دقیقا همراه شدن با دشمن و رسانه های معاند خارج نشین است .آنها  منتظر هستند تا با در هر فرصت و هر حادثه ای  به آرمانها وارزشهای انقلابی ایران اسلامی حمله کنند در حالی که برخی مسایل و مشکلات موجود نه تنها نتیجه سیاست های نظام نیست بلکه تنها نتیحه اهمال یک مدیردر بخش مربوطه است که دستاویز خوبی برای رسانه های معاند در ضدیت با نظام اسلامی و بزرگ نمایی آسیبها می شوند از ین رو لازم است که مخاطب و رسانه ها با هوشمندی تمام در برابر راهبردهای بزرگ نمایی و دشمنی های آشکار رسانه های دشمن موضع گیری دقیق و شفاف داشته باشند تا سیاست غرض ورزی دشمنان را نقش برآب نمایند.

وی در این باره افزود: پر واضح است که دشمنان از افزایش آسیب های اجتماعی و معضلات مختلف در راستای سیاست های ضد انقلابی و تهاجمی خود علیه ما استفاده می کنند از این رو انعکاس اخبار در جای خود بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر اخبار با شفافیت و در   سمت و سوی اصلاح و رسیدگی قانونی و تذکر به مسئولین امرمنتشر نشود و رسانه ها از انتشار اخبار صحیح خودداری کنند قطعا باید منتظر اقدامات رسانه های غرض ورز باشیم که با توجه به سیاست های خود از آن بهره برداری نموده وآمارهای خود خواسته اشان را به مردم تحمیل کنند. متاسفانه افزایش گرایش نوجوانان وجوانان به اعتیاد خبری دردناک است اما به بهانه های مختلف نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت ماند و با خوش بینی غیر واقعی جامعه را از آمارهای حقیقی محروم کرد. پرواضح است که عدم اطلاع رسانی موضوع گرایش دانش آموزان به مواد مخدر موجب عدم نگاه اصلاحی مسئوولین ؛ بی خبری و  عدم آگاهی والدین از موضوع اعتیاد فرزندانشان و بی اطلاعی مربیان آموزشی از این واقعیت است . پیشنهاد می شود مربیان آموزشی در کنار والدین ، متولیان آموزشی ، مسئوولان  کشوری ستاد موادمخدر وکادر نیروی انتظامی به جای فرار از واقعیت های موجود با شناخت عوامل آن ، بررسی راه های پیشگیری و مبارزه با این آسیب اجتماعی مبارزه نمایند تا محیط مناسبی  برای افزایش فعالیتهای سوداگران مرگ و تاثیر آنها بر نوجوانان و جوانان در مصرف مواد مخدرفراهم نشود.

وی در ادامه افزود: مسلما  نگاه واقع گرایی به این موضوع مهمترین مساله ای است که نباید نسبت به آن بی توجهی و غفلتی صور بگیرد همچنین نباید اهل قلم و رسانه ها را از انتشار یک واقعیت اجتماعی دردناک برحذر داشت چرا که این مساله موجب جدایی اهالی رسانه و مسئوولین امر خواهد شد. بدیهی است در لوای رفاقت رسانه ای و جامع نگر می توان به انعکاس حقایق جامعه پرداخت و اتفاقا با انعکاس صحیح آن  جامعه روزنامه خوان و  مخاطبان فضای مجازی را نسبت به آسیبها و خطرات و پیامدهای آن آگاه کرد.طرح این موضوع که رسانه حق ورود و انتشار اخبار آمار دانش آموزان معتاد را ندارد به این دلیل که ممکن است منشاء تشویق دانش آموزان به اعتیاد باشد درست نیست چرا که اراده انسانها به مراتب فراتر از این مساله است. یقینا انتشار صحیح این اخبار نه تنها باعث تشویش اذهان عمومی و یا تشویق نوجوانان و جامعه مخاطب نمی شود بلکه کمکی به مبارزه با آسیب های اجتماعی خواهد بود.  

پژوهشگر اجتماعی با انتقاد از مسئولین به دلیلی بی توجهی به برگزاری همایش های دانش آموزی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که منجر به ترویج مواد مخدر و افزایش آسیبهای اجتماعی شده ارتباطات اتو کشیده شده مسئوولان با نوجوانان و جوانان است به گونه ای که دیگر شاهد ارتباط صمیمی متولیان آموزش و پرورش و مسئوولان با دانش آموزان نیستیم. حتی اردوهای دانش آموزی که یادگارهای شهیدان رجایی و باهنر است  تعطیل شده و اصولا همایش های دانش آموزی ما صرفا نمک پاشیدن روی زخم هستند و تنها زمانی به یاد نوجوانان و جوانان می افتند که نزدیک ایام انتخابات است. به واقع دیگر از همایش های پژوهشی و سمینارهای یک روزه و همایش های هنری و روانشناسی  که حرف دانش آموزان و تبادل اندیشه آنها را به گوش مسئوولان برساند خبری نیست.

 وی درادامه افزود:  ستاد مبارزه با موادمخدرمی تواند با هم اندیشی واستفاده از  با جامعه هنرمندان؛ مولفان،  کارشناسان فرهنگی و  اجتماعی و با برنامه سازی  های مختلف حتی در قالب نمایش های یک دقیقه ای نوجوانان  و  جوانان را با مضرات مواد مخر آشنا کنند چرا که این  داستان ها و فیلم ها همانند تلنگری است که می تواندپوچی و بی هدفی اعتیاد به مواد مخدر را به نوجوانان و جوانان القا کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.