قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: هفت روستای بخش فریمان از جمله طرازخاکی،گلستان،کاریز بالا و حسن بلبل با مشکل تأمین آب شرب روبه رو هستند.

تأمین آب شرب ۷ روستای فریمان ۱۵ ساله شد!

دهیار روستای طراز خاکی با مراجعه به تحریریه قدس با اعلام این مطلب گفت: آب مصرفی مورد نیاز خانوارهای ساکن در این روستاها از طریق تانکر تأمین می‌شود و ادامه دار بودن این روند موجب نارضایتی و گلایه روستائیان شده است.

رمضانی اظهار داشت: 10 تا 15 سال است که هفت روستای بخش فریمان با تانکر آب رسانی می‌شوند و تاکنون اقدامی نیز از سوی متولیان مربوطه برای رفع این مشکل انجام نشده است و روستائیان همچنان چشم انتظار اقدام عملی مسؤولان هستند.

وی افزود: در سال 92 شماری از اهالی این روستاها با ارایه نامه و طرح مشکل به روزنامه قدس خواستار پیگیری رفع این چالش شدند که به دنبال این پیگیری‌ها در سال 93 شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای رفع این مشکل در یکی از روستاها اقدام به حفر چاه کرد.

*تأمین آب شرب 900 نفر با تانکر!

وی اضافه کرد: با این حال از آن زمان تاکنون کار در حد حفر چاه باقی مانده است و لوله گذاری برای انتقال آب از این چاه به روستاها انجام نشد!

وی با بیان اینکه شرکت آب دلیل انجام نشدن لوله گذاری و تکمیل کار را کمبود منابع مالی اعلام کرده است، گفت: به گفته مسؤولان این شرکت، نصب شبکه خطوط انتقال نیازمند بیش از یک میلیارد تومان اعتباراست.

وی جمعیت این روستاها را 270 تا 280 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: جمعیت تقریبی این روستاها که در فواصل نزدیک به هم قرار دارند حدود 900 نفر است که سال‌هاست آب شرب مصرفی آنان از طریق تانکر تأمین می‌شود.

*مجتمع آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به اقدام شرکت در سال 93 برای رفع مشکل کم آبی روستاهای یاد شده در فریمان اظهار داشت: با حفر چاه در یکی از روستاها قرار بود مشکل آب شرب ساکنان این روستاها از طریق احداث مجتمع آبی گل شیخ برطرف شود که اقدامات این مهم شامل مطالعات و نقشه برداری انجام شد.

دانشگر با اشاره به نیاز اعتباری معادل یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای نصب و اجرای خطوط انتقال آب به روستاهای یاد شده برابر فهرست بهای سال 94 گفت: به دلیل بالا بودن رقم مورد نیاز برای اجرای این پروژه تأمین اعتبار باید از طریق ملی پیگیری شود و اعتبارات استانی شرکت برای اجرای این پروژه پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبارات ملی خراسان رضوی در سال جاری ابلاغ نشده است، گفت: به محض ابلاغ اعتبارات، کار اجرایی می‌شود و نسبت به لوله گذاری و اجرای خطوط انتقال آب از چاه حفر شده اقدام خواهد شد.

وی افزود: اگر اعتبارات ملی در این بخش ابلاغ نشد، می‌توان تأمین مالی اجرای این پروژه را از طریق اعتبارات استانی ماده 180 پیگیری کرد که البته سهم اعتبارات استان از ماده 180 هنوز ابلاغ نشده است. با این حال در دستور پیگیری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات چندان خوب نیست، گفت: از هفت روستای یاد شده دو روستای تلگرد و گل شیخ هر چند مشکل آب ندارند، اما جمعاً 200 خانوار جمعیت دارند و در پنج روستای دیگر کمبود آب شرب محسوس است و از طریق تانکر آب رسانی می‌شوند.

وی در خصوص تأمین 15 ساله آب شرب این شمار خانوار روستایی از طریق تانکر یادآورشد: کمبود آب در این روستاها مقطعی است، لذا در زمان پیک مصرف مانند تابستان کمبود آب در بخش شرب از طریق تانکر تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بدان مفهوم نیست که آب شرب روستاهای یاد شده در طول سال به طور ثابت با تانکر تأمین می‌شود، بلکه حداقل یک یا چند بار در سال آب از طریق تانکر تأمین می‌شود.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین شمار جمعیت روستایی کشور را دارد، تصریح کرد: از یک میلیون و 680 هزار نفر جمعیت روستایی استان یک میلیون و 555هزار نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت هستند، درباره آمار روستاهایی که در خراسان رضوی با تانکر تأمین آب می‌شوند، گفت: در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم آب شرب مورد نیاز هزار روستا با تانکر تأمین می‌شد اما اکنون بعد از گذشت سه سال از عمر دولت با اجرای پروژه‌ها، تأمین اعتبار و ایجاد مجتمع‌های آب رسانی این آمار در استان به 480 روستا کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی یادآورشد: در حال حاضر آب شرب 6 هزارو 200 روستا در کشور از طریق تانکر تأمین می‌شود که سهم استان از این شمار حدوداً 6 تا هفت درصد است.

این مطلب به پیشنهاد مخاطب گرامی به شماره594----0915 تهیه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.