قدس آنلاین - آرش خسروانی: ممکن است با افزایش سن،سلامتی جسمانی تان به خطر بیافتد و توانایی ذهنی شما برای یادگیری مهارت های جدید کاهش یابد اما باید بدانید پیر شدن فوایدی هم دارد.

پیر شدن افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد

پژوهش تازه ای نشان می دهد در کنار جنبه های منفی بالا رفتن سن، با این افزایش سلامت روانی شخص از جمله حالت روحی، احساس خوشبختی و توانایی کنترل استرس فرد بهبود می یابد.

در بررسی  که بر روی 1500 فرد بین 21 تا 99 سال در شهر سن دیگو صورت گرفته است، محققان دریافته اند افرادی که دهه دوم زندگی خود را سپری می کنند بیش تر از افراد دیگر افسردگی و استرس دارند و افرادی که دهه 90 سالگی خود را می گذرانند نسبت به افراد دیگر بیش تر احساس خشنودی و رضایت مندی دارند.

محققان بیان کردند دلیل استرس بیشتر در گروه سنی 20 تا 40 سال فشار های روحی زیادی از جمله پیدا کردن شغل و شریک زندگی است.

دانشمندان بین سن و سلامتی ذهنی رابطه ای پیدا کردند:با افزایش سن احساس خوشحالی بیش تر می شود.

دیلیپ جست محقق ارشد این پژوهش می گوید:این نتایج بسیار جالب است ، هر چه افراد مسن تر می شوند میزان افسردگی و اضطراب شان کاهش می یابد.

لورا کارستنسن مدیر بخش طول عمر در مرکز تحقیقاتی استنفورد می گوید:"ممکن است این یک پارادوکس به نظر برسد زیرا چطور ممکن است با وجود اینکه افزایش سن باعث کاهش سلامت جسمانی فرد می شود ، احساس خوشبختی و آرامش فرد بیش تر شود؟"

اما او معتقد است این موضوع یک پارادوکس نیست زیرا وی دلایلی دارد که ثابت می کند هنگامی که افراد فنا پذیر بودن خود را درک می کنند  و پی می برند که فرصت آن ها برای زندگی در این دنیا محدود است اهداف و منطق آن ها تغییر می کند. او اظهار می دارد: زمانی که مردم به انتهای عمر خود می رسند مایلند اهداف خود را از کاوش افق های جدید به لذت بردن از روابط کنونی تغییر دهند و بر روی فعالیت های معنادار بیش تری تمرکز کنند.وقتی شخص بر روی فعالیت های معنادار و احساسی تمرکز می کند زندگی بهتری خواهد داشت و احساسات منفی او کاهش می یابد.

یکی از علل افزایش سلامت روانی در کهنسالی می تواند تجربه و دانشی باشد که این افراد با افزایش سن خود کسب می کنند.

دیلیپ جست می گوید:همینطورکه پیرتر می شویم می توانیم تصمیمات اجتماعی بهتری بگیریم .این موضوع به خوبی نقش تجربه را در سلامت روانی فرد نشان می دهد .

عامل دیگر افزایش سلامت روانی در کهنسالی فیزیولوژی مغز است.

دانشمندان تصاویری از یک کودک خندان (که این تصاویر برای شاد کردن افراد طراحی شده بود) را به افراد مسن و جوان نشان دادند.در هر گروه قسمتی از مغز که مربوط به احساسات است برانگیخته شد اما زمانی که به هر دو گروه تصاویر دلخراشی از یک صحنه ی تصادف ماشین را نشان دادند در ناحیه ای از مغز افراد جوان که مربوط به احساسات است فعالیت های زیادی مشاهده شد در حالی که افراد مسن تر واکنش کم تری نشان دادند.

آرتور استون روانشناس و رئیس مرکز تحقیقاتی USC Dornsife Center می گوید:" با وجود اینکه دلایل زیادی برای توجیه پارادوکس سن وجود دارد اما دلیل قطعی برای توجیه این پدیده وجود ندارد."

 

منبع:Today     Sci –Tech

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.