قدس آنلاین- اراک- مختاری: یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت : اقتصاد مقاومتی باید پایه و اساس کشور قرار بگیرد؛ اگر نسبت به اقتصاد مقاومتی بی تفاوت باشیم باید با اقتصاد ریاضتی دست و پنجه نرم کنیم

بی تفاوتی به اقتصاد مقاومتی ما را به سمت اقتصاد ریاضتی سوق می دهد

به گزارش قدس انلاین ؛محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در همایش " اقتصاد، معبر یا سد نفوذ" که با حضور مهندسان بسیجی شهر اراک در کانون بسیج این شهر برگزار شد اقتصاد مقاومتی را تنها گزینه ی رهایی اقتصاد ایران از حجم مشکلات عنوان کرد.

گسترش توهم درآمد نفتی در کشور بسیار خطرناک است.

قدیری ابیانه در ابتدا با اشاره به این که دولت تدبیر و امید به صورت مداوم دولت قبل را به داشتن درآمدهای نفتی فراوان متهم می کند ، گفت : درست است که دولت احمدی نژاد درآمد نفتی مناسبی داشته است اما دولت یازدهم هم استقراض از سرمایه های کشور را وسیله ای برای تامین هزینه های خود قرار داده است و این نشان داد که هر دو دولت مسیر درستی را طی نمی کردند.

وی در همین رابطه افزود : دولت یازدهم تا کنون ۵۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و امسال در بهترین شرایط ۵۶هزارمیلیارد تومان درآمد نفتی خواهد داشت و این یعنی اینکه اگر دولت ۸ سال هزینه ای نکند شاید بتواند این بدهی خود را باز گرداند. ا

ین کارشناس مسائل استراتژیک با عنوان اینکه توهم درآمد نفتی بسیار خطرناک است؛ اظهار کرد : نتیجه ی توهم نفتی این است که همه ی مردم فکر می کنند که یک مدیر عادل و سالم روی کار بیاید و این مدیر ثروت نفتی کشور را عادلانه بین مردم توزیع کند در صورتی که اصلا چیزی به اسم درآمد نفتی به شکلی که مردم فکر می کنند وجود ندارد.

نقش دولت ها در ذهن مردم خیلی پر رنگ تر از واقعیت است.

قدیری ابیانه در همین رابطه ادامه داد : در ایران باور عمومی این است که دولت باید نیازهای مردم را برطرف کند در صورتی که در دنیا این مردم هستند که نیاز های دولت را مرتفع می کنند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب ۵ میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت به صورت روزانه و به ازای هر نفر در ماه ۴٫۵ بشکه از ایران صادر می شد و بعد از انقلاب در سال های غیرتحریمی این میزان به کمتر از یک بشکه به ازای هر نفر صادرات رسید، عنوان کرد : در سال غیر تحریمی ۹۱ با فرض فروش ۲میلیون و سیصد هزار بشکه ، درآمد نفت ایران در بودجه مصوب حدود ۶۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با در نظر گرفتن جمعیت ۷۵ میلیون نفری سال ۹۱ به ازای هر ایرانی ماهی ۶۷ هزار تومان از صادرات نفت درآمد داشتیم.

مردم نقش خود در توسعه و پیشرفت اقتصادی را ناچیز می انگارند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه بسیاری از مردم در یک دید اشتباه تصور می کنند که درآمد کشور از فروش نفت یک مبلغ کلان است ، گفت: نقش دولت ها و حکومت در ذهن مردم خیلی پر رنگ تر از واقعیت است و همین امر باعث شده است که مردم نقش خود در توسعه و پیشرفت اقتصادی را بسیار ناچیز در نظر بگیرند. قدیری ابیانه با بیان اینکه مردم ما با اتکا به همین توهم دچار تنبلی اجتماعی شده اند افزود : در ایران همه منتظر هستیم که دولت به میدان بیاید و همه کارها را پیش ببرد ؛ این تفکر کاملاً اشتباه است و باید معیار ها و دلایل گسترده شدن تنبلی اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

نگاه غیر واقعی مردم نسبت به درآمدهای نفتی باید اصلاح شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه در سال جاری سرانه ی هر نفر از فروش نفت ۲۷هزار تومان در ماه است گفت: چنانچه در کشور هر فردی بیشتر از این مبلغ از سرانه در ماه استفاده کند بی تردید در جای دیگری از کشور به فردی دیگر سرانه کمتری تعلق خواهد گرفت و همین باعث فاصله گرفتن از عدالت می شود. بی تفاوتی نسبت به اقتصاد مقاومتی ما را به سمت اقتصاد ریاضتی سوق خواهد داد.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه نگاه اشتباه مردم و دولت در مقوله ی اقتصاد ما را به سمت اقتصاد ریاضتی سوق می دهد ، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی باید پایه و اساس کشور قرار بگیرد؛ با استفاده از روحیه ی کار در جامعه اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند و اگر نسبت به اقتصاد مقاومتی بی تفاوت باشیم باید با اقتصاد ریاضتی دست و پنجه نرم کنیم.

دورریز غذای ایران،۱۵ میلیون گرسنه را سیر می کند. وی با بیان اینکه طبق آمار دور ریز غذای ایرانیان می تواند ۱۵ میلیون گرسنه در جهان را تغذیه کند ، خاطر نشان کرد : ما در سال ۹۲ در داخل کشور ۳۰میلیارد دلار اضافه مصرف سوخت داشته ایم و با صرفه جویی در این مصرف ما می توانستیم با سرمایه گذاری در پالایشگاه ها برای همیشه با خام فروشی نفت در کشور خداحافظی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.