قدس آنلاین: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به لزوم نگاه توسعه‌نگر در بخش تعاون، گفت: استقرار چرخه بهره‌وری در تعاونی‌ها می‌تواند در حل مشکل پایین بودن بهره‌وری به ما کمک کند.

استقرار چرخه بهره‌وری در تعاونی‌ها، در حل مشکل پایین بودن بهره‌وری کمک می‌کند
به گزارش قدس آنلاین، محمود احمدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی تعداد هفت هزار و ۷۰۲ تعاونی فعال با دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر عضو، وجود دارد که موجب اشتغال‌زایی ۱۱۶ هزار و ۲۶۷ نفر شده‌ است و اعتبار برآورد شده برای این تعداد تعاونی، بالغ بر هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان است.

وی آمار اتحادیه‌های فعال خراسان رضوی را ۷۵ اتحادیه اعلام کرد و گفت: از مجموع هزار و ۱۶۹ اتحادیه فعال کشور، استان خراسان رضوی با سهم شش درصد از کل اتحادیه‌های کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داده و موجب اشتغال‌زایی ۴۴۵ نفر شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به هزینه شش میلیارد تومانی برای اتحادیه‌های خراسان رضوی، افزود: در مشهد ۴۴ اتحادیه با هزار و ۴۰۰ عضو وجود دارد و این درحالی است که برخی از شهرستان‌های استان ازجمله باخرز، بجستان، بردسکن، زاوه، چناران، کلات و سرخس فاقد اتحادیه‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال بحث ارائه تسهیلات به واحدهای تعاونی شروع شده است، تصریح کرد: تاکنون ۱۳۰ تعاونی در سایت «بهین‌یاب» که مرتبط با اداره صنعت، معدن و تجارت است، ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد ۸۱ تعاونی به بانک‌ها معرفی شده‌اند که مبلغ ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه ۱۹ تعاونی موفق به اخذ قرارداد به مبلغ سه میلیارد تومان با بانک عامل شده‌اند، افزود: امیدواریم سایر تعاونی‌ها نیز تا پایان سال موفق شوند با بانک‌های عامل قرارداد ببندند و تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی در رابطه با مسکن مهر، عنوان کرد: از ابتدای طرح مسکن مهر در استان خراسان رضوی ۱۲۰ هزار و ۳۷ واحد در حال احداث است که از این تعداد، ۸۰ هزار و ۷۳۱ واحد تا تاریخ ۱۶ مرداد ۹۵ افتتاح شده و تعداد پنج هزار و ۹۶۹ واحد نیز آماده بهره‌برداری است که به زودی افتتاح می‌شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در راستای هم‌افزایی و تعامل موثر و به منظور تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف برنامه پنجم، تفاهم‌نامه‌های مشترکی با دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، منعقد کرده‌ایم.

احمدی در رابطه با چالش‌ها و معضلات پیش‌رو در بخش تعاون استان خراسان رضوی، اظهار کرد: مهمترین مشکلات موجود که در بخش تعاون ایجاد محدودیت می‌کند، عدم اجرای مصوبات قانونی از جمله سند توسعه بخش تعاون و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، عدم آگاهی عمومی مردم در رابطه با کارکردها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها و همچنین عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی و تخصیص اعتبار کافی به بخش تعاون است.

وی در پاسخ به جایگاه اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون عنوان کرد: مردمی کردن اقتصاد راه چاره است و تعاون می‌تواند اقتصاد کشور را در شرایط کنونی نجات دهد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به لزوم نگاه توسعه‌نگر در بخش تعاون، تصریح کرد: استقرار چرخه بهره‌وری در تعاونی‌ها می‌تواند در حل مشکل پایین بودن بهره‌وری به ما کمک کند.

وی اظهار کرد: بالا بودن نرخ تسهیلات و نرخ سود ۱۸ درصدی در شرایطی که نرخ تورم در کشور تک رقمی است و همچنین فرآیندهای طولانی و سخت اخذ مجوز و تسهیلات در تشکیل تعاونی، موجب شده تعاونی‌های کمتری داشته باشیم و بسیاری از تعاونی‌های به ثبت رسیده نیز دچار مشکل شده و به حالت غیر فعال درآمده اند که باید تعیین تکلیف بشوند.

احمدی با بیان اینکه تعاونی کارخانه خوراک و دام و همچنین تعاونی گنج دو قارون تعاونی‌های برتر کشوری شناخته‌ شده‌اند، عنوان کرد: بیشترین طرح‌ها و پروژهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان خراسان رضوی که در هفته تعاون  بهره‌برداری می‌شوند، مربوط به مشهد است و کمترین تعداد پروژهای افتتاحی نیز در شهرهای نیشابور و قوچان بهره‌برداری می‌شوند.     

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.