۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 418503

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عواملی همچون جلوگیری از واردات بی رویه، توجه به تولید کالاهای صنعتی و اجرای برنامه های عمرانی بلند مدت می تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد.

عوامل موثر در ایجاد اشتغال پایدار کدامند؟

به گزارش قدس آنلاين به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه بيکاری در سراسر دنیا ، به عنوان يک مشکل اساسی محسوب می شود و حل آن سياستگذاران را با چالش های بزرگی رو به رو کرده است؛ اکثر کشورهای دنیا با مسائل و مشکلات اشتغال درگیرند ولی تعدد عوامل مشکل‌آفرین و ناشناخته‌بودن برخی از آن‌ها در کشورهای جهان سوم موجب پیچیده‌تر شدن موضوع شده است.

 
در جهان امروز، توسعه کارآفرینی نقش مؤثری در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی هر کشور دارد و از سویی به عنوان‌مهم‌ترین راهکار رفع معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی محسوب می‌شود.
 
بر این اساس برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند به منظور اشتغالزایی پایدار باید مشکل ساختاری در اقتصاد و فضای کسب و کار برطرف شود، در غیر اینصورت شاهد هدررفت سرمایه ملی در کشور خواهیم بود.
 
در این رابطه موسی الرضا ثروتی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: هر کشوری دارای پتانسیل هایی است که می توان با بهره گیری از آن اشتغالزایی پایدار به وجود آورد، خوشبختانه کشور ما زمینه های مثبت فراوانی از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و نفت را در اختیار دارد و دولت باید برنامه ریزی مناسب داشته باشد تا افراد بیشتری در این حوزه ها مشغول به کار شوند.
 
وی افزود: دولت در حوزه نفت از هزینه ها  و درآمدهای هر پالایشگاهی مطلع است و اقدامی که در این زمینه باید انجام دهد اینست که به جای قراردادهای جدید نفتی با همکاری مردم، پالایشگاه احداث کند و وزارت نفت به مردم برگه سهام ارائه دهد و در آن میزان سهم و سود آن را مشخص کند.
 
ثروتی عنوان کرد: در حال حاضر برای احداث یک پالایشگاه حدود هزار و پانصد تا سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است .دولت  نیز در این میان می تواند همین مبلغ را به مردم سهام داده و مقرر کند که اگر کسی پنجاه میلیون تومان پرداخت کرد یکی از فرزندانشان مشغول به کار می‌شود.
 
وی در ادامه گفت: در حوزه نفت و پتروشیمی پروژه های فراوانی وجود دارد اما یکی از دلایلی که مردم در این بخش سرمایه گذاری نمی کنند عدم اعتماد به دولت است؛ تمام بنگاه های کوچک و متوسط با کمبود درآمد و تولید روبه رو هستند به دلیل آنکه تولیدکنندگان اطمینانی برای خرید کالای تولیدی خود ندارند و تا زمانیکه دولت اقدام به واردات می‌کند تمایلی برای سرمایه گذاری ایجاد نمی شود.
 
ثروتی در ادامه یادآور شد: توجه به تولید کالاهای صنعتی از دیگر عوامل موثر در اشتغالزایی محسوب می شود ؛حدود 15 هزار واحد صنعتی به دلیل نبود سرمایه, مواد اولیه و بازار فروش راکد مانده است ،در این میان دولت موظف است عزم جدی برای بازگشایی این بنگاه ها انجام دهد؛ متاسفانه چند ماه از سال می گذرد اما دولت وامی به این واحدها پرداخت نکرده و حل این مشکل به برنامه ریزی صحیح مسئولان مربوطه بر می گردد.
 
وی با اشاره به شانه خالی کردن مسئولان از وظیفه خود بیان کرد: دولت تا به امروز نتوانسته اقدام سریعی در رابطه با حل معضل بیکاری انجام دهد و از طرفی خود را با اقتصاد مقاومتی سازگار کند؛ این موضوع نباید طولانی شود و نیاز به هماهنگی های لازم دارد.
 
افزایش نرخ بیکاری به دلیل دولتی بودن اقتصاد کشور
 
در همین راستا عباس ابونوری کارشناس اقتصادی بیان کرد: از 80 میلیون جمعیت کشور حدود 23 درصد مشغول به کار و 80 درصد مصرف کننده هستند به همین دلیل نرخ بیکاری بالا می رود.
 
وی افزود: یکی از اساسی ترین مشکلات کشور مشخص نبودن ساختار برنامه بلند مدت است ؛در بسیاری از کشورهای جهان برنامه های عمرانی بلند مدت حداقل 20  ساله ترسیم می کنند ،اما متاسفانه حتی برنامه های عمرانی پنج ساله هم در کشور ما به درستی اجرا نمی شود.
 
ابونوری تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار یک پروسه زمان بر است و در مدت کوتاه کاهش نرخ بیکاری امکان پذیر نیست؛ دولت با سیاست های پولی و مالی یک ساله و حتی شش ماهه می تواند نرخ تورم را در حد قابل قبولی کنترل کند اما در حوزه اشتغالزایی باید برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشد.
 
ابونوری با اشاره به اینکه ساختار و سیستم اقتصادی کشور اشتغال زا نیست ،عنوان کرد: سیستم و ساختار تولید ماشینی سبب کاهش نیاز به نیروی کار شده و به همین دلیل نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده افزایش پیدا کرده است. از طرفی بهره وری تولید بسیار پایین است و ما نتوانستیم به طور نسبی انگیزه ورود بخش خصوصی را به فعالیت های اقتصادی ایجاد کنیم تا به تبع آن تولید افزایس پیدا کند.
 
وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که دولت به آن واقف است دولتی بودن اقتصاد کشور است پس نباید انتظار داشت که نرخ بیکاری کاهش پیدا کند ؛ دولت می تواند با برنامه های عمرانی بلند مدت 20 ساله و بهره گیری از توان بخش خصوصی در اجرای پروژه ها، ایجاد اشتغال کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.