رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه همه قوانین و مقررات بانکداری ما بر اساس قانون بانکداری بدون رباست، افزود: اما در بیشتر موارد به ویژه در عقود مشارکتی روح حاکم بر قراردادها با این قانون منطبق نیست.

 عقود مشارکتی با قانون بانکداری بدون ربا انطباق ندارد

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، طهماسب مظاهری در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به مشکلات و نارسایی های نظام بانکی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات بانکی ما این است که بانک در مورد عقود مشارکتی، سود از پیش تعیین شده ای از مشتری می گیرد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه همه قوانین و مقررات بانکداری ما بر اساس قانون بانکداری بدون رباست، افزود: قراردادهای بانکی با مشتریان و یا سپرده گذاران طبق این قانون است اما در بیشتر موارد به ویژه در عقود مشارکتی روح حاکم بر قراردادها با این قانون منطبق نیست.

وی با اشاره به اینکه در اجرای قانون بانکداری بدون ربا مشکل داریم گفت: برخی دولت ها به بانک ها تسهیلات اجباری و تکلیفی را تحمیل کردند و نظارت بانکی ما منفعل شد.

مظاهری افزود: حدود 200 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی و تنگنای مالی بانک ها، یکی از آثار اجرایی نکردن صحیح قانون بانکداری بدون رباست.

وی گفت: قانون بانکداری بدون ربا که در این 30 سال اجرا شد باید آسیب شناسی شود و بانک مرکزی و مدیران بانک ها موظف باشند نظارت کنند تا محتوای مصرف منابع قراردادها با متن قرارداد منطبق باشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: در لایحه دولت و هم طرح مجلس به استقلال بانک مرکزی هیچ اشاره ای نشده است که باید اصلاح شود.

مظاهری گفت: 95 درصد آسیب های کنونی ناشی از نداشتن ابتکار عمل بانک مرکزی و نبود استقلال این بانک است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.