فرهنگ/ زهره کهندل: فاز نخست شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد؛ شبکه‌ای که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محدود به داخل کشور نخواهد بود. از شبکه ملی اطلاعات با شعار «دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر، هزینه کمتر» رونمایی شده است.

قرار نیست اطلاعات شخصی کاربران رصد شود

با افتتاح این شبکه نیاز به برقراری ارتباطات داخلی بر بستر پهنای باند خارجی نیست. اگرچه این به معنای عدم ارتباط پهنای داخل و خارج نیست و کاربران و سرویس‌های داخلی می‌توانند همزمان به پهنای باند داخل و خارج دسترسی داشته باشند.

عطا خلیقی، مؤسس پرشین‌بلاگ، مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران و مدیر اجرایی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب ‌و کارهای نوپای فاو، درباره مزایای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به خبرنگار ما می‌گوید: داشتن سرورهای داخلی و شبکه ملی اطلاعات در بسیاری از کشورها وجود دارد و به دلیل سرعت و قیمت بهتری که دارد، مورد اقبال عموم است. او در پاسخ به اینکه نگرانی از قطع ارتباط با شبکه‌های جهانی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به ارتباطی که با وزارت فناوری اطلاعات دارم، می‌دانم که درباره شبکه ملی اطلاعات این اتفاق نیفتاده است و قرار نیست که ارتباط با شبکه‌های جهانی قطع شود. خلیقی شبکه ملی اطلاعات را از لحاظ کیفیت و قیمت بهتر از ارتباط با اینترنت خارجی می‌داند و می‌گوید: اگر قرار باشد از سرویس‌های ایرانی استفاده شود، نیازی نیست که هزینه ترافیک خارجی پرداخت شود. اگر شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد، وضعیت کسب‌ و کارهای داخلی با ترافیک بالا بهتر می‌شود و رونق می‌گیرد.

 

سرعت اینترنت بهتر می‌شود

او علت مخالفت‌ها با شبکه ملی اطلاعات را این می‌داند که در گذشته بحث قطع ارتباط با جهان وجود داشته و در دولت قبلی به همین دلیل نام آن را اینترنت ملی گذاشته بودند. ولی تعریفی که دولت فعلی از شبکه ملی اطلاعات دارد، با این دیدگاه متفاوت است و اصلاً قرار نیست که ارتباط ما با دنیا قطع شود. برای همین نیز نام آن را به شبکه ملی اطلاعات تغییر داده است.

به گفته او، قیمت پهنای باند و ترافیک در داخل برای کسب ‌و کارهای اینترنتی به‌شدت گران است. اگر سرور و کاربرانِ هدف این کسب و کارها در ایران باشد، دیگر نیازی نیست که ماهانه پول زیادی به دیتاسنترهای داخلی پرداخت شود ولی اگر این مبلغ به یک‌سوم یا یک‌چهارم کاهش پیدا کند، وضعیت کسب و کار اینترنتی رونق بهتری پیدا می‌کند و این دغدغه برای شبکه‌های داخلی از بین می‌رود که اگر کاربران بیشتر شوند، چطور باید هزینه ترافیک را تأمین کرد. این کارشناس فضای مجازی معتقد است: بسیاری از افرادی که ایده‌های کسب و کارشان را به دلیل هزینه‌های بالای پهنای باند اجرا نکرده‌اند، با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات فرصت خوبی برایشان فراهم شده است زیرا یکی از مواردی که باعث شده بود کسب و کار اینترنتی سرورهایشان را به ایران نیاورند، گرانی هزینه پهنای باند است. به گفته وی، با راه‌افتادن شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت شرایط بهتری پیدا می‌کند و سرورهای داخلی سرعت بالاتری را به کاربرانشان می‌دهند.

 

 تفاوت در سرعت و قیمت

او با اشاره به اهمیت جوّ عمومی ‌برای حمایت از شبکه ملی اطلاعات می‌گوید: این طرح وجود داشته و کم‌کم افتتاح شده است. مدتی است که از اجرای آزمایشی شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد، بنابراین در این مدت باید از نظر سرعت استفاده از شبکه‌های داخلی، مردم بهبود آن را حس می‌کردند. سرعت شبکه‌های داخلی بیشتر شده اما در سرعت نرم‌افزارها و شبکه‌های خارجی اتفاقی نیفتاده است. مثلاً سرعت تلگرام و اینستاگرام تفاوتی نکرده اما فیلم‌های آپارات با سرعت بیشتری بارگیری می‌شود. اگر برنامه‌ای را از کافه‌بازار بارگیری کنید متوجه تغییر سرعت می‌شوید. هنوز خیلی از شبکه‌های داخلی کسب و کار وارد شبکه ملی اطلاعات نشده‌اند و به‌تدریج به آن می‌پیوندند. اگر مردم از سرویس‌های داخلی استفاده کنند، تفاوت در سرعت و قیمت را خواهند دید.

خلیقی درباره اهمیت اعتماد عمومی‌ به شبکه ملی اطلاعات می‌گوید: اطلاعات مردم درباره فضای مجازی بسیار کم است. در بیشتر کشورهای دنیا، شبکه ملی اطلاعات فعال است و این‌طور نیست که هر کسی آزادانه هر کاری خواست، بکند. کاربری که وارد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌شود، دلیلی ندارد که ناشناخته باشد مگر اینکه بخواهد کار غیرقانونی انجام دهد. کسی که می‌خواهد کار قانونی انجام دهد نباید از این موضوع که مثلاً اطلاعاتش کنترل می‌شود، نگران باشد.

او ادامه می‌دهد: در این باره بحث فرهنگ‌سازی بسیار اهمیت دارد. عدم اعتماد به اقدامات دولتی وجود دارد و باید فرهنگ‌سازی شود. نکته دیگر اینکه مردم فکر می‌کنند در کشورهای دیگر همه چیز آزاد است و هر کسی هر کاری دلش بخواهد، می‌تواند انجام دهد در صورتی که آزادی‌ها در کشور ما بیشتر است. مثلاً در آمریکا اگر بالای 10 هزار دلار به حسابتان واریز کنید از شما می‌پرسند که این پول را از کجا آوردید؟! آیا در ایران چنین است؟

 

حفظ امنیت اطلاعات داخلی

او با اشاره به عدم آشنایی مردم با فضای مجازی، توضیح می‌دهد: رسانه‌ها برای آشنایی مردم با قوانین و فرهنگ استفاده از فضای مجازی باید کمک کنند زیرا جوّ بدی درباره شبکه ملی اطلاعات راه افتاده است.

به گفته او، اطلاعات کاربران در اینترنت جهانی هم کنترل می‌شود اما با راه‌افتادن شبکه ملی اطلاعات، داده‌های داخلی ما توسط خارجی‌ها کنترل نمی‌شود و امنیت اطلاعات در داخل کشور حفظ می‌شود. این کارشناس ادامه می‌دهد: خارجی با اطلاعات فضای مجازی، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم ما را رصد می‌کنند. البته من شبکه ملی اطلاعات را بیشتر یک موضوع فنی می‌بینم تا امنیتی. باید برای مردم روشن شود که بحث امنیتی ماجرا چیست؛ اگرچه فهم عمومی ‌آن کمی ‌دشوار است. عموم مردم فکر می‌کنند که با شبکه ملی اطلاعات قرار است نظارت بیشتری بر فضای مجازی صورت بگیرد یا اطلاعات شخصی آنها رصد شود، در حالی که اینطور نیست. به باور او، با توسعه و گسترده‌شدن دامنه شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌های کسب و کار جدید راه افتاده و شبکه‌های موجود هم رونق بیشتری می‌گیرد و این به اقتصاد داخلی کمک می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.